Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan hende det finnes, men jeg finner i hvertfall ingen tråd av typen "PickUps Explained / Den store Pickup Tråden"..... :)

Jeg ser stadig noen som etterlyser info om dette med valg av pups. Og så ser jeg like stadig at noen hoster opp svar, og ikke minst at mange av disse etterlater et inntrykk av at mange vet hva de snakker om. ^_^

Hva med å samle slike svar / opplysninger i en egen tråd, hvor vi som ikke har like mye kunnskaper kan lese oss opp på SC, HB, MHB, P90, Soapbar, Lipstick, Reversed Polarity, Aktive, Passive, High Output, High Gain, and the whole schalabang... ;)

Bare en tanke.... B)

Endret av Tommern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd wink.gif

Skal se om jeg kan slengt meg på og meldt litt ifra som Suhr sine pups en kveld.. biggrin.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har guitarfetish.com noen pickups som passer til jazz?

Noen dere kan anbefale?

See what I mean.. ?? Greener, Castor, Audun, og alle dere andre tungvekterne her inne... Mission calling ... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen dere kan anbefale?

Jazz? Det blir vel ett fett så lenge du har en clean amp og skrur tonepoten på null... :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen dere kan anbefale?

Du burde byttet brukernavn til Jazzda.... :D

Det er så mye å si om temaet at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne..... Likevel applauderer jeg tråden, og satser på at storkanonene kommer med visdom etterhvert her. :) Kan også rydde litt her etterhvert som det kommer mer saklig innhold.... ;) Den burde kanskje prioriteres også etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå Rocktrond skal drive skamløs reklame for Bare Knuckle? :lol:

Om noen spør om konkrete råd til pickup trår jeg gjerne til med litt "spam" (gode råd) - men en generell tråd om pickups klarer seg vel uten kommersiell input :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke akkurat påstå at rocktrond er skamløs i sin reklame av bare knuckle, tvert i mot, han er relativt objektiv og gir generelt gode råd, og holder seg unna "jeg trenger ny jazzpickup"-tråder :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg på langt nær er noen erfaren pickup-spesialist og har egentlig ikke prøvd så veldig mange. Men etter mange år som gitarist, har jeg i hvert fall funnet ut hvilken tone jeg er ute etter, og jeg søker mot det som er vintage orientert da det er det soundet jeg liker best hos andre gitarister også. Når det gjelder humbuckere. blir det dermed noe som ligger i PAF-land med relativt lav output som appelerer mest til meg, og det er jo mange pickupmakere som har det i sortimentet. Jeg har prøvd Lollar Imperial i en LP Classic, noe jeg var godt fornøyd med. Ellers er det Gibsons Burstbucker 1 og 2 som står i R8'n min som jeg også liker godt selv om de nok er en ørliten tanke for hete. Nevnte Bare Knuckle har noen PAF-kloner jeg kunne tenkt meg å prøve, likedan Seymour Duncan, Lindy Fralin og ikke minst Throbaks. Sistnevnte koster dog like mye som en brukbar gitar, så dit har jeg ikke helt kommet enda.

Når det gjelder P-90's og Fender type singles blir det mye samme greia. Digger CS '69 pickupsa i Straten min, men ellers har jeg liten erfaring. Synes liksom helt stock Fender PU's låter helt greit i både Strat og Tele. Hadde Lindy Fralin P-90's i en Edwards LP-kopi som låt meget bra. Kanskje en tanke bedre enn Gibsons P-90'er som igjen er noe hetere enn Fralinsene jeg hadde..

Gretsch-type filtertrons er pickuper jeg digger lyden av etter det jeg så vidt har prøvd og hørt, men jeg tipper de er avhengig av å sitte i riktig type gitar.

Aktive pickups har jeg hatt i en gitar, og det låt forsåvidt greit nok, men skal jeg tippe, kommer jeg nok ikke til å kjøpe det for å sette i en annen gitar i hvert fall. Det måtte i så fall være at jeg kjøper en gitar som allerede har det og som låter så fortreffelig at jeg ikke gjør noe med.

Det jeg uansett har gjort med alle mine elektriske gitarer, er å bytte ut original elektronikk til RS-Guitarworks elektronikk. Det får, etter min mening, det beste ut av pickuper i de fleste gitarer og kan i beste fall gjøre et evt. pickup-bytte unødvendig.

Vel, det var et magert forsøk på å tilføre tråden noe fornuftig ut i fra de erfaringene og preferansene jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir veldig mye info i en tråd føler jeg. Siden det er drøssevis av pickups som passer til sin stil, sitt bruk og ikke minst forskjellige typer gitarer/tresorter og preferanser.

Selv misliker jeg å bla i 12-20 siders tråder for å finne info.. :lol:

Vi har jo en forumseksjon som heter "Anmeldelser"

Desverre er ikke folk/vi så flinke til å bruke den delen, for det kunne vært en stooor og nyttig database.

Prøver å få tak i en rimelig mikk igjen, så kan jeg ihvertfall slenge sammen en review av EMG 81, 60 og 707 + et par andre pickups som jeg har hatt i mine gitarer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke akkurat påstå at rocktrond er skamløs i sin reklame av bare knuckle, tvert i mot, han er relativt objektiv og gir generelt gode råd, :P

Akkurat her kan jeg kanskje spe på med litt konkrete erfaringer.... :)

Jeg kjøpte meg en MIM Tele, som hadde fått innmontert et sett Bareknuckle Flat 50's. Når jeg solgte den til sologitaristen i bandet vårt, så var det ikke fordi jeg ikke var fornøyd med pups', men fordi jeg leiter etter litt annen lyd. Litt mer i bånn, litt fyldigere. Vi er bare 4 mann, så vi må liksom få "mest mulig ut av" hvert instrument :D Og nå har jeg da en Tele med 2 SD HB, men tipper jeg lander på ei fjøl med en P90 og en Mini eller HB. Vi får se...

Men det som er interessant her, er at sologitaristen kjøpte min mex med Bareknuckles fordi han ville ha den stående stemt i åpen G, pluss på reserven liksom. Fra før bruker han en US B-bender, med standard US-pups, uten at jeg vet hva det er. Anyways, når han fikk spilt litt på mex'en, og tweaka litt, så er det nå B-benderen som står i stativet, fordi det er så mye mer punch og twang i Bareknuckle pupsen.

Kort sagt, skal du revitalisere Telen din, så funker Bareknuckle Flat 50's. B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.