Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Custom revitalized


Audun

Anbefalte innlegg

En bandkollega av meg har hatt denne siden begynnelsen av '80 tallet, men har vært bortstuet i ca. 20 år. Nå har jeg fått i oppdrag å gi denne "nytt liv" noe jeg ikke kunne si nei til. Jeg vil påpeke at jeg ikke er noen gitardoktor og at dette langt i fra er snakk om en full restaurering, men mer puss, rens og utskiting av pickuper og elektronikk.

Gitaren er en 73 eller 74 mod i følge guitardater. Den har også et reparert halsbrudd som nok kunne vært hakket bedre, men det skal ikke jeg gjøre noe med. Bånda begynner også å bli litt slitne og har tydeligvis vært filt før, og bør nok skiftes om noen år, men det skal jeg heller ikke ta på meg å gjøre.

Her er noen bilder av utgangspunktet:

DSC_2160.jpg

DSC_2162.jpg

DSC_2172.jpg

DSC_2175.jpg

Pickupene viste seg å være Di Marzio Superdistortions, men brupickupen er defekt. (Pickupene plukket ut og allerede solgt. :) ) Elektronikken spraket og jackutgangen var sliten, så her kommer RS-kit + vender og ny jackutgang i tillegg til et pickupsett i aget double white som har stått i en Fano (Sannsynligvis Lollar eller Fralin, tipper jeg) fra Arne på Vintagegitar. Tenkte i utgangspunktet å sette dit pickuper med gulldeksler, men da Arne hadde disse liggende, og jeg fikk en grei pris, ble det slik. Man kan jo alltids sette på cover senere hvis det er ønskelig.

I utgangspunktet tenkte jeg å la finishen på gitaren være som den var, men da jeg skulle tørke av støvet og den verste skitten, la det seg som en grå hinne på lakken som ikke var særlig pen, så da gikk jeg på med rubbing og polering. Resultatet ble litt for shiney, egentlig, men den mattes nok ned litt igjen, etter hvert.

DSC_2187.jpg

Gripebrettet var også veldig inngrodd, så her ble det foretatt en grundig rens med mikrofiberklut, lighterbensin og så et tynt lag med fretdoctor olje. Ble bra det! :)

DSC_2194.jpg

Resten av hardware er kun tørket av det verste og blir ikke gjort mer med så lenge det funker som det skal. Har montert hardware og strenger igjen og foretatt en midlertidig setup, men kommer til å gjøre det grundigere når all elektronikk er på plass. Tror dette blir en bra player igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Halsbrudd til tross for voluten da gitt! ;-) kunne du ha gjort meg en tjeneste og målt bredden på halsen både ved oversadelen og 12. bånd. Har selv en gibbo med 70-tallshals og hadde vært fint med litt sammenligningsgrunnlag.

Ser ut som du har gjort en utmerket rensejobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbrudd til tross for voluten da gitt! ;-) kunne du ha gjort meg en tjeneste og målt bredden på halsen både ved oversadelen og 12. bånd. Har selv en gibbo med 70-tallshals og hadde vært fint med litt sammenligningsgrunnlag.

Ser ut som du har gjort en utmerket rensejobb!

Ca. 44mm ved nøtta. og ca. 53mm. ved 12. båndet. (har ikke skyvelær) Til sammenligning er R8 44 og 54, men oppfattes likevel adskillig feitere. Det er det sikkert halsprofilen som gjør. Special R0 har samme bredde som Customen, men har også tjukkere profil.

Ikke bare volute, men også rettere vinkel mellom hals og hode enn de de gode gamle.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk! "Normal" bredde på denne altså. Min 70-tallshals har ~41mm ved nøtta og 50mm ved 12. bånd. Rimelig smalt. Jeg må ærlig innrømme at jeg liker de litt bredere.

Ja, det er smalt! Når på 70-tallet er din fra? Kan det ha noe med det å gjøre eller har det med modellen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er smalt! Når på 70-tallet er din fra? Kan det ha noe med det å gjøre eller har det med modellen å gjøre?

Etter å hatt mailkorrespondanse med Gibson Custom Shop, så har de tippet et sted mellom '74-'76 utifra bilder jeg har sendt dem. Gitaren er en ES335 fra 1964, men av ukjent grunn fikk den ny hals i 70-åra. Trolig pga halsbrudd. Gitaren befant seg fortsatt i USA på denne tiden, og den forrige norske eieren hadde svært lite å bidra med vedrørende historien til gitaren. Jeg prøver å fiske litt her og der for å få mest mulig nøyaktig bilde av hva som har skjedd med øksa opp gjennom åra. Den har tross alt opplevd et par begivenheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hatt mailkorrespondanse med Gibson Custom Shop, så har de tippet et sted mellom '74-'76 utifra bilder jeg har sendt dem. Gitaren er en ES335 fra 1964, men av ukjent grunn fikk den ny hals i 70-åra. Trolig pga halsbrudd. Gitaren befant seg fortsatt i USA på denne tiden, og den forrige norske eieren hadde svært lite å bidra med vedrørende historien til gitaren. Jeg prøver å fiske litt her og der for å få mest mulig nøyaktig bilde av hva som har skjedd med øksa opp gjennom åra. Den har tross alt opplevd et par begivenheter. :)

Ja, stemmer. Det var den det ja. Sikkert en veldig grei gitar uansett vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hatt mailkorrespondanse med Gibson Custom Shop, så har de tippet et sted mellom '74-'76 utifra bilder jeg har sendt dem. Gitaren er en ES335 fra 1964, men av ukjent grunn fikk den ny hals i 70-åra. Trolig pga halsbrudd. Gitaren befant seg fortsatt i USA på denne tiden, og den forrige norske eieren hadde svært lite å bidra med vedrørende historien til gitaren. Jeg prøver å fiske litt her og der for å få mest mulig nøyaktig bilde av hva som har skjedd med øksa opp gjennom åra. Den har tross alt opplevd et par begivenheter. :)

kjøpte du den av hæhre?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.