Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyddempe hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem på det rommet jeg bruker som kombinert hjemmekontor / hjemmestudio. Får skikkelig resonnans i rommet hver gang jeg er innom tonen H, uansett om det er på gitar, tangenter eller bare ved å spille av en låt som går i H.

Har søkt litt rundt uten å finne noen veldig greie forklaringer på hva jeg trenger for å løse dette, så jeg slenger ut en ny tråd.

Slik ser det gjerne ut på ryddige dager:

- Bilde 1

- Bilde 2

Jeg har sett at mange av disse lyddempingsplatene som finnes, måler dempeområdet i Hertz. Noen som har noe tips til hvordan jeg enkelt kan finne ut frekvensområdet jeg trenger å beskyttes mot? Har mikrofon og lydkort tilgjengelig, så jeg regner med jeg kan finne det ut ved hjelp av noe software.

Noen som har noen tips om hvem som selger slikt i Norge, og hvor man får den beste dealen? Jeg er ikke interessert i å bruke hele månedslønna, men jeg vil ikke henge opp noen shabby eggekartonger eller biltema-løsninger heller.

Thanks!

.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggekartong er ingen dum løsning. Saken med lyddemping er ganske enkel, lyden trenger gjennom noe, og gir fra seg mye av energien i å svinge frem og tilbake mellom baksiden av eggekartongen og veggen. Jeg ser mange som skrur platene fast rett i veggen, dette er en dødfødt idiotisk løsning, det må være noe rom for lydbølgene å bevege seg mellom vegg og dempematerialet. Lyddemping i mellomtoneregistret og diskanten er veldig retningsbestemt. Greit å ha demping her rett bak der du sitter, og evetuelt noe i taket. For å dempe bass, funker det best med bassfeller i hjørnene. Bass spres mye mer i hele rommet enn det diskant og mellomtone gjør.

Du trenger ikke å gjøre det så avansert som mange her inne gjør det, det er ikke så jævlig avansert som de skal ha det til.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje trådstarter bryr seg litt om hvordan det ser ut?

Et par tips som er penere enn eggekartong. Til taket kjøper du litt ramme, og Glava lyddempeplater, slike som brukes i kontorbygg. Et par kvadrat koster ikke stort.

Ser det er veldig ryddig på rommet. En bokhylle med masse ting i, eller et par tepper som du henger opp noen få cm unna veggen demper kollosalt. Det samme gjør teppe på gulvet, og stoppede møbler.

Hva mener forresten trådstarter med "Biltema-løsninger"? Platene de sleger på Biltema er da ikke styggere enn de som selges andre steder, og demper lyd helt glimrende:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilstereo/Monteringsdeler/Dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk1/

Lag en pen ramme til fire slike plater, så trenger det da ikke se så "jalla" ut?

Skal du ha noe som ser kulere ut, må du nok fram med hammeren og knuse sparegrisen. Det er ikke slik at kult utseende og dempeeffekt er to parametre som følges ad, selv om enkelte liker å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggekartong og andre "tynne" løsninger vil ikke hjelpe det spøtt på resonanser i områder du har problemer med. Slike løsninger demper refleksjoner (klang), men ikke egenresonanser i rommet. Til det trenger du bassfeller, og du trenger potensielt mange. Selv har jeg handla en del fra avshop.np, men du finner samme produkter hos Thomann også til en svært billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe tips til hvordan jeg enkelt kan finne ut frekvensområdet jeg trenger å beskyttes mot?

Eit kjapt googlesøk på 'measuring room frequency response' ga ein del treff. Har ikkje tid til å lese gjennom, men har trua på at du finn noko der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt ville jeg flyttet monitorene lenger ut fra veggen. Frekvensresponsen i bass-registeret kan endre seg betraktelig etter dette.

Få tak i en grei signalgenerator (som f.eks. denne) og kjør noen trege sveip i bass/mellomtone-registeret for å se om noen frekvenser stikker seg ut (som f.eks. tonen H). Da får en ihvertfall en viss pekepinn på hva en må håndtere.

Mulig det går an å bygge noen greie bassfeller til å plassere i hjørnene, men er usikker på hvordan de bygges for å håndtere spesifikke frekvenser. Har selv bygget noen etter denne malen. De fungerer litt for bra for meg, frekvensresponsen i bass/mid blir i laveste laget. Neste gang jeg bygger noe skal det være mer målrettet :)

Endret av XeNoSmurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt!

@CastorFiber: Ja, jeg bryr meg litt om hvordan det ser ut. Er helst interessert i "ferdig-løsninger" i motsetning til å lage det selv, og jeg ønsker også å tenke på at jeg en gang skal selge denne leiligheten - så det bør ikke bli alt for permanent installert. (2 studio-monitorer og 3 skjermer på veggen tror jeg er nok). Ser vi bruker noen ganske sterke borrelås-løsninger med teip på jobben, tenker at det bør holde.

@GummiTZ: Ja, det er definitivt bass-resonanser jeg sliter med. Rommet er 2 x 3,5 meter, så det er ikke noe klang her for å si det sånn. Den ene lengde-veggen består stort sett kun av to store vinduer, der jeg har foldegardiner i tykt stoff hengende ned. De andre veggene + taket er ganske så nakne flater. Skal få tatt et bilde og lagt ut også. Thomann-linken fant jeg når jeg søkte litt her om kvelden, skal kikke litt på den andre der også.

@XeNoSmurfen: Vet ikke helt om det vil hjelpe å flytte monitorene ut fra veggen. Til vanlig pc-bruk har jeg et Creative 2.1 sett (der subben står på gulvet under skrivebordet) og det er samme problem der. Samtidig så har jeg nå satt opp min Fender Blues Jr. i andre enden av rommet og det er nøyaktig samme problem der. Når det gjelder lydgenerator så er det nøyaktig det jeg var på jakt etter. Thanks! Fikk ikke den på linken din til å virke, men jeg finner nok noe som jeg kan bruke.

@Telemann: Takk for bra søkefrase, skal kikke litt på det søket. (Ofte vanskelig å finne gode søkeord/-kombinasjoner når man egentlig ikke helt vet hva man er på jakt etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Spesielt i små rom får man mye opphoping av bass og resonans (room modes) som gjør at bassresponsen blir veldig ugjevn. For å fikse dette trengs så mye bass absorpsjon som overhodet mulig, og på liten plass er det i tillegg vanskelig å få gjort tilstrekkelige tiltak.

Bass har en tendens til å hope seg opp i hjørner, gjerne "tri-corners" der vegg møter vegg samtidig som tak/gulv, og litt avhenging av dimensjoner får man gjerne resonans (og tilsvarende dips) i frekvenser gitt som en funksjon av disse (noen nevnte room mode calculators over, disse er kjekke til dette). Dette er som regel dog litt lite nyttig i små rom da du uansett må bare dempe så mye som mulig, i større rom kan man fine-tune spesialfeller til å dempe eventuelle spesielle frekvenser. Generelt sett er det derfor lurt å bruke bass absorbenter (eller feller) i så mange hjørner som mulig.

Som også nevnt i denne tråden trengs det noe mere heftigere saker enn tynn papp, eller tynt skum, for å hamle opp med disse problemene - og tommelfingerregelen er jo tykkere jo bedre. I tillegg er det forstått blant proffene i akustikk at mineral/fiber plater er mye mere effektive enn skum (som feks Auralex). Disse kan kjøpes ferdiglagde, men det finnes også mange gode DIY planer på nett for å lage - du trenger egntlig bare Rockwool akustikkplater, stoff, trelister og litt good old fashioned elbow grease.

I tillegg til resonans er det også viktig, om du er interresert i et godt og tydelig lydbilde, at du gjor noe også for såkalte "early reflections" for å skape en "reflection free zone" i sweet spot'en - dette vil si at du trenger absorberende plater i taket og på veggene der du sitter - der du kan se tweeterne i et imaginært speil bør det absorberes. I små rom er det også viktig at man gjør en innsats i å absobere så mye (bass) som mulig på bakveggen.

Det er mage gode produkter og mye god lesning på sidene til GIK Acoustics, RealTraps (også på forumet til eieren Ethan Winer), også en egen del af Gearslutz.org er dedikert til akustikk - bassfeller er et repeterende tema der.

Konklusjon?

- Dekk alle hjørner med bassfeller - enten superchunks som fyller hele hjørnet som en trekant, eller minst 10cm tykke fiberpaneler satt på tvers av hjørnene

- Dekk bakvegg med så mye (og så tykt) som mulig

- Dekk gjerne tak og sidevegger, her holder det med 5cm tykkelse

Gjør litt research og spør om det skulle være noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også legge ved noen modelleringer jeg har gjort for mitt rom for å gi en idé om en relativt "vanlig" approach i et lite rom - planen er å kjøpe dette fra GIK Acoustics. Prisen er litt drøy, men billigere enn det meste annet og det skal være topp notch saker (tror totalløsningen der kommer på ca. 9k inkl. MVA):

Treated1.png

Treated2.png

Treated3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule skisser! Og god info, takk skal du ha!

Jeg har nok ikke så store ambisjoner som deg her, men jeg tenker nok at bassfellene er en interessant løsning.

Det står litt på i forbindelse med jobben for tiden, men når jeg har litt bedre tid så kommer jeg sikkert tilbake med en oppdatering på hva jeg finner ut - og ender opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte også legge ved noen modelleringer jeg har gjort for mitt rom for å gi en idé om en relativt "vanlig" approach i et lite rom - planen er å kjøpe dette fra GIK Acoustics. Prisen er litt drøy, men billigere enn det meste annet og det skal være topp notch saker (tror totalløsningen der kommer på ca. 9k inkl. MVA):

Treated1.png

Treated2.png

Treated3.png

Det der var en jævli bra løsning! Trur jeg skal prøve noe sånt etterhvert ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som også nevnt i denne tråden trengs det noe mere heftigere saker enn tynn papp, eller tynt skum, for å hamle opp med disse problemene - og tommelfingerregelen er jo tykkere jo bedre. I tillegg er det forstått blant proffene i akustikk at mineral/fiber plater er mye mere effektive enn skum (som feks Auralex). Disse kan kjøpes ferdiglagde, men det finnes også mange gode DIY planer på nett for å lage - du trenger egntlig bare Rockwool akustikkplater, stoff, trelister og litt good old fashioned elbow grease.

Konklusjon?

- Dekk alle hjørner med bassfeller - enten superchunks som fyller hele hjørnet som en trekant, eller minst 10cm tykke fiberpaneler satt på tvers av hjørnene

- Dekk bakvegg med så mye (og så tykt) som mulig

- Dekk gjerne tak og sidevegger, her holder det med 5cm tykkelse

Gjør litt research og spør om det skulle være noe!

Om det skulle være av interesse, så har jeg noen DIY/hjemmelaget bassfeller (rockwool) om du ikke har tid til å lage selv, eller vil bruke masse penger på Realtraps/GIK Acoustics :)

Er litt usikker på målene, men tror de er noe som slik:

200cm x 75cm x 15cm (tykkelse)

150cm x 75cm x 7,5cm (tykkelse)

står i Stavanger. Kan sende bilder om du ønsker.

Endret av nordicb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.