Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ta vare på fingertuppene


Yostone

Anbefalte innlegg

Hellois

Noen om har gode råd til hvordan jeg kan ta vare på fingertuppene mine?

Har problem med at huden på fingertuppene flasser av til tider. Spesielt når jeg

øver mye på bends. Fingetuppene blir da fulle av skorper. Kommer jeg i kontakt med vann blir

fingrene helt morkne og det detter av en del hud. Ufatelig plagsomt å måtte bygge igjen :S

,

Endret av Yostone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde omtrent det samme med meg også tidligere, men kan ikke si jeg følte det ble noe særlig mere sårt om det kom av litt skinn.

Så dersom du ikke føler det blir spesielt ubehagelig å spille, er det bare å gi f.

Eller så er det vel å smøre seg med fuktighetskrem og se om det hjelper. Men er etter min mening en uting dersom du ikke har generelt problem med tørr hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde omtrent det samme med meg også tidligere, men kan ikke si jeg følte det ble noe særlig mere sårt om det kom av litt skinn.

Så dersom du ikke føler det blir spesielt ubehagelig å spille, er det bare å gi f.

Eller så er det vel å smøre seg med fuktighetskrem og se om det hjelper. Men er etter min mening en uting dersom du ikke har generelt problem med tørr hud.

Hehe joda gir vel eentlig Fn og bare kjører på. Men Trode kankje det var det som var problemt, fingra får vel kanskje ikke tid til å gro skikkelig

:S ?????? Merker jo at det er en del mer smertefult i spille når jeg har mistet en del hud og blir fortere rød, men går som regel ikke mer en en uke før

jeg er tilbake, men jeg bare tenker på hvor mye hud jeg kunne hatt, har et sted på ringfingeren der det ikke har flasset av og der er det tykt som fy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig i med det de fleste sier her, kommer man en gang over "kneika" med fingertuppene, så har man lærhud der resten av livet.

Men, likevel, siden det virker som om du sliter mer enn de fleste, du sier ikke noe om hvor lenge du har spilt eller hvor mye du spiller. Er du nybegynner, er det helt normalt med vonde finger. Har du holdt på en stund uten at det bedrer seg, så hadde jeg, hvis jeg var deg, sjekket om du kan ha nikkelallergi. Gjør det, ev. skift strengemerke.

Som sagt, har du spilt i fjorten dager/en måned og øvd masse, er ikke dette noe rart i det hele tatt, men det er en tanke å ta med seg. Du kan faktisk reagere på strengene du bruker. Noen få gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, jeg har stort sett spilt bass, og kan fortsatt sette knappenåler i fingertuppene uten å kjenne noe. Ikke det at det er en hobby jeg utøver for ofte, men læll.

Jeg vil tro at de fleste gitarister opplever en periode med såre fingertupper, og så går slikt over, uten at det er noe å mase med. Til vanlig inntreffer vel denne perioden med såre fingertupper samtidig med at man er veldig ivrig i forhold til øving, så da passer det jo ekstremt dårlig.

Håndkrem, sier du? Trodde det var noe kjerringer brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i litt over et år. Spiller så si hver dag, tviler på at det er en alargisk reaksjon. Problemen kommer først og fremst

når jeg øver på bends og røsker til

tror du skal ta det med knusende ro. Hvis du ikke har øvd så mye på bends før, så er det sikkert fordi du belaster fingertuppene mer enn vanlig. Dette går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fingertupper flasser litt og er tørre osv, men bare ikke pell på det, og ikke tenk på det når man spiller så er det ingen forskjell...

Og ja, de fleste drevne/aktive blir såre på fingrene når man f.eks spiller inn/er i studio og sånn og spiller det samme greiene i flere timer i strekk, det er da normalt at du blir sår og slikt hvis det er noe spesifikt du øver på over lengre tid (feks bends og sånn som du nevnte).

Hvis man har noe innabords så gjør det ikke vondt da :D Har vært fler andledninger der jeg har spilt på en helt elendig kassegitar på nach/fest og våknet opp, ikke fyllesjuk eller hodepine, men med ekstremt vondt i fingra istedet :P

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.