Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støt av gitaren :/


Deformed

Anbefalte innlegg

For å oppklare litt når det gjelder strøm og kroppen:

Det er STRØM (i ampere) og ikke SPENNING (i volt) som dreper. Om denne strømmen er vekselstrøm eller likestrøm er ett fett, fordi en kraftig strøm gjennom hjertet vil kunne slå ut de cellene i hjertet som generer strømpulsene som fører til at hjertemuskelen trekker seg sammen og hjertet slår.

Om 220V/10A fra veggen er i stand til å drepe deg avhenger av hvor godt du leder strømmen. Hud er ganske isolerende, våt hud er det ikke. Hvis du skal dø av strøm fra veggen må du ha maksimal uflaks både når det gjelder strømretning (hode-fot, arm-arm, arm-fot f.eks) og dine strømledende egenskaper (våt hud, strømledning i munnen o.l.). Du kan også få brannskader inne i kroppen, men stort sett i armene/fingrene hvis det bare er snakk om vanlig husstrøm. Du er litt mer utsatt hvis du er inne i en transformatorkiosk og får 5kV gjennom kroppen, for ikke å snakke om høyspent.

Hvis du får så mye strøm i kroppen at hjerterytmen forandres, vil du sannsynligvis ha det legene kaller ventrikkelflimmer, og da vil du være ute av stand til å kjenne din egen puls eller gi deg ett nytt strømstøt, fordi du vil misste bevisstheten i løpet av få sekunder. Det eneste som kan redde deg da er det kommer noen med en hjertestarter/defibrillator og sender en ny, målrettet strømpuls gjennom hjertet ditt. Denne strømmen (likestrøm) vil slå ut all "uriktig" rytmeaktivitet i hjertet, slik at rytmecellene forhåpentligvis begynner å slå i takt igjen.

Til Perottol: Hvordan får man blodforgiftning av likestrøm? Det har jeg aldri hørt om før, men det høres interessant ut.

Men nå skal vi ikke skremme noe mer. Det kan godt være bare statisk elektrisitet som gir støt i denne aktuelle situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte musikksenteret i dag, var så guffent vær at jeg ikke orket å gå dit :P

Det ligger visst ikke i forsterkeren, men i noe jord-krøll i huset. Hvis jeg har på meg gummisko/sandaler ute på gulvet skjer det ingen ting. Det er forresten snakk om mer enn bare et lite støt av gitaren; det er kontinuerlig strøm. Hvis noen har kommet borti nettverkskabler med metallskjerm, kan dere tenke dere en strøm kanskje dobbelt så sterk(vond) som den, mao. det gjør rimelig vondt å ta på stol/strenger/pots.

Ifølge musikksenter-mannen (Kristoffer) er det visst ikke så vanlig for gitargreier, men det har skjedd en del ganger at folk har blitt zappet av å komme borti mikrofoner på scener e.l.

Vi må ha en elektriker innom huset her en gang i nær fremtid uansett, fordi vi trenger et uttak på badet. Vil han/(hun) vite hva dette dreier seg om? Vil han kunne fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aMo: prøvde å tråkke på gulvet barbeint, da ble det hvertfall ekstremt med strøm :P Var ganske ubehagelig faktisk...

Har på meg 100% bomull sokker i dag, da er det litt mindre strøm merker jeg. Gårsdagens sokker var 97% bomull og 3% elastan, de var det mer futt i.

Men synes fortsatt det vil være ganske pinlig å bli drept i sitt eget hjem av sin egen elgitar. "Hvor er Magnus?" "Nei, han ble drept av elgitaren sin". Ikke så barskt akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare litt når det gjelder strøm og kroppen:

Det er STRØM (i ampere) og ikke SPENNING (i volt) som dreper. Om denne strømmen er vekselstrøm eller likestrøm er ett fett, fordi en kraftig strøm gjennom hjertet vil kunne slå ut de cellene i hjertet som generer strømpulsene som fører til at hjertemuskelen trekker seg sammen og hjertet slår.  

Om 220V/10A fra veggen er i stand til å drepe deg avhenger av hvor godt du leder strømmen. Hud er ganske isolerende, våt hud er det ikke. Hvis du skal dø av strøm fra veggen må du ha maksimal uflaks både når det gjelder strømretning (hode-fot, arm-arm, arm-fot f.eks) og dine strømledende egenskaper (våt hud, strømledning i munnen o.l.).  Du kan også få brannskader inne i kroppen, men stort sett i armene/fingrene hvis det bare er snakk om vanlig husstrøm. Du er litt mer utsatt hvis du er inne i en transformatorkiosk og får 5kV gjennom kroppen, for ikke å snakke om høyspent.

Hvis du får så mye strøm i kroppen at hjerterytmen forandres, vil du sannsynligvis ha det legene kaller ventrikkelflimmer, og da vil du være ute av stand til å kjenne din egen puls eller gi deg ett nytt strømstøt, fordi du vil misste bevisstheten i løpet av få sekunder. Det eneste som kan redde deg da er det kommer noen med en hjertestarter/defibrillator og sender en ny, målrettet strømpuls gjennom hjertet ditt. Denne strømmen (likestrøm) vil slå ut all "uriktig" rytmeaktivitet i hjertet, slik at rytmecellene forhåpentligvis begynner å slå i takt igjen.

Til Perottol: Hvordan får man blodforgiftning av likestrøm? Det har jeg aldri hørt om før, men det høres interessant ut.

Men nå skal vi ikke skremme noe mer. Det kan godt være bare statisk elektrisitet som gir støt i denne aktuelle situasjonen.

Jeg tror hovedpoenget med hele denne døingen er at når strømmen går gjennom hele kroppen din og blir ledet til jord som har uendelig motstand, f.eks vann i vannrør, så er du fint ferdig, selv om det "bare" er nettspenning. Det finnes derimot masse eksempler på folk som har fått støt fra stikkontakten eller lamper, og som fint har overlevd, fordi de selv har vært jord, og ikke vært borti noe annet samtidig som de fikk strøm i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedpoenget med hele denne døingen er at når strømmen går gjennom hele kroppen din og blir ledet til jord som har uendelig motstand, f.eks vann i vannrør, så er du fint ferdig, selv om det "bare" er nettspenning. Det finnes derimot masse eksempler på folk som har fått støt fra stikkontakten eller lamper, og som fint har overlevd, fordi de selv har vært jord, og ikke vært borti noe annet samtidig som de fikk strøm i seg.

Greia er om strømmen blir ledet igjennom hjertet eller andre vitale organer.

blir strømmen ledet fra din hånd, til beinet ditt (altså igjennom hjertet) så kan du slite litt.

Men det kan også hende strømmen bare blir ledet i mellom fingertuppene. Og da er du jo utenfor livsfare. Selvom det kan er ubehagelig, eller kan grille fingrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.