Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny topp?


Anbefalte innlegg

Skulle hatt meg en ny topp. Budsjettet ligger på 10.000 + - . Er veldig frelst av ENGL savage lyden, men noe dyrere enn det jeg har råd til. Har lest at Powerballen har for lite mellomtone. Stemmer det så er jeg ikke interessert i den. Vil ha separat EQ på clean og vreng. Må også ha FX loop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut ENGL Blackmore, du. Utrooolig fet forsterker. Skal du ha ENGL-lyd så må du ha ENGL.

Eventuelt en Marshall JVM. Men skal du få dem til under 10k, må du handle brukt. Fikk min JVM topp med V30 212 kabb til 9k tilsammen ;)

Har også hatt ENGL Fireball. Utrolig tight og fet vreng på den. Men den ble for hissig for meg.

JCM800, eventuelt KK-modellen syns jeg også er ganske rå til den slags lyder. Litt mer klassisk, men låter brutalt som bare det!

Skal du bruke dem hjemme eller i band? Hvis det er til hjemmebruk, så er det å anbefale å skaffe seg en 50w eller mindre med eventuelt 1x12 kabinett istedenfor. Det er grunnen til at jeg har en 15w røramp på vei nå i tillegg til JVM, selv om den JVMen er 50w.

Ta det i betrakning. Til hjemmebruk så kanjeg anbefale en ENGL Screamer combo eller Orange Thunder 30.

Men imo, skal du ha den massive følelsen må så ville jeg gått for minst 30w. Noe Thunder 30 er :)

Nedturen med den er at du ikke får så mye EQ, men det kan fikses via Loop.

JVMen har mye knotter og to separate EQ'er. En for clean og crunch og en for high gain. :)

Du skal lete lenge etter en amp med separat EQ til under 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut ENGL Blackmore, du. Utrooolig fet forsterker. Skal du ha ENGL-lyd så må du ha ENGL.

Eventuelt en Marshall JVM. Men skal du få dem til under 10k, må du handle brukt. Fikk min JVM topp med V30 212 kabb til 9k tilsammen ;)

Har også hatt ENGL Fireball. Utrolig tight og fet vreng på den. Men den ble for hissig for meg.

JCM800, eventuelt KK-modellen syns jeg også er ganske rå til den slags lyder. Litt mer klassisk, men låter brutalt som bare det!

Skal du bruke dem hjemme eller i band? Hvis det er til hjemmebruk, så er det å anbefale å skaffe seg en 50w eller mindre med eventuelt 1x12 kabinett istedenfor. Det er grunnen til at jeg har en 15w røramp på vei nå i tillegg til JVM, selv om den JVMen er 50w.

Ta det i betrakning. Til hjemmebruk så kanjeg anbefale en ENGL Screamer combo eller Orange Thunder 30.

Men imo, skal du ha den massive følelsen må så ville jeg gått for minst 30w. Noe Thunder 30 er :)

Nedturen med den er at du ikke får så mye EQ, men det kan fikses via Loop.

JVMen har mye knotter og to separate EQ'er. En for clean og crunch og en for high gain. :)

Du skal lete lenge etter en amp med separat EQ til under 10k.

Takk for svar ;). Skal ha i bandsammenheng, øving + gigs. Skal forske litt på den JVMen. Han andre gitaristen i bandet har Engl Savage. Må også låte bra sammen med den. Blackmore har vel bare 1 EQ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackmore har bare en EQ ja. Men tenk litt over om du absolutt syns det er nødvendig egentlig.. Har aldri hatt problemer med akkurat det å ha en felles EQ selv. en ekstra EQ i loopen fikser også biffen. Syns du burde prioritert lyd fremfor å ha 2stk EQer ;)

JVM og ENGL er meget fint sammen. 50w burde holde i massevis. Og allsidig er den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackmore har bare en EQ ja. Men tenk litt over om du absolutt syns det er nødvendig egentlig.. Har aldri hatt problemer med akkurat det å ha en felles EQ selv. en ekstra EQ i loopen fikser også biffen. Syns du burde prioritert lyd fremfor å ha 2stk EQer ;)

JVM og ENGL er meget fint sammen. 50w burde holde i massevis. Og allsidig er den også :)

2 EQer er et must. Er nettop det jeg gjør å prioritere lyd hehe. Er ikke altid EQen på vrengen fungerer på cleanen. Det er en smaksak da. Men den JVMen virker som en god amp. Får ikke sjekka ut noen reviews med lyd her på jobben, tar det etterpå.

http://www.thomann.de/se/marshall_jvm410h.htm

Er ikke feil det der, får med et par kabinetter til bare 2000 mer ;). Ikke tenk på toll/mva osv, alt det har jeg en egen ordning på imellom jobben, så det enaste som blir ekstra er noen hundrelapper i toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Kabinettet jeg har er Framus 212 V30. De kommer også i 4x12 og Thomann selger disse ganske billig.

Mye kabinett til prisen.

Har prøvd 100w som du linket til, og eier en 50w versjon. Merket minimalt med forskjell :)

Cleankanalen på JVMen er helt fantastisk, noe som er skjeldent for HighGain-forsterkere.

Selv om den har myyye vreng, så anbefaler jeg også å kjøre en pedal ala Tubescreamer i front. Krydrer biffen litt ekstra.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Kabinettet jeg har er Framus 212 V30. De kommer også i 4x12 og Thomann selger disse ganske billig.

Mye kabinett til prisen.

Har prøvd 100w som du linket til, og eier en 50w versjon. Merket minimalt med forskjell :)

Cleankanalen på JVMen er helt fantastisk, noe som er skjeldent for HighGain-forsterkere.

Selv om den har myyye vreng, så anbefaler jeg også å kjøre en pedal ala Tubescreamer i front. Krydrer biffen litt ekstra.

yes. Savner Noisegate da. Hadde en Bugera 6260 før, måtte ha en Boss NS-2. Da forsvant jo all sustainen, rævva lyd. Men om jeg kjører en NS-2 på JVMen så fungerer vel det bedre regner jeg med. Antar at den holder sustainen noe bedre enn en Billig Bugera. Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt behov for noe noisegate.. En god high gain amp skal være konstruert slik at den feeder og støyer minst mulig.

Kombinert med gode pickups på gitaren, vil du ikke ha problemer med støy.

Du krever for mye av en amp, syns jeg. Men skal du bruke noisegate, så trenger du jo ikke sette den på fult.. Sett den etter behovet, ellers så er vitsen med å kunne skru på den helt vekke.

SLiter du med sustain og støy, så må du heller se på hvilken gitar du har, hvilke pickups du har og teknikken din.

Og mengde vreng selvsagt.. Ingen noisegate vil redde deg hvis du ruker gain på 10/10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt behov for noe noisegate.. En god high gain amp skal være konstruert slik at den feeder og støyer minst mulig.

Kombinert med gode pickups på gitaren, vil du ikke ha problemer med støy.

Du krever for mye av en amp, syns jeg. Men skal du bruke noisegate, så trenger du jo ikke sette den på fult.. Sett den etter behovet, ellers så er vitsen med å kunne skru på den helt vekke.

SLiter du med sustain og støy, så må du heller se på hvilken gitar du har, hvilke pickups du har og teknikken din.

Og mengde vreng selvsagt.. Ingen noisegate vil redde deg hvis du ruker gain på 10/10.

Måtte skru den ganske høyt på bugeraen, gainen lå på kl 12. Gitar/Teknikk er det ikke noe feil med, har prøvd mange forskjellige gitarer på den ampen jeg hadde. Men altså, jeg tviler sterkt på at det har noe med NSen å gjøre. Var nok ampen. Så en bedre amp vil nok hjelpe.

Klør i fingra etter å handle nå, får bare smøre meg med litt tolmodighet en ukes tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.