Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coilslpit


Anbefalte innlegg

Det funker ikke på alle humbuckere - den må være laget for å kunne coilsplittes.

Om pickupene i din Hagstrøm er laget for å kunne coilsplittes vet jeg ikke.

Det er da ikke en egen krets, men du må ha en miniswitch eller en push/pull switch (f.eks på volumeknotten) for å aktivere coilsplitten på humbuckeren - koster ikke mange kronene.

Om det er bra til clean kommer helt an på hva du synes høres bra ut ;) - du får i alle fall mer single coil karakter i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har splitta picupene på min Gibson Les Paul Standard. Det går helt greit så lenge picupene kan åpnes. Det er det ikke alle som kan.

Man må bare legge nye ledninger fra picupen og ned til pots og brytere.

Selv fikk jeg tak i en PRS-switch som jeg bytta ut med en av tonekontrollene, og resultatet?

Det er vel neck picupen jeg har mest glede av å splitte. Lyden blir jo svakere men har mer diskant og dynamikk.

Bridge-picupen kan også splittes, men jeg synes denne blir for svak og lager mer single coil støy enn glede.

Men PRS-switch er et stikkord her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har funnet ut at super sweden har en coil split og bruker de samme

Custom 58 humbuckerene så det vill fungere, fant også en video på

YouTube hvor han hadde gjort det.

Så er det noen her som vet hvor vanskelig det måtte vært å installerte en?

Jeg hadde tatt den der tone filteret er nå, altså byttet den ut.

Eller burde jeg sende den til noe proffe til en heftig pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig, men du bør ha erfaring med loddebolten og kunne følge et koblingsskjema. Det er ikke kvantefysikk vi snakker om her happy.gif

Men hvis du aldri har gjort noe lignende før ville jeg kanskje latt noen andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for svar :)

Så jeg kommer til å gjøre det selv, men trenger hjelp til wiringen.

Jeg ser det er forskjellige måter man skal gjøre det med forskjellige pickups?

Og hvilken nettside burde jeg bestille switchen fra?

Har du tenkt å installere en mini-switch eller bytte ut et potmeter med push-pull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har akkurat montert coilsplit i en MusicMan Sub1 med Seymour Duncan JB og Jazz humbuckere.

Disse har begge en rød og hvit ledning som er loddet sammen og isolert.

Hele operasjonen var å bytte tonepot med et push/pull potmeter med samme verdi, og lodde de løse ledningene fra pickupene på switchen, som på tegningen i posten over.

Veldig enkelt, og jeg synes resultatet ble bra, absolutt single-coil lyd i gitaren når den er aktivert.

Dette er så enkelt at det er ikke noe å nøle med hvis du har lyst til å gjøre det!

Push/pull potmeteret koster riktignok noen kroner (ca. 100...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har akkurat montert coilsplit i en MusicMan Sub1 med Seymour Duncan JB og Jazz humbuckere.

Disse har begge en rød og hvit ledning som er loddet sammen og isolert.

Hele operasjonen var å bytte tonepot med et push/pull potmeter med samme verdi, og lodde de løse ledningene fra pickupene på switchen, som på tegningen i posten over.

Veldig enkelt, og jeg synes resultatet ble bra, absolutt single-coil lyd i gitaren når den er aktivert.

Dette er så enkelt at det er ikke noe å nøle med hvis du har lyst til å gjøre det!

Push/pull potmeteret koster riktignok noen kroner (ca. 100...)

Takk for alle svar, jeg byttet til JB settet som du har, og gjorde tone filteret om til en tre veis coil tap velger. Sendte gitar inn til Helland, ble ferdig på fem dager og kostet 600 kroner for operasjonen, som egentlig var greit. Enig med at når necken pickupen splittes blir det ordentlig singecoil, minner litt om en strat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.