Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øve meg på mastring/miksing av musikk


Anbefalte innlegg

Hei, har lyst til å å begynne litt med miksing/mastring av musikk, men har problemer med å få tak i opptak av sanger som du får den delt opp i alle sporene(bass, vokal, trommer, gitar osv.)

Man kan vel også bare kalle det for opptakene av sangen, som ikke er lagt sammen eller endret på ennå

Er ikke sikkert at jeg forklarer/spørr på riktig måte, men er veldig usikker på hvordan jeg skal forklare..

Noen som vet om et sted man kan få tak i noe slikt? Det burde jo finnes et eller annet sted der folk deler slike ting.

Jeg ønsker helst metal.

Ønsker IKKE rap, hiphop osv.

Jeg veldig lite peiling som dere sikkert forstår:)

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de siste setningene dine ødela stort sett det meste ("helst metal")

Men ett tips Google: Multitrack Masters! Der finner du muligens Nirvana i alle fall.

Håper du leser denne tråden før noen moderators sletter den. For dette er ikke helt stuereint ;-)

Hehe...mente helst amatørband, som gir ut frivillig:P

Ikke noe det er copyright på.

Men takker for tipset uansett:)

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har den orginale versionen av en MP3 ;)

Så kan du bruke en god del programmer, som er laget for å fjerne vokal/gitar/trommer eller hva enn du vil fjerne.

Jeg vet om ett, men husker desverre ikke navnet, skal ta kontakt med 2.gitarist i bandet og høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copyright eller ikke copyright..

Enkelte låter, metal eller ikke, har jo lekket ut på nettet i multisporversjoner.

Om man som privatperson har lyst til å leke seg med disse for å lære, kan jeg ikke i min vildeste fantasi se at skal være skadelig.

At en amatør som øver seg skal kunne ødelegge så mye som en krone av artistens inntekter ser jeg på som aldeles urealistisk. Derfor lar jeg dette stå, selv om det kanskje er på grensen av hva som er piratkopiering eller ikke.

Så får de som kanskje er strengere på rettigheter klage, og så må jeg se på det på nytt. Som "amatørmikser" har jeg lært mye av å kikke på slike filer. Det viser seg at det faktisk ikke er så enkelt, man får ikke til en god miks selv. En fantasisk sluttmiks krever at man har mye mer kunnskap og erfaring en det jeg kan skilte med. Slikt lar seg rett og slett ikke piratkopiere, så enkelt er det.

Men hold det på dette nivået, vær så snill. Direkte linker til materiale og så videre, så må jeg moderere, og stenge tråden.

Ønsker noen en versjon av for eksempel Gitarnorges egen trehjulssykkel- låt for å "mastre" i vei, så kan jeg se hva jeg kan gjøre. Den bør i det minste ha null kommersiell verdi, og store muligheter for lydmessig forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Castor,

Jeg var litt redd jeg gikk over streken her.

Men jeg har hatt mye glede av å leke med disse opptakene selv. Og de skal jo selvfølgelig aldri ut av dette hjemmet.

Det var som å komme inn i et hellig rom da jeg fant Bohemian Rhapsody med Queen på 24 spor. Tårene rant da jeg hørte rå-opptakene

med Brian May som leker med gitaren underveis.

Har mikset mye på den, og funnet ut at vi har veldig mange nye verktøy som kan gjøre gamle opptak mye mer moderne.

Men noe forteller meg også her at: vi i nåtid har muligheter, men de gamle produsentene hadde faen meg KUNNSKAPER!!!!

Det er faktisk god læring i å prøve seg på disse. Men igjen, som også utgiveren skriver:

Ikke publiser din miks noe sted. Ingen andre er interessert i din versjon! Den er kjent nok fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du jo spille inn litt med bandet mitt og mikse/mastre det. :D

Det skulle jeg gjerne gjort...har egentlig mye av utstyret til det, men ikke kunnskapen:P

Så filmen fra ukm på youtube.. det var sick!

+ at dere har en ny Angela Gossw i bandet deres;>

Dere har en ny fan på facebook nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg gjerne gjort...har egentlig mye av utstyret til det, men ikke kunnskapen:P

Så filmen fra ukm på youtube.. det var sick!

+ at dere har en ny Angela Gossw i bandet deres;>

Dere har en ny fan på facebook nå:)

Fett. Takk! :D Vi skal til Kr.sand 1. april, Åpen Scene på Samsen. Du kan jo ta turen innom om du vil.

Vi har en del utstyr selv og etterhvert, men mangler noe av det vesentlige for å spille inn demoer (lydkort, for eksempel). Har ganske fett trommesett med mikrofonsett blant annet. Det hadde jo vært snakk om en demo eller noe, ikke CD-kvalitet, så at kunnskapen din ikke holder gjør jo forsåvidt ikke så mye. Vi har en hobby-lydtekniker i bandet selv som kunne hjulpet littegrann eventuelt, men han kan ikke så forferdelig mye. ^_^ Forhåpentligvis får vi ferdigstilt "hjemmestudioet" vårt og snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.