Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mastering i Cubase 6


Anbefalte innlegg

Mastering er bare EQing, komprimering osv. av den ferdige miksen, så ja. Men hvis du ikke vet hva du holder på med er det kanskje like greit å la være, egentlig...

Da vi holdt på med noen hjemmesnekra opptak for litt siden, fant jeg denne artikkelen. Riktignok er den gammel og for Logic, men prinsippene er jo de samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan mastre i Cubase! Steinberg sier selv at Nuendo er deres program som fokuserer mest på postproduksjon, men her er en rask beskrivelse av hvordan jeg mastrer i cubase:

Jeg er ingen ekspert på mastring, og gjør derfor dette i Cubase ettersom det er programmet jeg bruker mest.

Etter du har lagd en mixdown av produksjonen din lager du ett nytt prosjekt med bare den ene waven. Det første jeg så gjør er å EQ'e hele sporet for å rydde opp i frekvensene. Om du ikke har prøvd å EQ'e et masterspor før kan et utgangspunkt for EQ være å bruke en av Cubase sine egne EQ-master presets for ulike sjangere. Finn frem en som kan passe og prøv å skru videre derfra.

Deretter kjører jeg en Limiter og Enhancer (Oxford plugin er de jeg bruker) for å gjøre miksen større i lydbilde og volume slik at den ligger på et likt nivå i volume som profesjonelle mikser. Pass på å ikke press miksen for mye, for da mister du dynamikk og det kan høres litt "pumpete" ut.

Mange kjører mye større masterchains med en hel rekke operasjoner, vet at noen komprimerer hele mixen og legger på litt reverb for å få det til å låte mest mulig sammenhengende men det er ingen fasit. Prøv mye forksjellig, les artikler og se på video-turtorials.

Endret av Grimsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimsland:

postproduksjon er lyd til film og har ingenting med mastering å gjøre

Du skal ikke "rydde frekvensene" i masteringen, det gjør man i miksen. Hvis du må gjøre dette i mastering har du gjort en elendig miks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hkh:

Det jeg mente med å rydde i frekvensene på mastersporet er ikke at det er der man editerer instrumentenes frekvensområde (disse grensene håndteres selvfølgelig i miksen). Det jeg prøvde å få frem er at det er mange som bruker en EQ og/eller multibandcompressor for å dempe og fremheve ulike frekvenser for å oppnå et tightere, klarere og mer helhetlig hi-fi-preget lydbilde på masteren. Mener du at dette ikke blir gjort?

Endret av Grimsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med mastering, men mener i hvert fall at man utjevner nivå på spor, EQ hvis nødvendig, i hvert fall lurt å ta bort "peaks" i frekvensområdet. Noen bruker nok også kompressor, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikser bedre, hehe

husk på at mastering er miksing av album, altså å få låtene til å passe sammen på platen, få platen til flyte bra. det er det siste kreative steget i produksjonsprosessen før trykking.

Man mastrer ikke en låt. Man mastrer et album.

quoter litt bob katz:

It is the last opportunity to enhance sound or repair problems within an acoustically-designed room - under an audio microscope.

Sometimes all we do is nothing! The simple act of approval means the mix is ready for pressing

Det er ingen her på forumet som er erfarne nok med lyd til å gjøre god mastering. Meg inkludert.

Men du kan selvsagt slenge på en limiter og presse opp volumet litt, bare husk på at du kan gjøre stor skade hvis du ikke vet hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.