Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal jeg ha "plekterhånda" ?


Mattå

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har nå spilt en god stund på gitaren, men har kommet utfor et problem... Jeg picker liksom bare ut i lufta, uten kontakt med gitaren. Men dette blir jo sykt strevsomt når jeg skal palm mute strengene, så alt koker ned til; hvor skal jeg ha hånda ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok svært varierende. Personlig så varierer det også veldig mye. Palm Muter jeg, bruker jeg hånda til det. Spiller jeg clean rytme, har jeg ikke hånda på gitaren i det hele tatt til tider, bare lar den gå opp og ned i rytme med musikken stort sett. Når jeg spiller soloer og sånt, eventuelt enkle noter, bruker jeg hånda til å palm mute strengene jeg ikke spiller på, sånn at det ikke blir støy fra de andre strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller Hallstein sitt innlegg. Dette kan variere mye fra gitarist til gitarist.

Jeg og bruker håndleddet til å mute strengene jeg ikke spiller på, noe som er spesielt viktig med vreng (bruker venstre hånds pekefinger til å dempe strengene under den/ de jeg spiller på), og har veldig, veldig ofte håndleddet på stolen eller strengene - eller begge deler. En grei regel er at jo flere strenger jeg spiller på samtidig, jo mer løfter jeg hånda fra strengene.

Prøver også å være løs i håndleddet.

Har du tvil, gå til en erfaren lærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket at jeg har plekterhånda på forskjellige plasser ettersom hvor høyt/lavt jeg har gitaren. Sitter jeg så har jeg den alltid på brua, men akkurat langt nok bak til å ikke mute strengene, også bare ruller jeg den frem når jeg skal mute. Når jeg spille rytme så flyter den i lufta da, men returnerer alltid til brua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Litt sent ute, men våger meg allikevel med å legge frem en liten teori:

Nr 1: håndstillingen skal være behagelig for høyrehånden. Gjør det vondt må du finne en bedre håndstilling.

Nr 2: Istedenfor å tenke "hvor er det mest praktisk å ha hånden?", så kan man heller lytte til det man spiller og finne ut hvordan høyrehånden på best mulig måte kan være med på å utvikle og forbedre spillingen enda mer. Så hvis man lytter til egen spilling og hører at man sliter med strengeklirr så kan man prøve å finne ut hvordan man kan trene opp høyrehånden til å dempe klirringen. F. eks. ved å dempe med håndbaken.

Så høyrehånden kommer nok uansett til å havne forskjellige steder ut i fra hva du spiller. Men trikset er kanskje å lære seg hva som fungerer best til hva. Lytt til deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste tingene jeg har lært og fokusert på i det siste er å spille lett og ledig, ikke hardt og anstrengt. Det er mange små ting man kan fokusere på i forhold til dette, f.eks:

Minimale bevegelser. Er bevegelsene små, er de lettere å gjøre raskt, og med større presisjon.

Holde plekteret ganske løst mellom fingrene, og bare berøre strengen med ytterste tuppen.

Trene på å plukke strengene begge veier.

Håndposisjon i forhold til muting, spesielt med fokus på små bevegelser mellom muted og åpen streng.

Det var det jeg kom på i farten. Noe av det kommer instinktivt, annet må jobbes med. Etter at jeg fikk til en mer løs og ledig spillestil, så har jeg også kunnet gå over til stivere plekter, noe som gir bedre presisjon og definisjon i anslaget på strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.