Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukulele - Liten Hawaii-gitar


kroffer

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på sin plass med bilde siden ikke alle vet hva det er :)

ukulele.jpg

I og med at den var så billig så er den av litt skrall kvalitet.. holder stemminga på den lyseste strenget uhorvelig dårlig. Menmen :P

Hva spillte du på den Hallvardo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg spiller ukulele nå som jeg ikke har råd til strenger til den elektriske, og må si at det er utrolig morsomt. Lyden er en helt annen enn på en akustisk gitar, og akkordene er i bunn og grunn de samme. Det har en tendens til å bli falskt innimellom, men det får man bare leve med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ukulele er stemt G-C-E-A, dvs som om man skulle fjerne de to mørkeste strengene på en vanlig gitar og sette capo i 5. bånd, med det unntaket at G'en er stemt en oktav - en ters over C'en, altså det er den nest lyseste strengen.

Hvis du ser på bildet jeg har lagt ut i galleriet, så kan du se at den øverste og nederste strengen(G og A) er mye tynnere enn de to midterste (C og E)

På grunn av at den strengen som teoretisk sett skulle vært mørkest i virkeligheten er nest lysest er ukulelen lite egnet til solo/fingerspill, men den er meget lett å lære seg å spille akkorder på om man allerede kan spille gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.