Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Llakkeringsteknikk for forskjellige typer lakk


Anbefalte innlegg

Et spørsmål til dere som er litt drevne på lakkering.

Jeg trenger å trene litt på teknikken før jeg ødelegger en helt fin gitarkropp. Er det stor forskjell i spray-teknikker på de forskjellige typene lakk, eller kan jeg øve meg med den billigste drittlakken jeg får tak i?

Det er snakk om spraying med en "ånkli" sprøytepistol og kompressor. Til syvende og sist har jeg tenkt å spraye nitro.

Edit: for å stille et enda mer grunnleggende spørsmål; er nitrolakk i det hele tatt tillat i Norge?

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kjørt en liten "prøvedusj" med nitro hos en kar jeg besøkte en gang, men ellers så er svaret ikke så enkelt.

Det er ikke bare å bruke den "billigste drittlakken". Det er til og med stor forskjell på den forskjellige sprayboksene. En god sprayboks med ovalt sprøytemønster er noe helt annet å jobbe med enn en billigboks til 25,50. Det er ikke automatikk i at den dyre boksen er lettere å bruke.

Jobber man med sprøyte, så er det faktisk forskjell på hvilken farge man lakker med! Etter min erfaring er sort lakk enklest å jobbe med.

Jeg er ikke proff, bare en glad amatør som har drevet med lakkering i noen år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitrolakk er veldig tynn, og har ord for seg på å være vanskelig å påføre. Den har også lang tørketid.

Jeg vil anbefale deg å øve deg litt med sprøyte hvis du bare har lakket med sprayboks. En sprøyte legger på mye mer lakk, og man må justere inn riktig trykk og sprøytebilde i forhold til den lakken du bruker. Til gjengjeld blir resultatet bra de gangene du "treffer" med innstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så veldig mye erfaring med notrocellulose lakk, men det jeg har brukt av slik lakk er på sprayboks.

Den er helt grei å jobbe med. Ikke noe spesiellt vanskeligere enn annen bokslakk. Hvordan det er å lakke med slik lakk fra lakksprøyte vet jeg ikke.

Men det gasser noe helt forferdelig av den, selv når man lakker med sprayboks. Vanligvis når man lakker med boks lukter det ikke så veldig mye, men denne er ganske heftig.

Den eneste fordelen jeg ser med nitrocellulose lakk er at den er lett å polere til en hinsides blank/glossy finnish... Men da er det en fordel å legge mange lag, så man får ett godt/tykt skikt å ploere på.

Det finnes i gitarsammenheng en del myter rundt dette med nirocellulose lakk, noe jeg tror er mye basert på at folk mener/tror/blitt fortalt at slik var det det ble gjort i de "gode" gamle dager, og da er det selvfølgelig best... Jeg går ikke noe videre inn i det i denne tråden.

Ang. forskjeller fra å lakke med lakksprøyte eller sprayboks, er jeg enig med det som er nevnt over her.

Spraybokser har ett oppbyggd trykk for å drive ut lakken. Dette trykket vil selvfølgelig minske under bruk, og da vil forstøvingen av lakken bli dårligere. Som igjen fører til at boksen vil "spytte" lakken ut. En god sprayboks (de finner man ikke på biltema) kan være helt grei å lakke med, helt til trykket begynner å minke.

Dette slipper man når man bruke lakksprøyte som er koblet til en kompressor. Da har man jevnt trykk hele tiden.

Og gjerne mer trykk enn i en lakkboks. Som da gir bedre forstøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk sprayboks, men som du sier lakksprøyte.

Mye bedre og du kan selv velge trykk og malingsbredden osv.

Og pass godt på at det ikke er mye støv og sånt dritt der du lakker og der gitaren tørker, for det fester seg på lakken med en gang!

Brukte selv ganske enkelt vannbasert lakk på en Ukulele jeg lagde, brukte både vanlig lakksprøyte og en airbrush. Ble ganske så bra og nå skal jeg snart til fylkesfinalen i UKM med den :D

Er ikke no proff når det kommer til lakk og sånn, men man lærer seg noen erfaringer med tiden.

Lykke til med prosjektet! :)

(Bilde under er når den var ferdig lakkert)

post-8354-0-90829600-1300016042_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.