Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Clean og Peavey... Går det sammen?


TheBoss

Anbefalte innlegg

Mornings. Jeg har fått meg en liten Peavey Winsdor studio og jeg elsker den lille rakkeren, MEN... Jeg bare lurer på om det er mulig å få den litt mer clean ved for eksempel å bytte rør/rørtype?

- Class A Power Amp can use various octal power tubes including EL34 (stock), 6L6GC, 6550, 6CA7, KT88, KT66, or any variation on these types

Dette står det på Peaveys hjemmesider. Er det da noen mulighet for at noen av disse rørene er mer "clean" enn andre? Kanskje et dumt spørsmål, men siden jeg ikke eier peiling på forsterkere så er det like greit å spørre.

Forresten så er jeg fullstendig klar over at Fender-clean er et uttrykk som eksisterer fordi kun fender får til fullstendig rein lyd så er ikke nødvendig å kommentere at hvis jeg ville ha rein lyd, så skulle jeg kjøpt Fender. Penger spilte en stor rolle her og Peavey'n ble min for 1400.-

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sammenligne rør med transistorer, som er spenning/strøm/signalforsterkere.

Når det går mer spenning gjennom et rør eller en transistor enn det som er optimalt, vil den begynne å klippe og vrenge.

Det er slik man har forvrenging - ved å forsterke spenningen/signalet mer enn det optimale i kretsen.

Forskjellige rør har forskjellige egenskaper og vrenger på forskjellig stadier. Så ja, man kan oppnå mer "clean" fra et sluttrinn ved å bytte rør.

Hvor mye forskjell det blir, vet jeg ikke. Men du vil nok merke forskjell mellom diverse rør.

Det spørs også hvor mye og om du er villig i å legge penger i denne forskjellen.

Hvis du sender mail til Eurotubes og forklarer situasjonen til de, så vil de finne matchende rør til ditt bruk :)

Poweramprør er dyrt.. Syns ihvertfall jeg. Et rørbytte krever også en biasjustering siden forskjellige rør har forksjellige arbeidspunkter mtp strøm og spenning :)

Et triks er å skru ned preampvolumet og heller guffe på med mastervolum. Og eventuelt skru litt ned på volum på gitaren og bruke "low gain"-inngangen i ampen.

Pickups og elementer har også mye å si for hvor ren lyd du får ut.

Lykke til! :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sammenligne rør med transistorer, som er spenning/strøm/signalforsterkere.

Når det går mer spenning gjennom et rør eller en transistor enn det som er optimalt, vil den begynne å klippe og vrenge.

Det er slik man har forvrenging - ved å forsterke spenningen/signalet mer enn det optimale i kretsen.

Forskjellige rør har forskjellige egenskaper og vrenger på forskjellig stadier. Så ja, man kan oppnå mer "clean" fra et sluttrinn ved å bytte rør.

Hvor mye forskjell det blir, vet jeg ikke. Men du vil nok merke forskjell mellom diverse rør.

Det spørs også hvor mye og om du er villig i å legge penger i denne forskjellen.

Hvis du sender mail til Eurotubes og forklarer situasjonen til de, så vil de finne matchende rør til ditt bruk :)

Poweramprør er dyrt.. Syns ihvertfall jeg. Et rørbytte krever også en biasjustering siden forskjellige rør har forksjellige arbeidspunkter mtp strøm og spenning :)

Et triks er å skru ned preampvolumet og heller guffe på med mastervolum. Og eventuelt skru litt ned på volum på gitaren og bruke "low gain"-inngangen i ampen.

Pickups og elementer har også mye å si for hvor ren lyd du får ut.

Lykke til! :)

Tusen takk for et knallsvar :D

Knottene er skrudd opp ned og helt rundt uten at det har hjulpet ekstremt på vrengen (eller clean for den saks skyld), så jeg sendte en mail til gutta du anbefalte. De virka som folk som hadde peil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Class A Power Amp can use various octal power tubes including EL34 (stock), 6L6GC, 6550, 6CA7, KT88, KT66, or any variation on these types

Dette står det på Peaveys hjemmesider. Er det da noen mulighet for at noen av disse rørene er mer "clean" enn andre? Kanskje et dumt spørsmål, men siden jeg ikke eier peiling på forsterkere så er det like greit å spørre.

Hei..

Jeg har en amp (Bugera 6262) som jeg har forsøkt å temme clean kanalen litt på.

Jeg har brukt EL34, 6L6 og har nå i KT88. Det er kun ved virkelig HØYT nivå at det er en merkbar forskjell mellom "renheten" på clean kanalen. Alle gir et litt forskjellig lydbilde, men gjør lite for hvor Clean det høres ut på moderat nivå. Jeg hadde større suksess ved å skifte ut pre-amp rør til et med lavere gain faktor. Det enkleste er ofte det billigste, og det er som du allerede har blitt anbefalt. Ned med gain, opp med volum og rull av litt på gitarvolum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for svar. Gutta på eurotubes anbefalte meg å sette inn et Kt88 og et Ecc81 i pre amp... Tenker jeg bestiller de to røra og ser om det er noe forskjell. Virker som det er det som må til for å i det minste få det litt mer Clean :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk det som Neros sier, siden preampen er laget for å vrenge mye tidligere enn powerampen, noe som medfølger at det har større innvirkning på vrengingen :)

Du får bestille et sett du da og fortelle oss hvordan resultatet blir!

Et rørbytte er som oftest veldig greit for mange andre ting uansett.. Og gode rør skal vare ganske lenge ved riktig bruk ;)

Bare husk å sjekke instrukser ol mtp biasjustering. Gjør skikkelig reseach før du gjør noe :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk det som Neros sier, siden preampen er laget for å vrenge mye tidligere enn powerampen, noe som medfølger at det har større innvirkning på vrengingn :)

Du får bestille et sett du da og fortelle oss hvordan resultatet blir!

Et rørbytte er som oftest veldig greit for mange andre ting uansett.. Og gode rør skal vare ganske lenge ved riktig bruk ;)

Bare husk å sjekke instrikser ol mtp biasjustering. Gjør skikkelig reseach før du gjør noe :)

Feedback vil bli gitt. Sender den inn til en fyr her i horten som elsker amper og har rimelig grei peil, så bias og greier skal han få holde på med sjøl.

Og en liten ting til: Er det muligheter for at elementet kan hjelpe på det greiene her? Ser at de Blue Marvel-elementene ikke er altfor mye å skryte av.

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for svar. Gutta på eurotubes anbefalte meg å sette inn et Kt88 og et Ecc81 i pre amp... Tenker jeg bestiller de to røra og ser om det er noe forskjell. Virker som det er det som må til for å i det minste få det litt mer Clean :-)

Dette vil nok hjelpe på ettersom du har et 12AX7/ECC83 i pre-amp fra før, KT88 kan du hale stor effekt ut av før de vrenger.. Så dette blir i samme gate som jeg nevnte jeg har testet selv..

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da sto nye rør i og det blei forskjell gitt ja... Nå er ampen bestevenn med det nye pedalbrettet mitt og jeg digger det. Eneste som mangler nå er et element med litt mer bunn i, men det får vi ta når lommeboka godkjenner det neste gang. Først skal det inn en ny Takamine da den andre fikk et litt ublidt møte med et murgulv forrige Lørdag :-(

PT05 anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har hjulpet det også, men jeg var i utgangspunktet ute etter mest mulig clean, og med de rørene som sto i fikk jeg konstant den til tider litt for crispe vrengen uansett hva jeg gjorde.

Med nye rør tør jeg faktisk nesten si at ampen er tilnærmet fender-clean så lenge jeg holder den rundt 50% på master. Da er vi der jeg personlig liker at den skal ligge i forhold til clean. Nydelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.