Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy i monitorer pga laptop strømkabel


Anbefalte innlegg

Har selv hatt det problemet ved reamping med laptop. Helt usannsynlig mye støy så lenge laderen står i.

Har lest forskjellige ting rundt det hele, med folk som har hatt varierende resultat.

Men hvis laderen din er jorda via strømkabelen, kan en enkel test om ground lift fungerer rett og slett være å modifisere en standard skjøtekabel (koble ut jord) for å teste om det gir noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type kabel bruker du fra lydkortet til monitorene? XLR, balansert jack, eller ubalansert jack? Sistnevte har en tendens til å kødde til mye på støyfronten.

Hei

Jeg bruker XLR og bal jack.

Men problemet nå er fra pc til monitorer. Der bruker jeg Y kabel til to ubalalanserte rca

Men problemet oppstår ved bruk av ac strøkabel til laptopen ( HP Pav dv6000)

har nå prøvd andre kurser i huset, men samme bråket.

Fikk KRK monitorene i posten i helga, men samme som på Phonicene

Altså må jeg kjøpe ny pc...;)

Hvordan modifiserer man en skjøteledn til ujorda som blir nevnt her?

Ny strømledning koster flesk.

I det australske forumet ble løsningen foreslått å være en universal reiseadapter. Men hvordan blir dette i Norge.

( i forumet, se link i første post, er adapteren av engels type, 3 pin)

Forslag mottas med takk. Dumt å kjøre dette kun på batteri som blir tomt fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sett en tape bit over jordklemmene på kontakten til ladern.

Det fjernet all støy faktisk..

Er det noen varig løsning? Trygt? Finnes det adaptere/strøkabel uten jording?

Hva med den universal adapter opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge ut ett lignende spørsmål her.

Jeg har da Steinberg CI2 lydkort og får helt tilfeldige utbrudd av "white noise" i headphones(Noe som er jævlig ubehaglig forøvrig), etterfulgt av at lyden forvrenger seg. Det skjer som regel også motsatt, av at det spraker løs en høy white noise lyd, også går det tilbake til normal lyd.

Jeg har deaktivert diverse enheter som kan være med å gi forstyrrelser og den slags. Fulgt instrukser og er egentlig litt rådløs nå.

Det undrer så jævlig over er at for eksempel i dag, så styra jeg i 4 timer uten problemer før jeg gikk helt skeis.

Er dette med jordinga også relevant for dette? Har prøvd å ta ut strømtilførselen på pcen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjernet all støy faktisk..

Er det noen varig løsning? Trygt? Finnes det adaptere/strøkabel uten jording?

Hva med den universal adapter opplegget?

Nei, men da vet du ihvertfall hva problemet er. Jordsløyfe mellom PCen og monitorene. Den korrekte måten å løse det på er å sette en ISOboks på audio signalet fra PC til monitorene eller alternativt løft jordledern i audiokablen fra PC til moitorene. Kjøre PCen uten jord funker også, men jeg kan ikke på et offentlig forum anbefale deg å gjøre dette siden en jorda stikkkontakt skal være jorda ihht norsk lov. Sånn som du kjører nå jorder PCen gjennom audiokablene og monitorene. Men da jorder både PC og Monitorene på kun ett og samme sted og du får ikke støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da vet du ihvertfall hva problemet er. Jordsløyfe mellom PCen og monitorene. Den korrekte måten å løse det på er å sette en ISOboks på audio signalet fra PC til monitorene eller alternativt løft jordledern i audiokablen fra PC til moitorene. Kjøre PCen uten jord funker også, men jeg kan ikke på et offentlig forum anbefale deg å gjøre dette siden en jorda stikkkontakt skal være jorda ihht norsk lov. Sånn som du kjører nå jorder PCen gjennom audiokablene og monitorene. Men da jorder både PC og Monitorene på kun ett og samme sted og du får ikke støy.

Hvor får man tak i en slik ISOboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den BILLIGSTE og mest "korrekte" løsningen er å bryte jordsløyfa ved å skifte ut kablene dine mellom PC og monitorer, slik jeg mistenkte. Kast RCA-kabelen på bålet og kjør XLR, slik at du dermed flytter jordingen ut på egen leder. Som du dermed kan "bryte" ved hjelp av "ground lift" knappen som du bør ha bakpå monitorene dine. Det var derfor jeg lurte på hvilken kabling du brukte i PC-monitor leddet. :)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den BILLIGSTE og mest "korrekte" løsningen er å bryte jordsløyfa ved å skifte ut kablene dine mellom PC og monitorer, slik jeg mistenkte. Kast RCA-kabelen på bålet og kjør XLR, slik at du dermed flytter jordingen ut på egen leder. Som du dermed kan "bryte" ved hjelp av "ground lift" knappen som du bør ha bakpå monitorene dine. Det var derfor jeg lurte på hvilken kabling du brukte i PC-monitor leddet. :)

Hei

det er nok ikke så enkelt. På de forrige monitorene prøvde jeg y kabel fra pc til jack inngangene på monitor ( balanserte) men den samme støyen

Nå kjøpte jeg disse

http://www.krksys.com/manuals/rpg2_manual.pdf

for å ha mulighet til å bruke 3 innganger, rca, xlr og jack. Jeg vil bruke det til både musikk fra pc og til Fractalen ( direkte til onitorer og gjennom lydkort) slik at jeg slipper å koble om ved ulik bruk.

Phonic monitorene hadde ikke rca inngang slik som KRK.

Jeg tror det ikke er groundlift knapp på monitorene,se manual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.