Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan arrangere en uformell Jam Session?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Har funnet ut at vi er flere gitarister på jobben hos meg. Jeg har tidligere delt studenthybel med en annen gitarist, og har funnet ut at det å sitte å spille uformelt sammen kan være både moro, lærerikt og inspirerende (Kinderegg, anyone?)

Likevel kan jeg tenke meg at dersom det blir litt flere enn 2-3 stykker, så kan det bli litt anarki dersom man ikke har et opplegg.

Er det noen som har noen tips til hvordan man gjennomfører en slik jam session (uten publikum) uten at det blir kaos?

Er det nyttig å bli enige om et komp?

Bør man ha med låter ferdig utskrevet med besifring? Klarer man seg uten?

Er det en øvre grense for hvor mange som bør/kan spille samtidig?

En eller annen "stafettordning"?

Er det mulig å kombinere elgitar og kassegitar i en slik session?

Er det noe man kan gjøre for å gjøre det ekstra morsomt og inspirerende?

Alle tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit med en avtalt akkord rekkefølge på forhånd. Så kommer folk gjerne med innspill underveis, da kan man stoppe og gjøre justeringer, plutselig har dere en ny låt :D

Totalt anarki = kaos, det er mine erfaringer. Er man veldig godt samspillte og kjenner hverandre godt musikalsk, derimot..

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et "band" for anledningen, slik at dere veksler på å spille. Da får dere en del som fungerer som publikum, mens andre delen spiller. Da kan dere godt ta noen standardlåter òg, det bruker hvertfall å slå godt an etter mine erfaringer. Om dere veksler på soloer, eller improviserer melodi hele veien får være deres valg, men som sagt, den oppskriften har fungert for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva hvis dere avtaler/skriver ned/finner frem på forhånd en akkordrekke og så fordeler roller/oppgaver.

En mulig løsning (for seks personer):

En bruker gitaren som perkusjonsinstrument, evt. andre ting som er tilgjengelig (kjøkkengryter?)

En spiller en basstemme.

En spiller akkordtoner, dypt register

En spiller akkordtoner, lyst register

To stykker veksler på improvisere solo, hvor de bytter annenhver eller hver fjerde takt.

Så kan dere rullere.

Så går det selvfølgelig an å lage variasjoner eller andre sammensetninger med flere eller færre personer. Dessuten trenger jo ikke alle å spille gitar heller.

Hvis dere har litt teori i bakhånd kan dere også ha det litt gøy ved å danne tre/fir/fem/seks-klanger ved at alle spiller en tone hver. F.eks: en spiller grunntone, en spiller ters, en spiller kvint, en spiller septim osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ideen om å bruke backingtrack er god. Det er noe med å få til noe som låter som musikk som gjør det til en positiv opplevelse med mersmak.

Liker forslagene dine, PULSE, og for gitarister som kjenner hverandre godt fra før tror jeg dette kan være spennende og lærerikt. :-) Muligens litt for avansert for de som ikke har spilt sammen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.