Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støt av gitaren :/


Deformed

Anbefalte innlegg

Spilte litt just nu, guffet opp forsterkeren siden jeg satser på at naboen er på jobb :mrgreen:

Når jeg var på rommet mitt (tregulv) var dette konge, men littegranne høyt. Tenkte jeg skulle utenfor rommet mitt for å høre hvordan det var der (har 6m kabel). Jeg tuslet ut gjennom døra og stod nå i kjellerstua (steingulv). Idet jeg skulle skru opp volumet, fikk jeg støt av volumknotten (metall, ikke plastikk). Ikke bare bittelitt, men sånn at det gjorde vondt! Det var rett og slett strøm i strengene, tremoloen, stemmeskruene og selvsagt selve pluggen. Gikk tilbake inn på rommet mitt, og det var fullstendig borte. Noen merkelige jord-greier i kjellergulvet vårt? Eller noe galt med forsterker som prøver å zappe meg? :/

Går kanskje under gitar dette her, men strømmen kommer vel fra forsterkeren :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står på tregulvet (tre leder ikke strøm) vil ikke du representere noen jording av forsterkeren. Men når du står på steingulv, som kanskje har varmekabler(?), høres det ut som om du blir elektrisk jord for forsterkeren din. Har opplevd dette med PA et par ganger når miksebordet IKKE er jordet. Sjekk om forsterkeren din er koblet i jordet kontakt. (Det er den helt sikkert ikke). Hvis problemet fortsatt er der når forsterkeren er jordet, har vi to alternativer: 1) Det er noe galt med forsterkeren din. Få den på reparasjon før du griller deg selv.

2) Du har en jordfeil i kontakten på rommet ditt. Få en elektriker hjem MED EN GANG og fiks dette. Farlig, farlig!

Å kjenne noen "småstøt" når man spiller på en ujordet forsterker og med litt volum er ikke unormalt, da jorder man kun den statiske elektrisiteten som dannes fra forsterker og gitar, og dette er ikke snakk om så store strøm/spenningsmengder. Om det derimot gjør vondt, slik du beskriver, virker det som om det er nettspenning ute og går her, og det er farlig.

LES: http://www.guitarnuts.com/technical/electr...afety/index.php

Og kjøp en jordfeilbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å jorde den greia i veggen selv? Eller må man få elektrikern på besøk? Har nemlig ikke jorda kontakt på rommet mitt nede.

Jeg fikk en periode støt av gitaren jeg og. Det var på et rom med gulvbelleg med betong under eller no . Så bytta jeg rom. Og nå merker jeg ingen ting :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tstone: Forsterkeren er plugget i en jordet stikkontakt. Den var ikke det før ca. 9mnd. siden, og før jording kom det en fæl, kontinuerlig brummelyd fra den. Siden den gav seg etter jording, tenkte jeg alt var ok. Så feil kan en ta ^^

Det er ikke varmekabler under steingulvet i den forstand, men vi har ei varmepumpe som pumper varmt vann inn under gulv på bad, kjellerstue og i radiatorer (fancy greier). Tipper vannet går i metallrør.

Hvis jeg tar med forsterkeren til Musikksenteret i byen (der jeg kjøpte den, og han som jobber der har fikset det meste av gitarer jeg har hatt), vil han ha peil på hva det er snakk om og hvordan å fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren varme er like mye jording som elektriske varmekabler, da vann leder strøm ganske så bra :-)

Vi står igjen med to muligheter (siden stikkontakten er jordet): 1) Forsterkeren har en jordingsfeil, slik at spenning som skulle vært ledet til jord havner i gitaren og dermed deg, eller

2) Noe annet i huset har en jordingsfeil, slik at det står +220V på jord. Denne spenningen ledes så ut gjennom forsterkeren, gjennom kabelen, deg og ned i vannet i gulvet (endelig jording av kretsen).

Skaff deg en jordfeiltester, evt bruk et voltmeter til å måle spenningsforskjellen mellom leder og jord i stikkontakten din. Det skal være +/- 220V spenningsforskjell.

Jordfeiltestere får du kjøpt på elektriske butikker. Hvis det ikke er jordingsfeil i strømnettet hjemme hos deg (dette må utbedres umiddelbart dersom tilfelle) er det noe galt med forsterkeren din, og den må til en kompetent reparatør.

En måte å teste dette på (hvis du har nok death wish) er å ta med ampen bort til en kamerat, koble den i jorda kontakt, skru på, og så holde gitaren bort til f.eks en vannkran e.l. Vannkranen er jordet (gjennom vannet, akkurat som kablene i gulvet), og hvis det står 220V eller mer på gitaren din, kan det dannes en fin liten lysbue/gnist bort til vannkrana. Du kan selvfølgelig holde rundt vannkrana og så ta på gitaren din og se om du blir slått i bakken av støtet, men DET ANBEFALES IKKE!!! :)

Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren varme er like mye jording som elektriske varmekabler, da vann leder strøm ganske så bra :-)

Vi står igjen med to muligheter (siden stikkontakten er jordet): 1) Forsterkeren har en jordingsfeil, slik at spenning som skulle vært ledet til jord havner i gitaren og dermed deg, eller

2) Noe annet i huset har en jordingsfeil, slik at det står +220V på jord. Denne spenningen ledes så ut gjennom forsterkeren, gjennom kabelen, deg og ned i vannet i gulvet (endelig jording av kretsen).

Skaff deg en jordfeiltester, evt bruk et voltmeter til å måle spenningsforskjellen mellom leder og jord i stikkontakten din. Det skal være +/- 220V spenningsforskjell.  

Jordfeiltestere får du kjøpt på elektriske butikker. Hvis det ikke er jordingsfeil i strømnettet hjemme hos deg (dette må utbedres umiddelbart dersom tilfelle) er det noe galt med forsterkeren din, og den må til en kompetent reparatør.

En måte å teste dette på (hvis du har nok death wish) er å ta med ampen bort til en kamerat, koble den i jorda kontakt, skru på, og så holde gitaren bort til f.eks en vannkran e.l. Vannkranen er jordet (gjennom vannet, akkurat som kablene i gulvet), og hvis det står 220V eller mer på gitaren din, kan det dannes en fin liten lysbue/gnist bort til vannkrana. Du kan selvfølgelig holde rundt vannkrana og så ta på gitaren din og se om du blir slått i bakken av støtet, men DET ANBEFALES IKKE!!! :)

Hold oss oppdatert!

Men de vannrørene er jo ikke i nærheten av mannens bare føtter, og jeg tviler på at strøm ledes gjennom sokker, betong,rør og så vann. Det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just for the record: Vannbåredn gulvvarme går i pex-rør, pex er en type fleksibel og varmebestandig plast...

Det skulle være ganske vanskelig å få jord gjennom disse rørene, da de er mer eller mindre 100% lufttette så ikke noe vann siver ut....

Rørene kan ligge alt fra 1cm til 10cm under gulvet, ettersom hvordan de er montert i forhold til eksisterende bygg..

Det er nok IKKE vannrørene som gjør dette, men heller elektrisk ladning som bygges opp i sokkene til vedkomne når han går ut på steingulvet.. Prøv å gå barbeint og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, hadde det vørt 220v som gikk til jord slik at det gikk gjennom amp og gitar+person så hadde han nok ikke sittet her og fortalt om det.. Prøv å stikk fingern i en lys-sokkel og fortell os om hvordan det føles..

Får han denne spennningen (220v) gjennom fingrene og oppigjennom armene og ned i gulvet ville han vært død.. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aMo: hvor farlig strømmen er kommer mer an på ampere (strømstyrke) enn spenning. Ved et zapp fra statisk elektrisitet kan du utlade tusenvis av volt, uten at noen (som jeg vet om) har dødd av det. Det som er ille er å få strømmen gjennom hjertet, da tåler ikke du ikke rare greiene.

Har forresten åpnet en integrert stereoforsterker en gang. Trodde den var plugget ut. Da er vi tilbake til hvor teit tro er *fnis*, for jeg fikk hvertfall heftig med strøm i meg. Overlevde fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart her er at du får støt på ett gulv og ikke på et annet. Gjør det så vondt å få støt at du virkelig ikke vil ta i gitaren, eller bare svir/knitrer det litt? Vel vel - du er ikke alene, nyt følgende sitat fra Studentersamfundet i Trondheims websider:

"Visste du at

...at den nå så himmelske Marius Müller kunne ha vandret heden noen år tidligere? Under en konsert på Samfundet gav en koblingsfeil i gitaren den røslige kroppen hans tre strømstøt på 132 volt. Noen kommenterte visstnok etterpå: Det er bare dødstøft å spille el-gitar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aMo: hvor farlig strømmen er kommer mer an på ampere (strømstyrke) enn spenning. Ved et zapp fra statisk elektrisitet kan du utlade tusenvis av volt, uten at noen (som jeg vet om) har dødd av det. Det som er ille er å få strømmen gjennom hjertet, da tåler ikke du ikke rare greiene.  

Har forresten åpnet en integrert stereoforsterker en gang. Trodde den var plugget ut. Da er vi tilbake til hvor teit tro er *fnis*, for jeg fikk hvertfall heftig med strøm i meg. Overlevde fint.

Hvis han har 16A sikring, eller 10A så ville han i det tilfellet jeg nevnte fått 220V*10A/16A gjennom armene/hjertet og ut av kroppen.. Ergo, stein død.. Når man blir endel av en slik kurs der alt går til jord (deriblandt gjennom et menneske) så vil man trekke så mye strøm som sikringen klarer, helt til den går (dette kan skje umiddelbart, eller ta opptil flere minutter hvis den bare går varm og ikke ryker av overspenning).

Det er ikke volt som dreper, det er Amper, et vanlig lite støt (eller et stort et for den saks skyld) har mange ganger flere tusen/hundretusen volt (så mye må til for å få strøm til å gå igjennom lufta og man kan jo ofte se et støt), men det er som regel bare noen milliAmper, som er helt harmløst..

Når vi begynner å snakke om såpass med amper som det ville blitt om man jordet seg selv med nettspenning, da er det desverre ikke mange utfall..

Det er en grunn til at mora di lærte deg å ikke stikke ting i stikk-kontakten når du var liten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekselstrøm forstyrrer hjerterytmen din, og påvirker alt av muskel og nerveimpulser (som jo er elektriske impulser). Store strømmengder skaper også energi i form av varme; man brenner opp.

Likestrøm kan faktisk føre til blodforgiftning, og er farligere enn vekselstrøm. Man kan bli forgiftet selv om strømmen ikke går gjennom hjertet.

Får du strøm gjennom kroppen bør du straks kjenne på din egen hjerterytme. Hvis det er noe galt her (feks hjerteflimmer) så bør du gi deg selv en kavring til med strøm slik at rytmen kommer inn i normalen.

Aller best ... NAPP UT SIKRINGEN FØR DU NEVLER!

Dr. PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.