Gå til innhold
Rikjense

Bass strenger til D standard

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd om hvilke strenger og hvilken tykkelse jeg burde bruke for D standard tuning på bass.

Hva anbefaler dere?

Er ikke sikker på om det heter D standard tuning på bass, men skal spille på ukm til helgen, så trenger noen nye strenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

True, true. Blir forresten å gå for de der. Bah, det var dyrt... ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal også sies at når jeg spiller aktivt på gitar skifter jeg strenger med veldig mye høyere intervall enn jeg gjør når jeg spiller aktivt på bass, så total driftskostnad over tid trenger ikke bli så forskjellig, og den kan fort bli høyere for gitarister enn bassister.

Som aktiv gitarist skifter jeg strenger i snitt hver annen uke, for da er strengene døde. Elixir koster dobbelt så mye, men holder dobbelt så lenge, så vil likevel operere med 200kr/mnd i gitarstrenger. Ryker også ofte en E-streng hver/annenhver kveld på spillejobb, så da kan man fort legge på, tja, si en 50-lapp for å dekke dette, grovt regnet. Da er vi oppe i 250kr/mnd, eller 3000kr i året. Når jeg spilte aktivt bass så skiftet jeg strenger ca etter 2-3 måneder, og de strengene jeg kjøper koster 250kr per sett. Dette utgjør da maksimalt halvparten av hva jeg bruker på gitarstrenger.

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal også sies at når jeg spiller aktivt på gitar skifter jeg strenger med veldig mye høyere intervall enn jeg gjør når jeg spiller aktivt på bass, så total driftskostnad over tid trenger ikke bli så forskjellig, og den kan fort bli høyere for gitarister enn bassister.

Som aktiv gitarist skifter jeg strenger i snitt hver annen uke, for da er strengene døde. Elixir koster dobbelt så mye, men holder dobbelt så lenge, så vil likevel operere med 200kr/mnd i gitarstrenger. Ryker også ofte en E-streng hver/annenhver kveld på spillejobb, så da kan man fort legge på, tja, si en 50-lapp for å dekke dette, grovt regnet. Da er vi oppe i 250kr/mnd, eller 3000kr i året. Når jeg spilte aktivt bass så skiftet jeg strenger ca etter 2-3 måneder, og de strengene jeg kjøper koster 250kr per sett. Dette utgjør da maksimalt halvparten av hva jeg bruker på gitarstrenger.

Jeg bytter strenger ca. hver måned, og jeg bruker stort sett bare DR (for 5-strengs sett). De koster ~500kr i Norge. Heldigvis kjøper jeg de på ebay, betaler i underkant av 200kr pr. sett ferdig tilsendt.

Endret av Orph

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, jeg har aldri røket en streng ved bare å spille på den helt vanlig, bare hvis jeg har benda noe helt ekstremt eller kødda med tremmen.

Bruker å skifte strenger 1 - 2 ganger i måneden, og bruker da Ernie Ball Regular Slinkys = 49 pr sett. Så det er overkommelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt utgangspunkt i priser for enkle sett kjøpt hos forhandler i Norge. Da er det som regel rundt 100-lappen for gitarstrenger og fra 250-300kr og oppover for bass. Selvsagt, skal man ha fler enn 4 strenger i settet eller være merkesnobb så blir det jo fort en del dyrere. Med det sagt er det jo folk som kjøper dyrere gitarstrenger og skifter ukentlig også, så det blir jo en del variasjoner her.

@Rikjense: Jeg ryker vanligvis ikke strenger selv heller ved normal spilling, men i bandet jeg spiller nå er det tre timer med intens akkordpumping på kassegitar når vi har spillejobb, og det går fysisk betydelig hardere ut over instrument og strenger enn noe annet jeg noen gang har drevet med av musikalske prosjekter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.