Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg en fordel?


LnoiX

Anbefalte innlegg

Jeg er mye sterkere i fingrene (eller bedre for å drive med gripebrettet) på høyre

hånd enn venstre. Derfor ville det ha vært best om jeg var venstrehendt. Men

nå har jeg jo blitt sterkere i venstre hånd, så det er ikke noe stor forskjell lenger,

tror jeg. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er venstrehendt og spiller høyrehendt. Selv om jeg øver like mye på venstre og høyrehåndsteknikk, er venstrehånda mi dobbelt så bra. Det jeg liker best med min egen spilling er bending og vibrato. har begynt å øve mye mer høyrehånd, men man, det går tregt i forhold. Så har nok litt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske rart at vi som er høyrehendte på de fleste strenge/strykeinstrumenter skal bruke den hånda vi har dårligst kontroll over rent koordinasjonsmessig til å utføre de vanskeligste oppgavene. Skulle man ha tenkt logisk i dag, burde alle høyrehendte la høyrehånda traktere gripebrettet, og la venstrehånda ta seg av plekter/fingerspill, som krever mindre koordinasjon og avansert samspill hjerne-muskler.

Kunne vært artig å gjøre et slags forskningsprosjekt på dette her, f.eks kunne man ta 200 høyrehendte unger og la halvparten spille leftie, mens resten spiller "vanlig". Så kan man se hvem som blir best rent teknisk etter kanskje ca 1 års øving/musikkskole. :D

Vi kan egentlig ikke bruke oss innøvde gamlinger som referanse, for hos oss som har spilt i mer enn 1 uke er den ene hånda allerede så vanvittig mye flinkere enn den andre at det blir "urettferdig" å sammenligne med seg selv. Øvelse gjør absolutt mester 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også venstrehendt og spiller høyrehendt. På grunn av at jeg vil kunne plukke opp en hvilken som helst gitar på en fest og spille litt.. Men nå er jeg sannelig ikke sikker på om det er det smarteste jeg har gjort. Har av en eller annen grunn mye bedre ryttme i venstrehånda, og kordinasjonen i høyrehanda er ikke på langt nær den samme. Det er litt piss når man skal øve pickingpatterns etc. Men så har jeg ikke spillt så lenge da, kan hende jeg bae har missforstått litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møtte en i sommer som var venstrehendt. Han spillte gitaren som venstrehendt men hadde lært seg å spille når gitaren var "speilvendt" med de tykkeste strengene nederst og de tynneste øverst.

Ja, det går an det. Det er like rart for "dem" at vi spiller sånn som "vi" gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.