Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressor til bass


basstom

Anbefalte innlegg

Lurte på å supplere med en kompressor på pedalbrettet. Har ikke hatt noen kompressorpedaler tidligere, men merker at jeg kunne hatt behov for det innimellom. Prøver å spille stødig og jamnt, men når rockebeinet drar i gang hender det at anslagene blir litt varierende :P I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hva jeg har å hente lydmessig med en kompressor.

Signalkjeden i dag er:

Pedalbrett: Boss TU-2 -> Boss GE-7 -> Tech21 VT Bass -> Bogdan Helter Skelter/Polish Love -> Boss SYB-5 m/Roland EV5 Expression pedal (+ Fueltank Classic strømforsyning)

Amp-rack: Tech21 Sansamp RPM Preamp-> Alto X23 delefilter -> QSC PLX 1804 Poweramp -> EBS Proline 4x10 + 1x15

Boss GE-7 og SYB-5 har jeg tenkt til å ta vekk, da jeg ikke bruker de til bandet jeg spiller i nå.

Har hørt endel bra om EBS Multicomp og Markbass Compressore. Er det noen som har erfaringer med disse, eller andre merker/modeller som er verdt å teste ut? Har en dbx 266XL stereo rackmonterbar kompressor liggende, jeg har lurt på å hive den inn i racket og koble den før preampen, men har en liten formening om at det vil være bedre å plassere en kompressor før vrengpedalene...

Jeg er sikker på at det er noen her som har noen ideer, anbefalinger, erfaringer, sære meninger, osv :P Både når det gjelder type kompressor og plassering i signalkjeden :) Alle svar og meninger mottas med takk...det er ikke billig for en god kompressor veit jeg så det er kjipt å kjøpe noe og så oppdage noe bedre rett etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann.

Jeg har EBS-pedalen, Den er veldig lett å bruke og låter dritbra. Markbassen er testet i det nyeste eller nest nyeste Musikkpraksis. Visstnok en god sak, med en god del innstillingsmuligheter a la rackunit. Litt stor kanskje og (for) avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare behov for kompressor når jeg spiller slap eller har fått litt for mye å drikke, men når jeg har behov for det bruker jeg en EBS, og den er jeg meget fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBS sin Multicomp er den beste kompressorpedalen til bass som jeg har vært borti. Skulle ønske TC Electronic lagde en pedalversjon av spectracomp'en sin, for den er faktisk en god del bedre. Heldigvis har jeg den innebygget på ampen min, hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBS sin Multicomp er den beste kompressorpedalen til bass som jeg har vært borti. Skulle ønske TC Electronic lagde en pedalversjon av spectracomp'en sin, for den er faktisk en god del bedre. Heldigvis har jeg den innebygget på ampen min, hehe... :)

Du presenterer det som fakta, men det er jo bare din mening om spectracompen :) Jeg ser at Spectracompen bruker Multiband kompresjon som hoved salgsargument, men det har EBS-pedalen også, pluss at man kan sette til normal(fullband)kompresjon hvis man vil , samt at du har en modus som heter Tubesim som låter fett og fint! EBS-pedalen låter jo kanon. :)

(Når det er sagt er det kult at TC har en velklingende compressor i ampen sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.