Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere som har litt peiling på lakkering. Trenger man å preppe/sparkle treverk først eller kan man finpusse det og så grunne og lakke rett på treverket med billakk?

Så på den YT vid'en i kvalitetstråden fra Kina at det så ut som de satt og helsparkla gitarkroppene med no guffe. Er det no sparkel/filler eller no crap?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på hvilket treslag det er, mahogny f.eks. har ganske store porer som bør fylles før lakkering. Ask og lønn o.l. trenger bare en finpuss før grunning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er en forsterker kasse som jeg har tenkt å strippe for tolex og lakkere. Vet da faen hva de lager sånne av. Finer av no slag kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finer ville jeg pusset over og sparklet først, det er alltid ujevnheter, sprekker og kvister og sånt i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skal ta å få strippet den så jeg ser hva slags tre det er. Noe ide om hva slags sparkels om egner seg eller kan jeg bruke vanlig Maxbo greier?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha "speilglans", kommer du ikke utenom en relativt omfattende sparkel- og slipejobb. Sånne husholdningsprodukter holder ikke, da sparkelen i seg selv ikke på langt nær er sterk nok.

Strengt tatt er underlaget til en speilblank lakkoverflate slik, i hvert fall hvis en kløne som meg skal påføre det på en buklete overflate:

- 2- komponent sparkel, helsparkle

- Slipe

- 2- komponent sparkel, helsparkle

- Slipe

- 1- komponent sparkel, helsparkle

- slipe

- 1- komponent sparkel

- slipe

- fyllprimer, kan erstatte enkomponent sparkel, men da må du ha trykkluft.

- slipe

- Primer

- slipe

- lakk

- slipe

- lakk

- slipe

- lakk

Nå er det snakk om pianolakk- kvalitet. Det er kanskje ikke det du skal ha.

Som du ser, en god del jobb. På en hel kasse, hva med å bruke en av de nye mikrofiberrullene og høyglans hammerlakk?

Skal du være nøye, kan du jo sparkle med tokomponent først og slipe en gang. Det vil bli bra, det også.

Til en høyttalerkasse er sparklene de har på Biltema helt greie. Jeg bruker Hagmans enkomponent, men det er mest fordi det er den jeg er vant med. Vil jo koste noen kroner på et helt kabinett, da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte å sette bort lakkeringen til noen som kan det, men preppe den selv. Så jeg lurer mest på hva slags sparkel jeg bør bruke.

Sorry så du skrev biltema sparkel. Skal kjøre bortom å se hva de har.

Thanx guyz!

Endret av Gluke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, sånne bokser på et par kilo tokomponent på Biltema er ikke håpløs kvalitet. Blir sterk, og er rimelig. Det er ikke lurt å legge på en svær kake med masse, men det vet du sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det finner jeg vel sikkert ut, ha ha ha..... Learning by doing!

Skal ta det forsiktig og heller legge på flere lag. Biltema! Here I cum.....

Endret av Gluke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema! Here I cum.....

Øh... ja-ja, hver sin lyst :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verste jobben blir kanskje å få bort limet etter Tolexen.... Lakker du på limrester blir det kjapt ugreit... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei jeg må jo få bort alt sånt først. hmmmmm, får se hvordan det her går. Har en kasse til overs etter forrige amp så jeg tenkte det kunne være gøy å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike kasser er vel oftest laget av sponplate..??

Det har en veldig ruglete overflate, men ikke slike porer som "solid" treverk.

Hviss det ikke er noen sår eller hakk, så kan en 2-3 runder med fyller/sprøytesparkel og sliping mellom hver runde være det beste..

Men selv småe hakk og sår må sparkles, en klarer ikke å "ta" slike med fyller. Å sparkle hele greia trør jeg fort kan bli forferdelig arbeidssomt. Pass i såfall på å sparkle "for lite" i flere omganger. I stedet for å legge på litt for mye, i færre omganger, det blir skjeldent bra.

Grunnarbeidet er den viktigste og mest arbeidssomme delen ved en god lakkjobb. En liten tomelfingerregel ang. grunnarbeid: Du klarer ikke å skjule noen ujevnheter/hakk/riper med lakk, det du ikke tar i grunnarbeidet vil sees etter at lakkeringen er ferdig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok thanx,

Har sparkla noen gipsplater nå så jeg vet litt om hvordan det er. Skal det bli bra må det som du sier se støkent ut før man begynner å male/lakke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering. Jeg ble overøset med et øyeblikk inspirasjon i dag og satte igang å rive av tolexen. Hmmmmm, litt som å lage barn får man fort en følelse av "var det her egentlig en veldig god ide?". Det som engang så ut som en strøken 100W MArshall kasse så fort ut som skrot.

Men uansett, Tommern, du har helt rett. Tolexen kommer greit av men limet ligger igjen og dekker hele jævla toppen så det blir endel jobb å få det av. Det kommer i og for seg av med fingerne, men det i mitt sædvanlige tempo vil dette ta uker ass.

Oh well, ting går tregt, ikke noe nytt her altså..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.