Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassgitar og "hjemmeforsterker"?


Cadena

Anbefalte innlegg

Tja. Det er vel mest å se om halsen er rett og at det ikke er noe særlig båndskurr (at det kommer rene toner når du slår an strengen og at det ikke kommer skurrelyder av at strengen vibrerer borti båndene). Om pickupene er løse er det selvsagt også et problem, men jeg tror ikke at akkurat det er så vanlig. Strenger er alltid greit å skifte når man får seg nytt instrument uansett, så med mindre det er avtalt trenger man ikke forvente ferske gode strenger på et brukt instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er vel mest å se om halsen er rett og at det ikke er noe særlig båndskurr (at det kommer rene toner når du slår an strengen og at det ikke kommer skurrelyder av at strengen vibrerer borti båndene). Om pickupene er løse er det selvsagt også et problem, men jeg tror ikke at akkurat det er så vanlig. Strenger er alltid greit å skifte når man får seg nytt instrument uansett, så med mindre det er avtalt trenger man ikke forvente ferske gode strenger på et brukt instrument.

I og med at jeg får inntrykket av at han ikke har spilt så mye bass fra før tror jeg ikke han er i stand til å skille mellom klirring som følge av et mekanisk problem eller dårlig oppsett, og klirring som følge av dårlig teknikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått bassen i hus. Den ser lite brukt ut og fremstår i god stand, så jeg er fornøyd så langt. Prøvde gitaren i HiFi-forsterkeren, fikk lyd fra E og A strengene i høyttalerne, men svært lite fra de to andre. Da må jeg altså skaffe meg en forsterker. Har sett på denne fra gitarhuset.no - er den tilstrekkelig, eller må jeg ha en combo-forsterker(uten at jeg helt fatter hva det betyr)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått bassen i hus. Den ser lite brukt ut og fremstår i god stand, så jeg er fornøyd så langt. Prøvde gitaren i HiFi-forsterkeren, fikk lyd fra E og A strengene i høyttalerne, men svært lite fra de to andre. Da må jeg altså skaffe meg en forsterker. Har sett på denne fra gitarhuset.no - er den tilstrekkelig, eller må jeg ha en combo-forsterker(uten at jeg helt fatter hva det betyr)?

De aller minste forsterkerene har veldig lite trøkk og låter som regel ganske dårlig. Vil heller anbefale å kjøpe en slik en. Den låter faktisk ganske så bra. Jeg vil påstå at du må opp i et par tusen for å få en forsterker som funker uansett, hvertfall hvis du kjøper nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sagt at jeg ikke har noen preamp mellom bassen og forsterkeren. Antar at det kan ha noe med at D og G-strengene ikke gir så mye lyd fra seg. Planlegger uansett å ta med bassen til en lokal instrumentbutikk for å prøve den på en skikkelig forsterker, forhåpentligvis kan noen der ta en kikk på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sagt at jeg ikke har noen preamp mellom bassen og forsterkeren. Antar at det kan ha noe med at D og G-strengene ikke gir så mye lyd fra seg. Planlegger uansett å ta med bassen til en lokal instrumentbutikk for å prøve den på en skikkelig forsterker, forhåpentligvis kan noen der ta en kikk på den også.

Det høres veldig rart ut. Jeg ville heller ha sjekket om pickupene er i orden, eventuelt om pickuphøyden er jevn. Prøv å hev høyden litt på D og G-strengen, og se om du får noe mer lyd av det. Hadde problemet vært forsterkeren ville det fort vært omvendt, at du hadde fått dårligere gjengivelse av de dypere frekvensene. Men det kan vel muligens være at inputen ikke takler signalet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en kar på 4Sound Kvadrat til å se over og prøvespille bassen. Han syntes den var overraskende bra til å være brukt. Det at D/G strengene ikke gidde lyd fra seg hadde garantert noe med forsterkeren min og innstillingene på gitaren min å gjøre. Fikk høre da han prøvespilte EBS Classic Session 60 og Hartke B200, blir enten av de.

Endret av Cadena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende bra til å være brukt? Wtf? De lirer av seg mye rart de som jobber i musikksjapper ja. Jeg tviler ikke på at bassen din er god, men i de aller fleste tilfeller blir ikke et instrument spesielt mye dårligere av å bli brukt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende bra til å være brukt? Wtf? De lirer av seg mye rart de som jobber i musikksjapper ja. Jeg tviler ikke på at bassen din er god, men i de aller fleste tilfeller blir ikke et instrument spesielt mye dårligere av å bli brukt :P

Word. Jeg har stort sett bare kjøpt brukte bassgitarer, og som regel har det kun vært et oppsett som har manglet. Bortsett fra Stingrayen, da. Der manglet halsen, men det var jeg jo klar over da jeg kjøpte den.

Jeg har også solgt flere higher-end basser, har aldri fått noen klager på noe som helst i etterkant.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.