Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av 64 strat


hermok

Anbefalte innlegg

Har min '63 til refinish og båndskift nå, så jeg er veldig spent på resultatet.

Den var veldig bra i sliten tilstand også, men håper jo at det jeg får tilbake nå er selveste Stratten.

Jeg har hatt tre CS Stratter, og den ene, en Cunetto, var i særklasse den beste av dem.

Så nå for jeg finne ut om jeg angrer, eller om det var greit å selge den for å finansiere '63 Stratten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gitaren hadde to gamle sprayboks refinisher fra før av.

Nå får den en proff nitro refinish hos Husmoen Gitarmakeri.

Det er da det blir krakkeleringer og riktig utseende på sikt.

Jeg håper du poster noen bilder av skjønnheten når du har fått henne tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange blander litt begreper her, da det er MVA/moms som skal betales til staten ved inførsel av varer fra utlandet. Man må også betale et fortollingsgebyr(et par hundrelapper eller noe) til Posten for jobben med fortolling

Synes det er litt viktig at det kommer fram at det du kaller "varer fra utlandet" er "musikkutstyr fra utlandet" siden det er toll samt MVA på de fleste varer fra utlandet. Musikkinstrumenter er derimot tollfrie (selv om de legger til et lite fortollingsgebyr, sikkert for arbeidet med å lese på pakken eller noe sånt...), men ikke MVA frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten skummelt å kjøpe helt mint når det er så gammelt. Man kan jo lure på hvorfor den ikke har blitt brukt...

Tror det er viktig å ta med i tankene at det kan bli en heftig korreksjon av markedspris i fremtiden, og om gitaren er flott nok verditap til tross.

- økonmisk nedgang generelt. Evig vekst er ingen selvfølge. I USA har den vanlige arbeidstakeren mindre å rutte med enn i 1970. I England mindre enn 1980. Våre naboer svenskene har gått ned etter at teknoboomen sprakk.

- Spekulanter har presset prisene opp ("early 2002, a '56 gold-top Les Paul with P-90s and a Tune-o-matic bridge wasn't much over $7,500. But by late '06-early '07, that same guitar was something like $85,000."), og det kunstige nivået stuper når for få samlere og for mange spekulanter er kjøpere.

- Mettet marked.Og kan man også få samme effekt som med veteranbiler, der folk vil ha det som var kult da de var unge? Bryr den nye generasjonen seg like mye om vintage gitarer?

- Flod av gitarer inn på markedet. Vanlige folk som har sittet med slike gitarer vil snart begynne å bli gamle og falle fra. Samme med en del samlere.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er helt enig. Som på veteranbiler så har det vel allerede vært en relativt kraftig korreksjon de siste årene. En 59' LP gikk vel for noen år siden for USD 750K, mens frettedamericana.com selger en lik gitar nå for USD 300K. Hjælp. Jeg velger å tro at gjør man et fornuftig kjøp av en bra pre-CBS strat så er det bedre enn å putte penga i banken, og så utrolig mye morsommere. Løp og kjøp, sier jeg. Blir ikke flere av disse gitarene, og tror uansett at unge gitarister alltids vil drømme om en tidlig strat eller LP. Gamle økser og unge damer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste grunnen til at noen vintage gitarer er så cleane, er pga. at de en gang ble kjøpt og for så å bli glemt av i loft, kjeller og lager i 50 år.

Men personlig tror jeg ikke at vintage gitarer som Gibson og Fender vil synke i verdi. De har såpass stor historisk betydning, og minker bare i antall for årene som går...Noen forsvinner, andre blir partert og delt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.