Mattå Skrevet Mars 14, 2011 Share Skrevet Mars 14, 2011 Hey, jeg har nå spilt en god stund på gitaren, men har kommet utfor et problem... Jeg picker liksom bare ut i lufta, uten kontakt med gitaren. Men dette blir jo sykt strevsomt når jeg skal palm mute strengene, så alt koker ned til; hvor skal jeg ha hånda ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallstein Skrevet Mars 14, 2011 Share Skrevet Mars 14, 2011 Det er nok svært varierende. Personlig så varierer det også veldig mye. Palm Muter jeg, bruker jeg hånda til det. Spiller jeg clean rytme, har jeg ikke hånda på gitaren i det hele tatt til tider, bare lar den gå opp og ned i rytme med musikken stort sett. Når jeg spiller soloer og sånt, eventuelt enkle noter, bruker jeg hånda til å palm mute strengene jeg ikke spiller på, sånn at det ikke blir støy fra de andre strengene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mars 15, 2011 Share Skrevet Mars 15, 2011 Bifaller Hallstein sitt innlegg. Dette kan variere mye fra gitarist til gitarist. Jeg og bruker håndleddet til å mute strengene jeg ikke spiller på, noe som er spesielt viktig med vreng (bruker venstre hånds pekefinger til å dempe strengene under den/ de jeg spiller på), og har veldig, veldig ofte håndleddet på stolen eller strengene - eller begge deler. En grei regel er at jo flere strenger jeg spiller på samtidig, jo mer løfter jeg hånda fra strengene. Prøver også å være løs i håndleddet. Har du tvil, gå til en erfaren lærer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Mars 15, 2011 Share Skrevet Mars 15, 2011 Prøver også å være løs i håndleddet. Dette er vel noe som faller seg mer naturlig for enkelte ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Vee Skrevet Mars 16, 2011 Share Skrevet Mars 16, 2011 Prøv deg fram! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mars 16, 2011 Share Skrevet Mars 16, 2011 Prøv deg fram! Aphelion eller Mattå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orsvend Skrevet Mars 16, 2011 Share Skrevet Mars 16, 2011 Har merket at jeg har plekterhånda på forskjellige plasser ettersom hvor høyt/lavt jeg har gitaren. Sitter jeg så har jeg den alltid på brua, men akkurat langt nok bak til å ikke mute strengene, også bare ruller jeg den frem når jeg skal mute. Når jeg spille rytme så flyter den i lufta da, men returnerer alltid til brua. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon3012 Skrevet Mars 24, 2011 Share Skrevet Mars 24, 2011 Er også mange som støtter opp håndleddet under soloer ved å plante ring og lillefinger rett under lydhullet evt. pickupsene på gitaren. Støtter sterkt de andres forslag,prøv deg fram til hva som passer deg best! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Mars 24, 2011 Share Skrevet Mars 24, 2011 Bruk instinktet ditt FFS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PULSE Skrevet Mai 27, 2011 Share Skrevet Mai 27, 2011 Litt sent ute, men våger meg allikevel med å legge frem en liten teori: Nr 1: håndstillingen skal være behagelig for høyrehånden. Gjør det vondt må du finne en bedre håndstilling. Nr 2: Istedenfor å tenke "hvor er det mest praktisk å ha hånden?", så kan man heller lytte til det man spiller og finne ut hvordan høyrehånden på best mulig måte kan være med på å utvikle og forbedre spillingen enda mer. Så hvis man lytter til egen spilling og hører at man sliter med strengeklirr så kan man prøve å finne ut hvordan man kan trene opp høyrehånden til å dempe klirringen. F. eks. ved å dempe med håndbaken. Så høyrehånden kommer nok uansett til å havne forskjellige steder ut i fra hva du spiller. Men trikset er kanskje å lære seg hva som fungerer best til hva. Lytt til deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mai 27, 2011 Share Skrevet Mai 27, 2011 En av de viktigste tingene jeg har lært og fokusert på i det siste er å spille lett og ledig, ikke hardt og anstrengt. Det er mange små ting man kan fokusere på i forhold til dette, f.eks:Minimale bevegelser. Er bevegelsene små, er de lettere å gjøre raskt, og med større presisjon.Holde plekteret ganske løst mellom fingrene, og bare berøre strengen med ytterste tuppen.Trene på å plukke strengene begge veier.Håndposisjon i forhold til muting, spesielt med fokus på små bevegelser mellom muted og åpen streng.Det var det jeg kom på i farten. Noe av det kommer instinktivt, annet må jobbes med. Etter at jeg fikk til en mer løs og ledig spillestil, så har jeg også kunnet gå over til stivere plekter, noe som gir bedre presisjon og definisjon i anslaget på strengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
agn95 Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 du må holde hånden litt bak på gitaren og hold plekteret litt sidelengs sånn at du ikke har spissen rett på strengene da er det lettere å skifte til palm mute fortere og bedre flyt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Blix Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 alle de jeg har lært palmmuting på en floyd har slitt veldig med at de lener seg for hardt på brua slik at strengene blir benda lysere og da begynner de å stemme gitaren og skjønner ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tordenskrald Skrevet Februar 17, 2012 Share Skrevet Februar 17, 2012 Eldre Ibanezr hadde hand brett på Floyden. Var det noe glupt eller? Noen erfaringer med palmute med sånne Edge Floyder?Palmute er viktig til det meste av soloing og riffs. Ha handa akkurat over bridge mikken slik at du får den Djent trøkket rett ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå