Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Undervisning i Trommer


Biaxident

Anbefalte innlegg

Så, jeg tenkte at nå skal vi endelig sette opp en tråd med noen triks om trommer. Så vi peiser på. Jeg vil at alle andre mer enn gjerne også legger inn sine forslag. Det som jeg har skrevet kommer til å være om begynnelsen som trommeslager, til slutten som du ikke kommer til å finne. Jeg vil også nevne at dette er for nybegynnere og om det kommer en del to så blir den mer avansert med flere noter.

Baards Tips & Triks I Din Begynnelse Som Trommeslager:

Først og fremst må du virkelig ville bli en batterist, det kommer til å bli blod, det kommer til å bli svette(yep), og det kommer sikkert til å bli en del tårer iblant også, men dette mekker vi! Nå som du har bestemt deg for å spille trommer så er det et par ting du må tenke over, for mange er det forferdelig dyrt, spesielt for fattige folk som meg :P Men har du muligheten for å bruke kredittkort kan du alltids bestille fra USA eller tyskland som FoxyFix her på forumet nevnte. Stikker generelt i Norge er ikke nødvendigvis veldig dyrt, det kommer helt an på hvilket merke du kjøper, de diverse merkene som er sånn passe enkle å få tak i er:

Vic Firth: Et veldig populært merke, brukes av mange kjente trommeslagere. Blant de er for eksempel: Gregg Bissonette, Terry Bozzio, Bill Cobham, Jack DeJohnette, Peter Erskine, Steve Gadd, Omar Hakim, Thomas Lang og utrolig mange flere.

Pro Mark: Også et utrolig bra merke, mange mener at de er på lik linje med Vic Firth, noe som jeg ikke skal krangle på, men Vic Firth er ennå mer kjent. Noen trommeslagere som bruker det er: Ian Paice, Simon Phillips, Mike Portnoy, Bill Bruford og mange flere.

Vater: Dette er en av mine favoritter, det er kanskje ikke mange av disse mega store kjendis trommeslagerne som bruker Vater, men det betyr ikke at stikkene ikke er gode. Men noen som bruker det er: Matt Byrne, Virgil Donati(burde ringe en bjelle), Jerry Gaskill, Karl Perazzo, Chad Smith og mange flere.

Regal Tip: Dette er også et velkjent merke, utrolige stikker. De har akkurat kommet ut med noe helt nytt, den nye ”E” Serien, sjekk www.regaltip.com for mer info. Noen av trommeslagerene som bruker stikkene er: Paul Mazurkiewicz, Steven Palmer, Jeff Porcaro(brukte), Alex Van Halen, Daniel Adair, Tony Beard pluss flere.

For de fleste er dette de mest kjente merkene, men jeg vil også legge til Aquarian, Ahead, Crabosticks, Zildjian og Nova. Disse er ikke alltid av like stor kvalitet som de fire ”store”. Selv om Vic Firth, Pro Mark, Vater og Regal Tip er noen av de mest brukte betyr det ikke at du ikke burde prøve andre merker, i min start som trommeslager brukte jeg bare Vic Firth. Grunnen var at korpset som jeg spiller i fikk de billig, etter hvert testet jeg ut Pro Mark, noe som viste seg som noe positivt. Jeg brukte Pro Mark en god stund, og jeg har enda et par som jeg bruker iblant. Nå er jeg over i Vater, altså ting vil svinge litt etter hvert. Det er ikke verd og sette seg fast i ett spor. Test alt, en gang vil du finne de ”ultimate” stikkene.

Nå er det sånn, at hvis du bestiller stikker fra USA får du de veldig billig, dette er veldig sant, men hvis du skal kunne dra nytte av det må du bestille mange par. I begynnelsen som trommeslager føler jeg ikke at det er noe vits i at du bestiller 12 par stikker, de knekker ikke så fort, og gjør de det så må du vurdere hvor hardt du slår.

Nå har du funnet et par stikker sier vi, nå mangler du bare trommene. Mange starter med et helt trommesett, dette er ikke dumt fordi det er det de fleste vil. Spille trommesett. Det finnes tre typer trommeslagere:

- Den som bare spiller trommesett

- Den som spiller bare percussion

- Og den som mestrer begge

Nå er det ikke sånn at noen av disse er ”best”, fordi du kan være utrolig mye bedre på trommer enn han som kan både spille sett og perc. Men det er heller ikke negativt og kunne begge deler. I denne situasjonen går jeg ut ifra at du vil spille trommesett og ikke perc og noter og slikt. Men vi må nok innom en form for noter uansett, de kommer til å være såre enkle så dette går fint.

Som jeg sa, du har stikkene, la oss finne deg et passende trommesett. Nå er det sånn at mange nye trommeslagere ser at for eksempel Mike Portnoy og Lars Ulrich bruker Tama og så tenker at da må jo det være best, vel det er ikke nødvendig. Tama er et veldig godt merke, men de fleste av dagens seriøse tromme produsenter som produserer trommesett er ganske gode. Alt handler om pris klasse. Mitt favoritt trommesett for nybegynnere er faktisk et Tama sett. Tama Swingstar, dette er både et billig og bra trommesett. Trommelæreren min bruker det faktisk til undervisning, og når jeg har vært vikar har det funket helt fint. På NorskMusikk koster dette settet kun 6995 kr, det er en veldig god pris for en nybegynner. Det er selvsagt andre trommesett som du burde sjekke. Pearl har noe fint, men det som er problemet er at de ”underklasse” trommene de produserer ikke er av like god kvalitet som for eksempel Sonor eller Tama. Forum settene til Pearl anbefales ikke, det vil si ikke tenk på det en gang. Mitt første ordentlige trommesett var et Sonor Force 2001 og jeg har det enda! Sonor har mye bra i underklassen, jeg vil anbefale på det sterkeste at du drar innom St.Olavs i Oslo for å sjekke noen av de nye modellene. Nå er det sånn at de ikke selger Force 2001 mer, hvorfor vet jeg ikke, men de nyere modellene er av samme kaliber for og si det sånn. De mest brukte trommesettene er:

Tama: The Strongest Name In Drums. Vel det kan de gjerne si for min del fordi Tama er et veldig godt merke. Personlig så boikotter jeg egentlig Tama, grunnet av at de er de eneste som produserer for eksempel Octobans og Gong Bass drum. De har vel enerett eller noe, men problemet med det er at det blir så sykt dyrt. Jeg ville gjerne hatt Octobans, men de er alt for dyre for meg. Tama sine trommer er i ”underklassen” ikke veldig dyre, men du kommer fort opp i pris på de dyrere settene, hvertfall her i Norge.

Pearl: The Best Reason To Play Drums. Nuvel, la oss ikke gå for fort fram. I pris klassen 10 000kr og oppover er Pearl utrolig bra, men kommer du ned til Forum serien som jeg nevnte tidligere er det bare dritt. Jeg elsker egentlig Pearl, de har mye bra. Den nye export serien som nettopp kom ut er intet unntak. Pearl, for meg hvertfall, er ikke noe jeg kommer til å bestille fra internett. Det bør testes før det kjøpes.

Premier: Dette merket er heller ikke noe dårlig merke, trommelæreren min har også et Premier sett, det funker som bare det, men trommene er ikke alltid av lik kvalitet som jeg skulle ønske de var. Men Premier har da også på en annen side noen av de fineste finishene.

Sonor: To av mine favoritt trommiser bruker Sonor, Thomas Lang og Steve Smith. Inklusive meg også da ;) Sonor er min store favoritt for øyeblikket. Som jeg sa tidligere er ”underklassen” innen Sonor trommene av god kvalitet og jeg har hatt mitt i snart 5 år. Force 2003 Cherry Red er den nye versjonen av det trommesettet jeg har og det anbefales. Det meste innen Sonor er av stor kvalitet.

Drum Workshop: The Drummers Choice. Kjent som et ganske Pro merke, også kjent for og være dyrt. Men nå har de også kommet ut med ett undermerke som heter Pacific Drums, de skal være hakket billigere. DW har også mange utrolig pene finisher, men disse typer trommer er definitivt ikke for my begynnere.

Remo: Nå er ikke Remo spesielt kjent for sine trommer, men kanskje mest kjent for sine skinn. Dette kommer jeg tilbake til litt senere. Men Remo gir også ut trommer, mine opplevelser med noen gamle Remo sett har kanskje ikke vært så gode, men de er så absolutt verd å sjekke ut.

Yamaha: Denne typen trommer er jeg personlig stor fan av. Dagens Yamaha trommer er av stor kvalitet. Jeg holdte på å kjøpe et Stage Custom set her for ikke så lenge siden, og jeg var rett og sett forelsket i dette settet. Selv om skinnene tydelig var blitt mør banket låt det like fett. Yamaha har også en del diverse serier, og prisklassene er fine og. Det settet som jeg sjekket kostet 10 lapper. Noe som for noen er mye, men for meg er det lite for et kjempe bra sett.

Ayotte: Disse trommene er håndlagde, det vil på en måte si at de er litt spesielle. Jeg vil sterkt anbefale å gå inn på www.ayottedrums.com Selv har jeg ikke testet disse trommene, men bare finishen er nok til å lokke, dette gjelder på alle settene. Skal du kjøpe Ayotte er det vel i Bergen et sted du må. Ikke dårlig.

Ludwig: Dette er nokså gode trommer for å si det enkelt. Ludwig = Kvalitet, men jeg tror ikke dette er trommene for nybegynnere. Mer trenger du ikke vite om disse trommene.

Gretch: Det samme gjelder Gretch, disse trommene er mer Vintage enn de fleste som skal begynne å spille trommer et interessert i.

Det kan ta tid og velge trommesett, jeg har sittet i mange uker å lurt på om jeg skal selge mitt for å kjøpe et litt mindre ett. Men det endte opp med at jeg ikke solgte i det hele tatt. Der kan du se, ting tar tid. Det som er et generelt problem med trommer er at vi må bruke mye mer penger enn gitarister for eksempel. Kjøper de et sett Elixir strenger var det i en evighet, men verken trommesett, stikker, skinn, cymbaler eller hardware varer evig. Det er dyrt å være trommeslager. Men la oss nå si at du har fått et koselig fint trommesett. Samme hva om du er rik eller ikke.

Skinn følger som oftest med settet så det skal vi ikke bry oss om enda, jeg vil komme tilbake til det senere. Det gjelder også cymbaler, jeg kommer til å skrive om disse to på neste del.

Nå har du trommene og stikkene, hva mer trenger du? Motivasjon, jeg har sikkert nevnt det tidligere. Du må ville lære noe og ikke bare dundre løs. For noen så funker det og, men i begynnelsen er det bedre og bare ta det sakte og rolig. Nå kommer notene inn. Disse er veldig enkle, og jeg kommer til å forklare hva som er hva.

beat1.gif

Det grønne er din Hi-hat, det røde er skarpen og den blå er skarpen. Her er det fire fjerdede deler del vil si at vi teller: 1,2,3,4 og på 1 starter vi =). Dette er ikke for vanskelig. Dette bildet her illustrerer hva de fleste spiller når de starter. Hi-haten slår 2 slag per taktslag, altså etter fire takt slag skal den har slått 8. Skarpen skal slå på slagene to og fire og basstrommen skal slå på en og tre. Dette er en veldig lett trommenote, fordi alle kan den, bortsett fra noen som spiller både basstrommeslag og skarp på en og tre. Det er kanskje forståelig, for mange er de er også tonedøve :D sier vi ;)

beat2.gif

Her er den neste, denne er heller ikke spesiellt vanskelig. Det er bare en note som er lagt til. Det er et basstrommeslag. Begge disse to er generelle ”rocke” beats. Alle med bittelitt rytme klarer disse. Nå gjelder det egentlig for deg selv og lage nye beats, grunnet av at jeg ikke finner flere fine noter. Jeg skal få scannet noen senere.

Disse notene var enkle ikke sant? Det er fordi dette er en guide til en som begynner å spille trommer, neste del vil være om utvilkling og andre merker innen skinn, cymbaler og kanskje litt percussion.

Jeg tar på forhånd avstand fra alle skrive leif og annet som er ”feil”, jeg har ikke gått lest igjennom. Selv om det sikkert er en del feil så håper jeg at noen lærte noe. Har vært gøy å skrive hvertfall :)

Takk for meg,

Baard Jakobsen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.