Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av stålstreng-gitar ny / brukt


anders.k.berg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en akustisk stålstreng-gitar, men vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne å lete. Jeg ser det er flere tråder om dette på forumet allerede, men jeg er usikker på om gitarene ligger innenfor min type musikk / min prisklasse.

Jeg har spilt gitar siden jeg var liten gutt, men vil ikke karakterisere meg som voldsomt flink. Jeg duger, og er fornøyd med det. Jeg har per dags dato ingen gitar, og savner voldsomt å ha noe å klimpre på i blant. Jeg fyller straks 30 år, og har derfor bestemt meg for å "bestille" en gitar i bursdagsgave. Jeg er veldig åpen for å kjøpe brukt da det gjerne gir mer valutta for pengene, men jeg er ikke i mot å kjøpe nytt heller. Jeg er egentig ganske blank på hva som finnes av merker på akustiske gitarer, og kvaliteten på de. Jeg har prøvd noen få ulike merker, og likte spesielt en Takamine en kompis av meg har, men 15.000 kr for en ny gitar er langt over mitt budsjett. Jeg ser for meg å bruke noen tusenlapper på dette, men det avhenger jo selvsagt av givergleden hos venner og familie.. Jeg ser for meg alt fra 2000 kr og opp mot 5-6000, men ikke mer enn det.

Gitaren skal primært brukes til hjemmekos, og pickup og annet fancy greier er derfor egentlig helt unødvendig. Musikken jeg spiller varierer en del, men det går mye i akustisk Foo Fighters, Incubus, Eric Clapton, Dave Matthews Band, Gode Gamle Slagere™ osv. Jeg vil derfor gjerne ha litt "groovy lyd" (i mangel på et bedre uttrykk), men fremdeles såpass at det ikke er umulig å slå til med klassisk folkevise om anledningen skulle by seg.

Jeg har sett folk anbefale Martin, Furch, Godin, Takamine osv i lignende tråder, er det noe av det som kunne passet? Det er også et pluss om den har noenlunde tynn hals, og ikke så alt for stor / tykk kropp. Det er ingen klassisk nylonstrenger jeg er på utkikk etter. Jeg bor i Oslo, og har sånn sett muligheten til å få prøvd litt i de butikkene som er i nærheten her også.

Alle tips mottas med største takk!

- Anders

Endret av anders.k.berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prisklassen 5-6000 ville jeg ha sjekka ut Furch. Evt sett om det var en brukt å finne. Ta deg en tur på Myhrbraaten og Sound4/Imerslund. De pleier å ha et par Furch inne. Du får i alle fall mye gitar for pengene. Var på nippet til å kjøpe en sjøl, men fikk henta en Martin 000-28 fra statene for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også testet Furch og Godin-merkene Art & Lutherie (disse er en god del billigere), Simon & Patrick, Norman og Seagull. De fleste Seagull har litt breiere hals enn de andre. De pleier å ha en del av disse hos Myhrbraaten. Jeg har to Seagull-gitarer som jeg er veldig fornøyd med. Så vidt jeg skjønner er både Furch og Godin-gitarene lagd på deres egne fabrikker i henholdsvis Tsjekkia og Canada, av deres egne gitar-byggere. Jeg synes det gir dem en ekstra verdi. Mye av det andre som tilbys i denne prisklassen, også fra kjente merker, er satt bort til underleverandører i Kina som vi ikke vet særlig mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Yamaha's gitarer fra 2000 og oppover. Disse spiller som gitarer som er langt dyrere, i tillegg får du ofte elektronikk av høy kvalitet med på kjøpet. Nå er ikke jeg noen storspiller på akustiske gitarer, ei har jeg heller spilt på de dyreste i klassene, men jeg solgte en Fender i 6000 kr-klassen for å kjøpe en Yamaha til 2300.- fordi den var bedre å spille på. Dette går jo også på smak osv, men se litt på Yamaha. Jeg tror du vil bli fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta turen innom 4sound / Myhrbraathen og se litt, Furch-gitarene ser jo meget lovende ut.. Men, det kommer jo veldig an på lyden og hvordan de er å spille på. Er det andre steder enn på finn.no man bør lete etter slike gitarer brukt? Finner fint lite til salgs akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Skal holde en utkikk etter Furch-gitarer der.

En ting lurer jeg på: I hvilken grad påvirker cutaway lydbildet på gitaren? Jeg ser nemlig at Furch D40-CM også kommer i en D40-CM-CE versjon, med cutaway og pickup. Prisforskjellen er ikke avskrekkende, og cutaway virker forlokkende på en wannabe rockegitarist som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

legg i litt penger til, og kjøp deg en Taylor 100 eller 200-serie, har selv en 214, og den har absolutt "godlyd" til en overkommelig pris. Det er ett ganske klart klasseskille mellom gitarer som ligger over og under 6-7000 har jeg inntrykk av. Gitarene blir rett og slett mye bedre om man går rundt der, eller litt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.