Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

80's distortion


svenni

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenkte skikkelig håret lyd noe i Ratt, Slaughter gaten :D

Har hatt Mighty red 2 ganger :lol: men ble ikke helt venn med den

Ok, da snakker vi. Compressor er ut, ingen 80-taller med respekt for seg selv trenger noe sånt på vrenglyden ;)

Jeg ser av signaturen di at du har en AC-50 og 4x12", som er fine saker, AC-50 har masse Marshallkarakter så det et bra utgangspunkt.

Jeg nevnte Wampler Pinnacle tideligere og anbefaler den på det sterkeste, den er i utganspunkete basert på EVH "Brown Sound",som var lyden mange på 80-tallet strakte seg etter ;)

Den er perfekt for fet "modda" Marshall-lyd(litt ironisk, siden EVH's Marshall ikke var modda, men på den tiden trodde alle det)

Fet og livlig vreng, uten å bli for moderne og supertight. Chorus blir nevnt en del, men ofte det du hører på 80-tallsproduksjoner er "micro picth" fra for det meste Eventide H3000 og andre bokser som f.eks Yamaha SPX90 og lignende. Du lister og L6 MM-4 , den har vel noe passende på lager, prøvd Tri-Chorus og Dimension modellene. Og ikke vær redd for å pøse på med delay da ;)

Litt av greia på den tiden var at mange kjørte stereo også, det gir en ny dimensjon, og ofte kan man slippe unna med mer effekter uten at det blir grøt.

Nå har jeg ikke noen spesielt god lydklipp av Wampler Pinncalen min, men jeg har spilt inn noen gamle "slagere" med den og en Roland Micro Cube, så ta det for hva det er :)

På det neste klippet har jeg brukt Micro Pitch, er bare ett spor gitar, men to spor med pitchshifter, en med +9 cents opp, og en med -9 ned, tørr gitar i midten, de to andre pannet venstre og høyre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har nevnt tubescreamer?

Uansett, er høyt volum viktig, og stå nærme nok forsterkeren slik at gitaren påvirkers av lydbølgene. High output humbuckere er også heller ikke dumt.

Sant det. Men som en distortionboks, får du nok ikke så mye bra vreng av den.

HAr både TS9 og Boss OD3 hjemme. SKal du ha en pedal med mye oldschool vreng og sustain, så er det en av de gøyeste overdrivene jeg har prøvd. Bør imo kjøpes på en svakt vrengt kanal da, men her snakker vi sustain i massevis. Sinnsykt organisk lyd også :)

MXR Distortion + synger også så det holder! :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å booste ampen da mener du? Tubescreamer som vreng alene blir for nasalt og rart, altfor mye cleanlyd blandet inn med vrengen.

Ja! Av en merkelig grunn mangler det et par setninger i innlegget mitt. Meningen var å si at du får masse sustain av å bruke en tubescreamer (eller lignende) sammen med en skruddopp røramp f. eks Marshall slp, jcm800, i hvert fall gjør jeg det ;) Det skader heller ikke med nye strenger! I tillegg, har jeg gode erfaringer med gitarer av mahogany (f. eks les paul), selv om det ikke er et must!

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset "mitt" er å kjøre Ibanez ts-9 tube screamer reissue med volum på full guff drive/dist på null og tone midt mellom kvart og halv. Sleng på en Boss ns-2 noice suppressor etter, dra ned gainen på rør amp lead kanal til ca halv og kjør opp volumet. Ikke glem og bruke mellomtone, da synes jeg den 80s kontante bassen og responsen på riff og solo kommer bra frem + at du for masse sustain :)

Endret av heavy_frankenstrat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr Shiba/T-rex Mudhoney -> Suhr Riot -> enellerannen amp.... Testa den combo´n inn i Bogner Alchemist, Fender Hot Rod Deville, Line6 DT 50, Carvin V3, Mesa Tremoverb (Müller´s gamle amp) Marshall Haze, Vintage/Modern, JVM410H, Axe-Fx+Mesa 50/50+2 stk 2x12".. Ikke testa i Vox, men det kan jeg gjøre på mandag. Låter kanon. Må bare justere eq. En av de beste kombinasjonene var faktisk med Alchemist topp+2x12". Shiba/T-rex var bar for å får "over-the-top" gain. Riot låter utrolig fett. Veldig OD-100 gata... Little Green Wonder -> Mighty Red låter også tøft... Dra ned gain i begge boksene dersom du skal bruke 2 stk. Mer anvendelig, samt tightere. En representant fra et dansk selskap syntes det låt drit fett, og skulle til Danmark og skaffe Riot og virkelig prøvekjøre Alchemist. Han syntes den fortjente å testes skikkelig.

BTW: Little Green Wonder -> Marshall AFD= Bombefly.. Masse saft der.. Blir spennende med Marshall YJM100.

Noen som har testet Cameron CCV??

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.