Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Playback med klikk til trommis live


ofulm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å kunne spille av en playback med ulike effekter, synther og slikt live, og da kreves det at trommisen har klikk på øret. Jeg vet at dette kan gjøres med å splitte høyre og venstre spor, men jeg ønsker helst å få det i stereo.

Jeg vet også at det kan gjøres med enkelte lydkort. Jeg har et M-Audio MobilePre USB lydkort. Er det mulig med dette?

mobilepre-7c25a73c98c6c2dcad5b58e3ed8a62ac.jpg

Hvis ikke, hva er da billigste og enkleste løsningen å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo øremetronomer til trommiser for noen hundrelapper, gjør man ikke?

Men de synker nødvendigvis ikke med backingtracket?

Har ikke prøvd dette selv, men tror dette kan funke:

Noen lydkort har mer enn 2 utganger. Bl.a M-Audio Firewire 410.

Da tror jeg det skal gå ann å sende individe spor til individe utganger.

Da bør det kanskje gå ann å sende clicktrack til en egen utgang som du kjører inn i en hodetelefon-forsterker og så til trommeslagerens headset.

Så bruker du de vanlige utgangene til lydene dine.

Har som sagt ikke prøvd dette selv, men tror det skal gå, om ikke akkuratt på samme måte som jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift sync så kommer jo det litt an på hvordan det er tiltenkt. Jeg så for meg at det var kortere sekvenser med effekter som ble spilt av i løpet av sangen, og da er det jo bare å sørge for at metronom og effekt-tracksa er stilt inn på samme bpm, og starte tracksa tight på et slag? Og om det er et backingtrack som går hele tiden så er det vel bare å sende hele tracket i monitor hos trommis? Kan jo like gjerne spille til backingtrack som til klikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det lydkortet der, og er trommis. Nei, du får ikke stereo+klikk ut av det. Min erfaring er at det kortet der ikke er spesielt stabilt (hvertfall hos meg, men det kan jo skyldes min pc, cubase eller andre ting), så vet ikke om jeg hadde stolt på det i en livesetting.

Enten kan du legge noe i stereomiksen som er ok å spille etter, ellers så får du nesten satse på et kort med flere utganger. Dog er det jo gjerne høypitcha klikk av type kubjeller eller shaker som er ok å spille etter, er vel ikke sikkert det låter så fett ut. Det finnes, som nevnt, lydkort med flere utganger enn to, og de trenger ikke være så dyre. Jeg har et Focusrite med fire ut, som kosta 1750. Så det spørs jo litt hvor mye man vil bruke. Det kortet er forøvrig mye mer stabilt og har preamper som låter bedre enn på M-audioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kort som har fire kanaler ut vil kunne gjøre dette. Jeg har ikke noen gode eksempler for hånden. Eller avspillingsenheter som for eksempel Zoom kan kanskje spille fire spor ut samtidig? ikke sikker på det, om de bare kan spille inn fire inn. det er jo bare å sjekke. Skal jeg spille live, vil jeg gjerne fjerne en PC fra lydkjeden. PCer har en lei tendens til å klikke (doh) når det passer dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.