Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-gitar til 11-åring


SSX

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaler varmt Epiphone sine Les Paul og SG "kopier" så sant de er godt satt opp.

Det gjemmer seg ganske masse kvalitet bak det ikke fullt så aksepterte navnet Epiphone. Kan nevne Grover Locking tunere i fleng. Pupsa i Epiene er også veldig bra i forhold til prisklassen (egen erfaring).

Har dårlig erfaring med Strater, men vurderer å kjøpe en uansett, men vibarmen har det med å komme i veien.

Jeg fikk min første gitar da jeg var 11, den var fullsize (Rema1000 gitar) og gikk helt greit å spille på ... bortsett fra at den hadde for lave frets og dermed ikke skilte en dritt i lyden uansett hvor hardt du trykket da ... men pointet er at full størrelse er et must!

Lykke til med kjøp, og pass endelig på at gitaren er/blir godt satt opp!

Slenger inn at dette er kanskje noe av det beste kjøpet du kan gjøre, og at jeg har stygge planer om å gjøre det sjøl!

Epiphone G400 (SG)

Specs:

Maghognikropp

Maghognihals i et massivt stykke

Rosetre gripebrett med eldede perlemorsbåndinnlegg

22 medium jumbobånd

2 Gibson USA designede Alnico humbucker-pickupper

Krom hardware

Grover Locking tuners

Montert med Gibson-strenge 09-042

Prisen på denne G400 er kr. 1.995,- på 4SOUND. Da kan du legge MASSE penger i forsterker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Hei og igjen takk for gode tips!

Nå har junior endelig fått handlet seg gitar! Han prøvde bl.a en Epiphone SG og en Fender Standard Telecaster.

Men valget falt på en Squier Vintage Modified Telecaster® Custom: . Dette pga. litt røffere lyd, og finere utseende syntes han. Så da var det jo greit, selv om det var litt vanskelig å bestemme seg.

Fullstørrelse gikk 100% greit.

Forsterker ble en Roland Cube 15XL. Lyden imponerer meg vel ikke akkurat, men grei nok, og poden er fornøyd. (Utsolgt for de som er hakket større). Så da er det bare å øve og kose seg!

Når det gjelder dette som dere skriver om å "sette opp" gitaren... det ble ikke gjort noe spesielt i butikken, vi bare betalte og gikk, liksom. Er det noe vi ikke fikk med oss tro? Dette var en gitar som hang i butikken og som selvsagt mange andre også har prøvespilt. Det var litt kø og travelt da vi var der, så vi glemte å spørre om det. Gikk litt i hurten og sturten på slutten der kan man si! :unsure: Glemte tilogmed å kjøpe reim i farten!

Endret av SSX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Sønnen din har fått masse gitarstæsj for pengene. Håper han/dere får mye musikkglede fremover! Og du kan være glad for at forserkeren som var hakket større var utsolgt, for det er nemlig ikke slik at det er antall watt som bestemmer hvor bra lyden er. Jeg syns kanskje 15W var litt i meste laget, men da kan han bruke denne i store øvingsrom i tillegg. Er litt for stort på soverommet.

edit : Om dere ikke bor altfor langt unna Nesodden, så kan jeg godt ta en gratis setup/justering av gitaren, men det kan godt hende at musikksjappa dere kjøpte utstyret fra er villig til å gjøre det for dere.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kanskje 15W var litt i meste laget, men da kan han bruke denne i store øvingsrom i tillegg. Er litt for stort på soverommet.

Minner om at det var en Cube 15 han kjøpte, og ikke en 15w røramp. Har selv 2 stk Cube 30 i huset til mine unger, og de fungerer glimrende som soveromsamper.. Og er for tamme til noen form for bandøvning med en trommis.. :) Fin-fin øvingsamp for en grei penge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke gikk dritbra, så gikk det ihvertfall. :-)

Er vel kanskje litt avhengi av hva man skal prøve å fremføre også.. Litt forskjell på en Beatles låt og Metallica, det siste har jeg overhørt og det var ikke mye manna for ørene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og igjen takk for gode tips!

Nå har junior endelig fått handlet seg gitar! Han prøvde bl.a en Epiphone SG og en Fender Standard Telecaster.

Men valget falt på en Squier Vintage Modified Telecaster® Custom: . Dette pga. litt røffere lyd, og finere utseende syntes han. Så da var det jo greit, selv om det var litt vanskelig å bestemme seg.

Fullstørrelse gikk 100% greit.

Forsterker ble en Roland Cube 15XL. Lyden imponerer meg vel ikke akkurat, men grei nok, og poden er fornøyd. (Utsolgt for de som er hakket større). Så da er det bare å øve og kose seg!

Når det gjelder dette som dere skriver om å "sette opp" gitaren... det ble ikke gjort noe spesielt i butikken, vi bare betalte og gikk, liksom. Er det noe vi ikke fikk med oss tro? Dette var en gitar som hang i butikken og som selvsagt mange andre også har prøvespilt. Det var litt kø og travelt da vi var der, så vi glemte å spørre om det. Gikk litt i hurten og sturten på slutten der kan man si! :unsure: Glemte tilogmed å kjøpe reim i farten!

Gratulerer til poden! Vil tro at hvis du tar med gitaren til sjappa og ber om å få dem til å sjekke over og evt. justere litt hvis behov, gjør de det. Og som Carpal67 sier, er i det minste et nytt strengsett påkrevd hvis gitaren har stått utstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at det var en Cube 15 han kjøpte, og ikke en 15w røramp. Har selv 2 stk Cube 30 i huset til mine unger, og de fungerer glimrende som soveromsamper.. Og er for tamme til noen form for bandøvning med en trommis.. :) Fin-fin øvingsamp for en grei penge...

Var på øving i går, og vi spilte så høyt at jeg hadde "følsomme ører" og antydning til øresus etterpå. Den lille cube 30-en min holdt fint følge med trommisen, men mulig de du spiller med har høyere "Animalfaktor" enn han karen jeg spiller med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da ser det ut som om vi bør få skiftet strengene om ikke så altfor lenge... Og evt få noen til å sjekke at resten er som det skal. Blir vel det enkleste å ta den med til butikken igjen, mener de har verksted der også, så da går det nok bra!

@davidsen: tusen takk for tilbudet, kjempesnilt av deg, men vi bor desverre langt fra Nesodden. :)

Bare et lite spørsmål til: er det normalt at den øverste pickupen er bevegelig, altså at det går an å vippe på den på en måte? Sikkert et dumt spørsmål, men sånn er det når man bare har erfaring med kassegitarer! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.