Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal med stereo ut?


siimen

Anbefalte innlegg

Ja nå har det seg slik at jeg har to forsterkere stående. Har hørt mange som har fått kraftig og fyldig lyd av å kjøre to forsterkere i stereo og har blitt litt nyskjerrig på å teste ut detta. Trenger en pedal med stereo ut og lurer på hva folk anbefaler?

Jeg er ikke noen stor pedaltilhenger i utgangspunktet, og trenger ikke noe supervidunder med 100 forskjellige muligheter. Jeg vil ha en pedal som kan gi fyldig lyd ut, og har tenkt tanken ang. delay med lite delay på en utgang eventuelt en chorus.. hva med en ren A-B-Y pedal for å velge forsterker eller kjøre begge?

Pris så tenker jeg billig på bruktmarkedet, og helst i Oslo hvis noen her har noe de skal selge.. Noen her som gjør noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt rimelige Boss Chorus til den slags bruk, og det funket veldig bra.

Selv med 60w rør gjennom 4x12 og en 1x8 transistor i tillegg, så blir lyden mye feitere.

Å bruke delay er bare for dumt det, med mindre du ønsker en forsinkelse da.

En Y-kabel funker sikkert også helt ok til den slags bruk, men man får tak i pedaler som du selv nevner, til akkurat det å splitte signalet.

Hvis du kan lodde litt:

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1105_A-B-Y-Switch.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være veldig stilig, men effekten avhenger jo veldig av hva du forer "forsterker nummer to" med, og hvor i stor grad PA tar seg av lyden. For mange år siden var jo dette "the shit", der "forsterker nummer to" spilte av delay og ekko fra forsterker nummer en, og da gjerne plassert på den andre siden av scenen.

Men utviklingen har jo gått sin gang. Har man i dag en PA, og ikke et "sanganlegg" som vi slet med i gamle dager, er det jo bortkastet, og faktisk et problem i forhold til scenelyd og lydmannjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe min strøkne Ibanez Analog Delay til tusenlappen om du tar deg en tur til Nesodden.

For dyrt!

Har brukt rimelige Boss Chorus til den slags bruk, og det funket veldig bra.

Selv med 60w rør gjennom 4x12 og en 1x8 transistor i tillegg, så blir lyden mye feitere.

Å bruke delay er bare for dumt det, med mindre du ønsker en forsinkelse da.

En Y-kabel funker sikkert også helt ok til den slags bruk, men man får tak i pedaler som du selv nevner, til akkurat det å splitte signalet.

Hvis du kan lodde litt:

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1105_A-B-Y-Switch.html

Er vel ikke spesielt ute etter noen forsinkelse, men heller en "følelse" av to gitarer som spiller..

Støtter forslaget om en stereo delay eller chorus

Selv bruker jeg en billig volumpedal med to utganger for å splitte til to amper.

Brukte Boss DD-7 tidligere

Du er altså fornøyd med delay eller chorus ovenfor en volumpedal? Jeg antar at volumpedalen bare splitter signalet ut?

Dette kan være veldig stilig, men effekten avhenger jo veldig av hva du forer "forsterker nummer to" med, og hvor i stor grad PA tar seg av lyden. For mange år siden var jo dette "the shit", der "forsterker nummer to" spilte av delay og ekko fra forsterker nummer en, og da gjerne plassert på den andre siden av scenen.

Men utviklingen har jo gått sin gang. Har man i dag en PA, og ikke et "sanganlegg" som vi slet med i gamle dager, er det jo bortkastet, og faktisk et problem i forhold til scenelyd og lydmannjobb.

Her er ikke tanken å kjøre noe PA i det hele tatt, men kun for morro og testing hjemme i stua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dyrt!

Vel, jeg ga rundt 1800 for den for et par år siden, så jeg selger den ikke for en krone under 1000. :) Men uansett hvilken pedal du finner deg, så er det kjempemorsomt til hjemmebruk og ikke minst når du tar opp. Men som Castor sier, så er det bare ekstra mas om dette skal mikkes opp i livesammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å få "følelsen" av at to gitarer spiller samtidig, så er vel måten å gjøre dette å kjøre delay på et par millisekunder til ene ampen?

Jeg også mener jeg har "overhørt" dette noe sted.. Noen her som kunne testet noe lignende på sitt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.