Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-gitar til 11-åring


SSX

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen av dere kan gi meg litt råd og tips ang. kjøp av første el-gitar til min sønn på 11! Jeg selv har ikke den store peilingen, bare klimprer litt på en akustisk sak i ny og ne! :)

Status er at gutten har så lyst på en el-gitar til bursdagen. Han er ganske nybegynner, men går på gitarundervisning og har pr. idag en Morgan med nylonstrenger og 3/4 størrelse. Jeg ser at han fort kan bli flink og tar tingene greit, derfor tenker jeg å kanskje spandere el-gitar på han.

Budsjettet ligger vel helst under 3-4000. Og inni der må vel gjerne forsterker osv. komme også. Han har forresten en sånn stor "boomblaster" CD-spiller som skal kunne brukes som forsterker, men dette har aldri blitt prøvd. Kanskje den kan duge sånn til å begynne med...

Jeg ser i nettbutikker, og ser at der er endel sånne pakketilbud, men er i stuss over kvaliteten. Jeg er opptatt av at kvaliteten skal være bra slik at gitaren lyder fint, ellers ødelegges jo mye av musikkgleden. Den må også være lettspilt selvsagt, og være bra nok i flere år. Ellers er gutten høy for alderen, så det er kanskje greit med "normalstørrelse" på gitaren?

Tips tas imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Boomblaster som forsterker funker vel sjeldent bra, etter min erfaring. Du trenger ikke å kjøpe noe beist av en forsterker heller, denne her holder nok i massevis, og er faktisk ganske god:

http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=2175

Ellers med tanke på gitar er vel kanskje det letteste å stikke innom en sjappe for å la han prøve litt forskjellige gitarer innenfor prisklassen, er også lettere sånn med tanke på å få hjelp til riktige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme med andre forslag, vet du. Men jeg tror det har skjedd en del i de nyere versjonene med effekter og overdrive-lyd. Først og fremst er vel prisen gunstig.

Alternativt kan man jo kjøpe en Squier HSS Affinity Pack med Fender G-Dec junior forsterker hos f.eks. Sound1.no Den har jeg faktisk ganske god tro på, og G-DECen har jo mange morsomme muligheter for en 11-åring.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser at flere misliker Roland Cube 15 uavhengig av bokstaver etterpå, så det var kanskje et dårlig forslag, men så koster den neimen ikke mye heller... Min første forsterker var en Roland Spirit 30, og alle sa den var dårlig, men jeg hadde mye moro med den likevel.

De Squier Stratotaster-pakkene ser ihvertfall ut som et godt startpunkt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp fullstrørrelsegitar. om det er aktuellt for sønnen din anbefaler jeg å kjøpe brukt. får mer for pengene da. ny, billigforsterker til 1000, og resten av budsjettet på en brukt gitar. kanskje epiphone el billig fendervariant?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rly? Jeg fikk Straten da jeg var 12, det var null problem det.

Javel, fint for deg. Jeg bare kommer med min anbefaling. En elleveåring ligger muligens i grenseland til full size, men om han/hun ikke er voldsom stor, så tror jeg h*n vil få mer glede av en 3/4 størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ot sier selv at 11åringen er høy. noe annet enn fullstr tror jeg er dumt. når det gjelder tykkelse på hals har ikke dette så mye å si. man blir vant med det man spiller på pluss at vedkommende er vant med en nylon akkustisk. disse har en flat, men bred hals. de fleste el gitarhalser vil føles smalere da strengene sitter tettere og kroppen mindre. man kommer altså "tettere" innpå strengene.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.