Gå til innhold
Zebby

Klarer ikke å velge gitar

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har en Ibanez mtm2 (jeg vett, signatur) som jeg er faktisk utrolig fornøyd med.

Men etterhvert, så har jeg begynt og bli litt småflau for og spille med signaturgitar på scenen.

Jeg har prøvd og lete etter en gitar som jeg kan kjøpe, men blir ikke fornøyd med noen av de gitarene jeg har prøvd.

Så tenkte kanskje noen som har erfaring med dette kan hjelpe meg? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan aldri tenke meg at publikum bryr seg om at du spiller på en signaturgitar. Er ikke den helt anonym og svart?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo den er jo det. men det er bare det at for det første har jeg lyst på en ny gitar.

og for det andre, så føler jeg meg fortsatt litt flau, er ikke helt sikker på hvorfor men blir bare det :P

også har jeg ett ønske om å få en gitar som har en litt tyngre lyd i seg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår godt ønske om ny gitar - det ønsket melder seg til stadighet, uansett hvor mange gitarer man har og hvor fornøyd man er med de man har :)

Men du kan godt gjøre noen triks for å fikse på den du har. Det første er å fjerne/skifte trussrod dekselet.

Tyngre lyd og en endring av utseendet, som ytterligere fjerner deg fra den orginale signautur modellen er å kjøpe nye pickups med et annet/sprekt utseende.

Vips - ny gitar - som ingen andre har helt maken til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre enn deg som kan svare på hvilken gitar du vil ha. Jeg antar at du da har prøvd ut telecastere, stratter og les pauler? Hva mener du med tyngre lyd? Sitter det ikke aktive pickups i den du har da? Det er jo ganske "tungt", er det ikke? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mener med tyngre gitar, er en gitar som har en ganske tung lyd i seg,

Desverre så sitter det ikke aktive pickups i den nei, blir den noe annerledes med det? er det noe som er mulig for en nybegynner og bygge?

Og hva er en truss rod? :P

Endret av Zebby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

^ Må gå an å gi folk tips når de ikke vet hva de skal se etter vell.....

Hvor mye vil du bruke på den?

Prøv ut Prestigemodellene til Ibanez, siden du allerede er fornøyd med Ibanez.

Vil du ha mer tyngde, prøv ut Schecter Hellraiser og Blackjack. Men det er stor forskjell mellom disse og Ibanez spillemessig.. Kanskje du liker det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

^ Må gå an å gi folk tips når de ikke vet hva de skal se etter vell.....

Hvor mye vil du bruke på den?

Prøv ut Prestigemodellene til Ibanez, siden du allerede er fornøyd med Ibanez.

Vil du ha mer tyngde, prøv ut Schecter Hellraiser og Blackjack. Men det er stor forskjell mellom disse og Ibanez spillemessig.. Kanskje du liker det :)

Jeg har tenkt litt på en anna ibanez ja, men hva er en prestigemodell?

Har prøvd ut både Hellraisern og blackjack, likte hellraiseren, men føler jeg trenger den lille ekstra tyngden den gir i lyden.

Siden jeg har utrolig lite penger, tenker jeg og prøve og finne en gitar som jeg kan ha i lang tid framover. tenker på en gitar opp til 10.000 kr

Og tenker litt på en med tremolo :P og merka utrolig godt at de var ganske forskjellige spillmessige ja :P

Endret av Zebby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre så sitter det ikke aktive pickups i den nei, blir den noe annerledes med det? er det noe som er mulig for en nybegynner og bygge?

Og hva er en truss rod? :P

Pickups har en del å si for hvilken lyd du får. Det er ikke spesielt vanskelig å skifte ut. Og det må ikke nødvendigvis være aktive - det er smak og behag.

Truss rod er den "metalstanga" som ligger inne i gitarhalsen. Truss rod coveret - er det plastiklokket på headstocken der det står "Seven". Om du fjerner eller bytter ut dette tar du bort det verste signatur-modell tegnet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Ibanez Prestige. Den jeg har er en 7 strengs, og du får en ny slik for ca 10.000,-. Da får du straks tyngre lyd med den 7 strengen som er en H. Følger også med kasse. Jeg elsker tunge riff og den gitaren er perfekt til det. Også er det Floyd Rose på den, som er positivt i mine øyner:). Nøyaktig hva prestige er, vet jeg ikke, men det skal visst være et hakk bedre enn de som ikke er prestige.

Det er passive mikker på denne. Jeg har også en LTD med aktive emg mikker, og jeg personlig liker bedre de passive..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6-strengs Prestigemodeller får man til gode priser på bruktmarkedet nå. Sett dem gå helt ned i 3.5k til 5k.

Se om du kan få prøvd en hos lokalforhandler eller noen som selger i nærheten.

Skal du opp mot 10k, så kan du være heldig og finne en brukt Caparison ;)

Som Trond sier, pickups har utrooolig mye å si!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye vil du legge i ny gitar? har selv en ibanez prestige rg2620e helt super :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at forsterker og spilleteknikk har svært mye å si for lyden. vil tro gitaren din skal kunne spille tungt. kanskje prøve deg frem med ulike innstilinger på forsterker? Prøve alt. stemminger på gitaren, eks stemme ned i D?

gtrzn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at forsterker og spilleteknikk har svært mye å si for lyden. vil tro gitaren din skal kunne spille tungt. kanskje prøve deg frem med ulike innstilinger på forsterker? Prøve alt. stemminger på gitaren, eks stemme ned i D?

gtrzn

Jepp. Også kan du spare helt til kommer over en gitar du bare må ha. Plutselig dukker den opp. Du får også god tid til å prøve forskjellige gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.