Gå til innhold
Big L

Angående skurring på gitar

Anbefalte innlegg

Hei, min første post her på forumet. Så ønsk meg velkommen!

Jeg har vel spilt gitar en liten stund. Men aldri spilt noe mye og intensivt. Er vel egentlig ikke noe serlig musikalsk av meg. Men problemet mitt er at det skurrer alltid så mye på strengene når jeg spiller. Det var mye lettere når jeg spilte på u-skolen. Ble ikke samme skurringa da? Noen som vet hva jeg kan gjøre. Jeg har en akustisk morgan gitar til 1000kr Jeg har ikke metallstrenger tror jeg. Men sånne andre. *Kommer ikke på navnet i farten*

Kan det være strengene som er problemet? Eller er det de metallgreiene som sitter på gitarhalsen som er litt leie?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nylonstrenger?

Vel, for å unngå klirring må du først og fremst trykke ned strengen skikkelig. Hvis du trykker ned strengen nærmest mulig det aktuelle båndet (selve metallstanga) blir det ofte betraktelig mindre klirr. Hvis det fortsetter kan det være litt skeiv hals eller ujevne bånd, da må du til en gitartech.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Det hjalp litt det her. Men hvordan er det med klirring på litt mer slitte strenger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitte strenger klirrer ikke nødvendigvis mer enn nye, men nye har bedre lyd! Hvis du har nylonstrenger kan du se på den tredje mørkeste strengen, den fliser seg ofte opp (metalltråden som er spunnet rundt nylonstrengen vikles av) rundt 3-4 bånd. Denne løse metalltråden kan klirre littegrann. Dessuten kan strenge-endene klirre nede ved stolen bak lydhullet der strengene er festet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok redd for at hvis nyprisen på gitaren din er 1000 kroner, vil strengeklirr være endel av kjøpet ditt. Den kan sikkert forbedres, men ta den med til butikken og be dem ordne det så langt det går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, må vel bare leve med det da. Har blitt en del bedre etter jeg har begynt å spille litt mer i det siste. Spessielt det med at jeg holder litt nermere båndene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er nok redd for at hvis nyprisen på gitaren din er 1000 kroner' date=' vil strengeklirr være endel av kjøpet ditt. Den kan sikkert forbedres, men ta den med til butikken og be dem ordne det så langt det går.[/quote']

Det der er bare tull. Man kan få fine nybegynner gitarer til den prisen som er helt greie, rett og slett.

Vet faktisk ikke om så mange nye gitarer uansett pris som klirrer i båndene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynligvis så trenger du å få sett på gitaren hvis strengene klirrrer for mye. Har du kjøpt gitaren hos en skikkelig forhandler finner han fort ut om det er noe galt og om du evt. må justere halsen litt. Dette er vanlig på rimeligere gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.