Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Signalrekkefølge


Cookiez

Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på å sette meg inn i forskjellige effektbokser og slikt grunnet overgang fra multieffekt.

Etter å ha lest litt på forumet ser jeg det er mye snakk om signalrekkefølgen på effektene.

Men hva betyr dette? Vil den første boksen i signalrekkefølgen være den første etter gitaren eller etter forsterkeren?

Og hvilken rekkefølge ville dere satt disse eksemplene i?

Overdrive

Distortion

Digitech whammy

Chorus

Delay

Reverb

Wah-wah

volumpedal

(Eier ikke alle, men er kjekt å vite litt hva som blir brest, det er ikke nødvendig å ta med alle eksemplene)

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å sette dem i akkurat den rekkefølgen du vil da... :)

Men her er noen tips fra godlyd.no:

"Rekkefølge

Standardspørsmålet: Hvilken rekkefølge bør pedalene ha? Det eneste riktige svaret på dette er "den rekkefølgen som låter best". Det er ingen klare regler her, du bør prøve deg fram for å finne hva som låter best. Her er et forslag til startrekkefølge for testingen.

Filtereffekter

Kompressor

Vrengpedaler (hvis du har flere, plasser mildest vreng først, stigende styrke)

Pitch-effekter

Modulasjon (flanger, chorus)

Nivåregulering (noise reduction, volumpedal, tremolo)

Ekko/delay

Hvis forsterkeren har effektsløyfe vil du vanligvis få best resultat av å ha modulasjonseffekter og ekko/delay i effektsløyfen."

Litt tilleggsinfo om whammy. Har aldri prøvd en, så jeg vet ikke hvor mye av dette som er riktig og hva som evt er skamløst reklame :)

"Depending on signal chain placement the Digitech Whammy can yield different effects and sounds. Placed after a few overdrive and fuzz pedals, the tracking gets a little slower and the output gets more lo-fi for vintage squeak and squawk. When placed in the effects loop or first, the tracking is spot on even at the highest speeds and the effected signal is sent to your effects pedals letting them do the work. One of the cooler tones yielded by the Digitech Whammy is running a dry output into one amp and a wet output into another amp. This setup is super sweet for running thunderous harmony down effects adding a wide open sound and (depending on what kind of amp the effected signal is run through) major synthesis addition to your guitar."

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gjerne å ha filtereffekter etter vrengen. Med filtere, f.eks. wah, før vrengen får man ikke så mye av den fete artikulerte filterlyden (kan utdype hvis ønskelig - men test selv!). Jeg vet at det ikke er vanlig, så desto større grunn til å prøve det :)

Jeg liker også å kjøre en multi-FX siden man kan bestemme rekkefølgen på effektene pr. program. Selvfølgelig må man ha en multi-FX som støtter akkurat det, og helst med minst én loop så man kan koble inn en godpedal eller to der. Det gir spennende og varierte muligheter synes jeg.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.