Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Antall watt i høytaler i forhold til amp!


draugen

Anbefalte innlegg

Good afternoon!

Forstår ikke heilt det her med ohm og watt, OG SÅ VIDERE.

Saken er at eg skal ha meg ett 2x12 kabinett til en 100watt rørtopp.. Å eg fikk sansen for celestion g12h30 etter en videodemonstrasjon av div høytalere.

Disse er jo 30watt! Kan de brukes da som 2stk med en 100watts topp??

hva for en 100watter er det snakk om?

GTRZM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fortsetter med denne litt...

Endte opp med ett HB v30 kabinett, å det fungere veldig fint!

Men har og vurdert å skaffe meg ett til kabinett(for artighets skyld, samt evt jam, SAMT kjøp av en til topp etterkvært)...

Hvordan vil det da fungere med nevnte kabinett(HB)samt ett til 2x12 med feks greenbacks eller noe i den duren? 25/30watts elementer...(vil ha noe mer "vintage" i tillegg til vintage(!!)30) Mye parentes ja...

Har jo 2x8ohm og 2x16 på ampen så sånn sett går det jo fint å koble de til, men vil det være noen ulemper ved å ha 2 kabinett med såpass stor watt-forskjell på samme amp?

Tenker lyd forskjell i db etc... Og regner med elementene med såpass lav watt vil tåle båtten fjøl på ampen i samspill med ett til 2x12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med watt går nok fint. Det som avgjør om det blir stor volumforskjell på de, er sensitiviteten til elementene.

Må også legge til av V30 i grunnen ikke låter mye vintage på tross av navnet. Veldig scooped, mens Greenbacks (som er rimelig vintage-orientert i lyden, da de har vært med en del år :P ....) har mye mer mids. Sånn sett kan det jo hende de utfyller hverandre godt. Min erfaring er at V30 spiller veldig bra med mye vreng, mens Greenbacks er adskillig bedre på cleans og mildere overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med watt går nok fint. Det som avgjør om det blir stor volumforskjell på de, er sensitiviteten til elementene.

Må også legge til av V30 i grunnen ikke låter mye vintage på tross av navnet. Veldig scooped, mens Greenbacks (som er rimelig vintage-orientert i lyden, da de har vært med en del år :P ....) har mye mer mids. Sånn sett kan det jo hende de utfyller hverandre godt. Min erfaring er at V30 spiller veldig bra med mye vreng, mens Greenbacks er adskillig bedre på cleans og mildere overdrive.

Klar over det med vintage30, derav vintage(!!)30 som skrevet tidligere :P

Men er som du nevner en tanke og håp om elementer som vil utfylle hverandre på ett vis...

Er som oftest på utkikk etter noe litt utadisjonelt i lydbildet :)

Villig til å gi det ett forsøk om de går overns watt-messig. Ohm er jo greit nok å at de skal ha likt, men om andre ting vil spille inn i gjenngivelsen er det store spørsmålet.

Endret av draugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det med vintage30, derav vintage(!!)30 som skrevet tidligere :P

Men er som du nevner en tanke og håp om elementer som vil utfylle hverandre på ett vis...

Er som oftest på utkikk etter noe litt utadisjonelt i lydbildet :)

Villig til å gi det ett forsøk om de går overns watt-messig. Ohm er jo greit nok å at de skal ha likt, men om andre ting vil spille inn i gjenngivelsen er det store spørsmålet.

V30 skal være en ganske så effektiv høyttaler. 100 db ifht. til Greenbacks 98 db. Likevel kan forskjellene i frekvensgjengivelse gjøre at man ikke vil oppleve noen stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.