Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Equal temperament tuning means wrongly tuned


The Euphor

Anbefalte innlegg

Man kan ihvertfall diskutere hva som er praktisk anvennelig. :P

Jeg skal ihvertfall ikke ha en gitar pr toneart.

Tror heller jeg ville hatt en gitar med TT-bånd enn en renstemt.

Hørte forresten en skrekkhistorie om en trekkspillguru på østlandet som brukte tusener på tusener på å få bygget et renstemt trekkspill, bare for å oppdage at det var ubrukelig, da han ikke kunne spille med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ihvertfall diskutere hva som er praktisk anvennelig. :P

Jeg skal ihvertfall ikke ha en gitar pr toneart.

Tror heller jeg ville hatt en gitar med TT-bånd enn en renstemt.

Hørte forresten en skrekkhistorie om en trekkspillguru på østlandet som brukte tusener på tusener på å få bygget et renstemt trekkspill, bare for å oppdage at det var ubrukelig, da han ikke kunne spille med noen andre.

Litt dårlig av meg å bruke renstemt, for hva er egentlig det? Det som klinger bra eller det som er matematisk korrekt? Jeg tenkte uansett på TT-bånd. :) Da det låter renere enn noe annet. Og jeg har tro på at samklingende frekvenser bidrar til økt sustain/klang i gitaren.

Synd med trekkspillguruen. En dag vil folk forstå at han hadde rett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen matematisk korrekt måte å stemme på. Det er et matematisk faktum (det pytagoreiske komma) at 12 renstemte kvinter ikke går opp med 8 renstemte oktaver. Man får selv gjøre valget om man vil stemme etter oktaver eller kvinter, eller en mellomting.

Det er vanlig å stemme gitaren med renstemte oktaver, og da blir kvintene et kompromiss med frekvens (f) definert som f(kvint)=2^(7/12)*f(grunntone)=1.4983*f(grunntone), mens for en renstemt kvint er frekvensen f(kvint)=3/2*f(grunntone)=1.5000*f(grunntone).

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.