Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om GITARSTRENGER


heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal nå bestille gitarstrenger, og har fått tips om hvilke strenger jeg skal kjøpe. (bilde)

Men så, hvilken "variasjon" er normal? (bilde). Jeg aner ikke selv hvilke jeg skal velge. skal spille mest akustisk, men også lett rock.

Et ekstra spørsmål:

Hvor er det lurest å kjøpe strengene fra? økonomisk sett.

Håper noen kan hjelpe meg.

post-6123-0-16441000-1299519460_thumb.pn

post-6123-0-45941100-1299519470_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger er veldig vanskelig å anbefale siden det varierer veldig fra person til person hva man liker! Elixir er strenger jeg liker veldig godt (men jeg kjenner også folk som ikke er særlig fan av de) og som jeg bruker på min akustiske gitar, jeg har 0.12 - 0.53 på min, men dette må du nesten også prøve deg frem til hva du liker. :)

www.gitarsenter.no har gode priser på strenger, men jeg pleier bare å kjøpe på den lokale musikkforetningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkustisk som i uten forsterker?

Du skal i utgangspunktet uansett ikke ha de strengene du viser i første post da de er laget for akkustiske gitarer. Jeg ville kanskje gått for el-gitarstrenger i tykkelse 11-52. Ellers er det et lite kompromiss. Skal du ha så mye akkustisk lyd som mulig er det greit å ha tykkere strenger, men da blir det jo litt tyngre å spille og det blir for mange vanskeligere å spille raske soloer. Ellers setter ikke strengene i seg selv noen begrensning for sjanger.

Disse er et forslag fra min side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tykkere strenger enn orginalt (010 som regel), så må du justere halsen og noe greier.. Er ikke så inne på akkurat det, men jeg prøvde å sette på tykkere strenger på min el gitar, og da sa han i butikken at halsen på gitaren bøyde seg pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har variert mellom 9 og 12 på gitaren min uten å trenge å justere et pøkk.

.. Det var han gitarmannen i butikken som sa det til meg.. Men det kan jo variere fra gitar til gitar også kanskje? Det er ikke sikkert du behøver å justere på gitaren, men litt annerledes blir nok halsen.. Jeg gjorde dette på en ESP LTD F-400fm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, forandringer i strengetykkelse vil jo gi et annet spenn på halsen, men å forandre tykkelsen med 1-2 størrelser vil som regel ikke være merkbart siden det faktiske spennet forandrer seg veldig lite. Om halsen er perfekt justert for 08 og du setter på 13 så vil man nok trenge justering ja. Skrev for øvrig feil, har aldri hatt mer enn 11, men det var på en strat som fikk setup for 09 og førte ingen problemer med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig subjektivt dette med strenger, og det finnes mange forskjellige meninger.

Råder deg til å kjøpe noe A4, type D'Addario eller GHS, 009 eller 010. Så kan du etterhvert finne ut om du føler du trenger tykkere eller tynnere strenger, eller kanskje et custom-sett med f.eks. tykke tvunnede strenger (EAD) og tynne utvunnede (GHE).

Mange foretrekker tykke strenger, men ofte ligger det litt overdrivelser og SRV - romantikk i hvor mye man vinner mht. lyd, spesielt på de utvunnede, og uansett er det tullete å kjøpe strenger man knapt nok kan spille på, for ikke å snakke om å bende. Strengetykkelse er, kort og godt, subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.