Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Filing av nut


KristianF

Anbefalte innlegg

Har en strat eller to som skulle hatt filt nuten.

Dette er noe jeg ikke tar sjansen på å gjøre selv, så jeg lurte på om noen vet av dyktige folk til å gjøre dette?

Bruker flytende vib, så nuten er naturligvis veldig kritisk for resten av gitaren.

Hadde vært fint om noen visste av noen i Møre og Romsdal, men det er ikke et krav..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ja, kjøp oversadel av merket Graphtech fra feks gitarist.no. Du bare setter den i uten å file noe som helst.

Husk og smør den inn med noe slik at strengene glir lettest mulig gjennom. (Jeg bruker Kløver Vaselin :) )

Man må som regel tilpasse den litt fra undersiden( høyden på hele sadelen). Men det er en enkel sak man fikser uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må som regel tilpasse den litt fra undersiden( høyden på hele sadelen). Men det er en enkel sak man fikser uten problem.

Ja det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har gjort dette på 2 fendere (en strat og en P-bass) uten å ha tilpasset undersiden. Det har jo fungert bra, men kanskje ikke optimalt. Hvordan ser man at denne høyden er korrekt? Her snakker vi vel hundredels milimeterpresisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. det er undersiden som må slipes da oversiden har spor for strengene som er tilpasset gitaren allerede. undersiden ha tre klosser som man fjerner litt av for at sadelen kan senkes lengre ned. så prøver du deg frem med litt av gangen, setter nutta på og strenger opp. ser om du har tatt nokk, og gjentar prosessen til du er fornøyd. fremgangsmåten er illustrert på pakken også, så du skjønner det når du ser bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. om man allerede har en grei nut som bare trenger litt justering synes jeg en sånn ferdig tilpasset graphtech nut er en langt dårligere løsning. For det første er det idiotisk å bytte nut om det ikke trengs, for det andre er strengeavstanden ferdig satt og ikke nødvendigvis særlig optimal i forhold til hva man ønsker seg, for det tredje er radiusen på strengesporene også satt og dermed ikke særlig optimal for 3 av 4 gitarer... Jeg har montert en del slike oversadler og ender alltid opp med å måtte justere sporene til slutt for et skikkelig resultat, i alle fall på gitarer med ganske liten radius på gripebrettet. Har man verktøy og kunnskap er det forøvrig ofte nesten like enkelt/raskt å lage en oversadel fra bunnen av, da mange av graphtech oversadlene trenger så mye justering uansett.

Misforstå meg rett - en ferdig Graphtech nut er helt ok i mange tilfeller og hvis man ikke har muligheten til å gjøre fin-tilpasninger, men en dårlig løsning om man har en nut som allerede egentlig er ganske ok og bare trenger en lett justering.

Angående å få slikt gjort i M&R ville jeg kontaktet vintage-gitar.no - de har garantert en flink kar til å gjøre slikt.

Angående skifte av nut anbefaler jeg å forsiktig skjære rundt oversadelen med en skalpell e.l. hvis den "innlakkert" og så "trekke" den med en hovtang hvor man trekker litt fra side til side slik at limet løsner og oversadelen kommer ut uten å skade treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dype E-en sitter for høyt, som resulterer i at de første banda blir alt for høy i pitch.

Bytte nut er nok ikke aktuelt da det kun er den ene strengen som er problemet :)

Ser at det opprinnelige innlegget er litt tvetydig, det er snakk om å file et spor dypere :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. det er undersiden som må slipes da oversiden har spor for strengene som er tilpasset gitaren allerede. undersiden ha tre klosser som man fjerner litt av for at sadelen kan senkes lengre ned. så prøver du deg frem med litt av gangen, setter nutta på og strenger opp. ser om du har tatt nokk, og gjentar prosessen til du er fornøyd. fremgangsmåten er illustrert på pakken også, så du skjønner det når du ser bruksanvisningen.

Hva som skal slipes avhenger svært av hva slags emne man starter med. Det greieste er å slå løs den gamle oversadelen først (skjær først rundt kantene med en skarp kniv for å hindre at lim/lakk skaller av) så man er sikker på om emnet skal være for flatt eller kurvet spor. Mål så høyde, bredde, lengde og avstand mellom de ytterste strengene (E-E). Om strenge-avstanden passer er avgjørende for om man kan kjøpe oversadel med ferdigslipte spor.

Må man slipe spor bør man ha spesielle filer til formålet. Det fås sett som dekker alle mulige strenge-dimensjoner. Bruk gjerne den gamle oversadelen som mal og slip små spor merker for alle 6 strengene med den tynneste fila først. Deretter går man opp i fil-dimensjon på sporene på de tykkere strengene. Under slipingen kan det være en fordel å ha en radius-måler å sikte mot så bunnen av sporene passer med radiusen på hals/bånd.

Ved montering slipes først tykkelsen så emnet så vidt kan trykkes på plass i sporet. Deretter sliper man det på undersiden til det passer. Tilpasning av høyden gjøres ved trykke ned strengen i 2. bånd og måle avstand mellom streng og 1ste bånd. En avstand på 0,25mm for tykkeste og 0,15mm for tynneste streng fungerer bra. Prosessen er ikke vanskelig, men krever tålmodighet. Man må gjerne løse strengene et utall ganger for å slipe litt mer og så måle på nytt før man er fornøyd. Når dette er gjort er det bare å slipe til endene så den nye oversadelen passer med bredden på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.