Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mastering


Anbefalte innlegg

Hei

Cubase er egentlig ikke masteringsoftware, så det går ikke an å legge inn isrc. Til det trenger du wavelab eller lignende.

Kort og godt så er pre-mastering "miksingen" av albumet. Den kreative prosessen der sporene settes i fin rekkefølge og fås til å høres fine ut sammen.

en limiter hever volumet på et spor ved å redusere dynamikkområdet.

Moderne musikk i dag er ofte limitert så hardt at dynamikken forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel gjøre enkel mastering i cubase på master-sporet. En god limiter er fin å slenge på (waves, wavelab som nevnt). Noen foretrekker også litt romkland (reverb) og eq. Det å equalize eget masterspor kan være fint for å farge låten litt, men ikke ekstremt! Må du bruke noen hjelpemidlene mere enn subtilt burde du jobbe mere med mixen din. Det finnes dedikert masteringsoftware du kan kjøre som plugin på mastersporet i cubase. Noen bruker izotope ozone 4, jeg foretrekker PSP VintageWarmer 2 (mastering-limiter- og eq). Føler jeg får et lite "analogt" push uten å summe ut av boksen.

Som nevnt, ikke "mos" låten din. Min personlige mening er at limiteren skal brukes for å forhindre "klipping" eller overbelasting av lyd, ikke for å mose ut låten din mest mulig høylytt. Loudnesswars, et annet kapittel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.