Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humming/dur fra forsterker


Cadena

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en forsterker i går, av typen Behringer BXL1800. Bruker denne i lag med en Squier Affinity P-bass. Bassen har 3 'pots' for justeringer. Når jeg har gitaren koblet til forsterkeren produserer den en ganske kraftig hummelyd når en kombinasjon av innstillinger(pots) er aktive. Lyden blir spesielt høy når jeg skrur opp bryteren nærmest bridgen(vet desverre ikke hva som skiller disse bryterne). Når jeg tar på noe strømledende på gitaren forsvinner hummelyden nesten.

- Har hatt ute jack-kontakten i gitaren for å sjekke jordingskabelen

- Har hatt oppe pick guard og sjekket jording på pots/brytere

- Har også hatt av bridge for å sjekke jordingsledningen som ligger under den

Alt dette så greit ut. Har derfor litt vanskelig for å tro at det er en jordingsfeil på gitaren. Kan det være noe med forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det kan jo alltids være jordingen på jackinngangen på forsterkeren som er fucked. Det er helt sikkert et jordingsproblem, i alle fall. Du kan prøve å åpne forsterkeren, og jorde jacken på nytt. Det er en smal sak, så lenge jacken ikke er gravd ned i doble kretskort o.l., noe jeg tviler sterkt på.

Jeg ville prøvd å sikre meg at ledningen fra broen til jordingen ved kontrollene leder godt. Det blir fort en del korrosjon på slike kabler, prøv å puss kontaktflatene med sandpapir, og sørg for god ledeevne fra kabelen.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hummelyden forsvinner nesten når du tar på noe metall på bassen betyr vel det at bassen er jordet, og at problemet dermed ligger et annet sted. Det kan dog hende at det rett og slett er bassen som plukker opp mye støy fra en eller annen kilde. Du har ikke tilfeldigvis lysrør eller CRT-skjerm eller noe slikt i nærheten når du spiller? Kan selvsagt også være at ampen ikke er koblet til jordet stikkontakt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Strømledningen til forsterkeren er jordet, og jordingsledningen under bridgen så helt fin ut. Har også prøvd å bruke gitaren/forsterkeren på forskjellige steder og forskjellige stikkontakter i huset. Prøvde forsåvidt gitaren på hi-fi forsterkeren også, og den produserte ikke samme hummingen. Tar nok med gitaren og forsterkeren til 4sound i kveld, hvis det er en fare for feil på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Strømledningen til forsterkeren er jordet, og jordingsledningen under bridgen så helt fin ut. Har også prøvd å bruke gitaren/forsterkeren på forskjellige steder og forskjellige stikkontakter i huset. Prøvde forsåvidt gitaren på hi-fi forsterkeren også, og den produserte ikke samme hummingen. Tar nok med gitaren og forsterkeren til 4sound i kveld, hvis det er en fare for feil på forsterkeren.

Det er ikke alltid nok at det "ser bra ut". Prøv kontaktspray. Jeg hadde det samme problemet med Yamahaen jeg hadde før, det var jordingen til broen som var korrodert. Det så helt greit ut, men det var ikke god nok kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var verken problem med gitar eller forsterker. Alt fungerte 100% hos 4Sound. Antar at det er noe galt med jordingen i huset da. Noen som har peiling på om det finnes mellomledd mellom forsterkerkontakt og støpsel som gjør at jeg kan jorde manuelt? Han som eier huset er ikke interessert i å fikse problemet. Og til slutt - kan det være skadelig for forsterkeren at jeg spiller når det er jordingsfeil? Når jeg skrur ned den ene pickupen så forsvinner ulyden, er vel trygt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i forbindelse med gitar fått "uforklarlig" støy både som følge av et blinkende lysrør i tilstøtende rom og av varmekabel. Men disse tingene høres ofte annerledes ut enn vanlig "trafobrumming" som man ofte får ved jordfeil og jordsløyfer. For meg er disse andre fenomenene mer knitring og skraping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med utstyret, det har jeg forsikret meg om. Det har noe med huset å gjøre. Når jeg er alene i huset(sitter i 2. etasje) produserer ikke ampen noen ulyder. Den starter derimot å lage ulyder når kameraten min kommer hjem. Mistenker at det har med noen lys i underetasjen å gjøre. Merkelige greier uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med utstyret, det har jeg forsikret meg om. Det har noe med huset å gjøre. Når jeg er alene i huset(sitter i 2. etasje) produserer ikke ampen noen ulyder. Den starter derimot å lage ulyder når kameraten min kommer hjem. Mistenker at det har med noen lys i underetasjen å gjøre. Merkelige greier uansett.

Aha. Dere har vel ikke noen lysrørlamper ? De har en tendens til å forårsake forstyrrelser på strømnettet hvis det ikke er ordentlig skjermet. Det hører man som støy gjennom høyttalere.

Som jeg nevnte har vi slike problemer i leiligheten vi leier også.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.