Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassgitar og "hjemmeforsterker"?


Cadena

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk,

Vurderer for tiden å starte å spille bassgitar. Er derfor på utkikk etter gitar og forsterker. Siden jeg har skikkelig forsterker(ikke hjemmekino), så tenkte jeg på muligheten om at denne kunne kobles til bassgitaren. Er det noe som lar seg gjøre?

Bildet under er bare for å illustrere hvilken type forsterker jeg snakker om.

20404-r2saas_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe som låter spesielt bra. Jeg ville heller kjøpt en rimelig forsterker til øving hjemme. Det behøver ikke koste stort, du får mye for et par tusenlapper. En EBS Classic 60 koster 2000 kr ny i butikk, og gjør jobben som hjemmeforsterker veldig godt. Skal du ha noe kraftigere til bandøving og/eller konserter anbefaler jeg varmt TC Electronic BG500-comboen. Den koster rundt 7000 ny i butikk og låter helt fantastisk. Har du noe budsjett og konkrete ønsker ang. musikkstil og sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Slår fra meg den ideen da.

Budsjettet mitt er egentlig lavest mulig. Har lite erfaring med gitar og andre instrumenter. Det hadde vært litt dumt å kjøpe en dyr bassgitar med forsterker hvis jeg slutter etter en kort stund. Har uheldigvis ingen jeg kjenner som spiller bass heller.

Har sett et nybegynnersett fra 4sound.no HER

Er dette noe en burde prøve seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det går da fint, det, så lenge man har en D.I. Jeg spilte på hjemmeanlegget senest for noen dager siden, jeg. Det låter kanskje ikke helt fantastisk, men til å bare tralle hjemme fungerer det helt kurrant.

Det skal sies at en D.I. koster fort i nærheten av hva en begynnercombo gjør, da, så...

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med de som sier at det ikke går. Jeg er litt mer enig i de som sier at det ikke låter spesielt bra.

Det som kan være veien å gå etter min mening, er å kjøpe en eller annen basspreamp og koble i mellom. En brukt Behringer multieffektenhet får man jo omtrent kastet etter seg. Det du er ute etter, er i første rekke simuleringene, og kompressor. Dynamikken i en normal bass er mye råere enn hvilken som helst CD eller annet opptak, og det er fort gjort å "basse i stykker" hifihøyttalere av den grunn.

Det tar liten plass, koster ikke stort, og kommer til å fungere sånn greit. Husk at bass ikke er helt uvanlig å plugge rett i brettet for en del folk, så at lyden blir krise med en slik løsning jeg foreslår her, har jeg vanskelig for å godta. Men det avhenger jo helt av hvilke forventninger man har, og ørene som hører.

Er lydidealet en sekstimodell Fenderamp som står og gløder med mettet rørvreng havner du nok ganske langt unna, skal du ha litt mer moderne lyd er det enklere å få til noe du kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for grei info. Kanskje jeg kjøper meg et billig sett der amp følger med i prisen, så slipper jeg å bekymre meg over akkurat det. Hva tror dere erfarne om settet jeg linket til fra 4sound? Ser helst at jeg hadde brukt under 2000 for en grei start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet fra 4sound er mest sannsynligvis helt forjævlig elendig, og kommer til å være en skikkelig dårlig innføring i bassistenes verden. Hvis du er bekymret for at du blir lei og kan måtte selge bassen og ampen, bør du kjøpe brukt. Da får du stort sett igjen pengene om du skal selge utstyret senere. Ville også satset på noe som koster litt mer i utgangspunktet hvis du har råd til det. Om du f.eks kjøper brukt bass og forsterker til 4-5 tusen har du råd til å kjøpe noe skikkelig noe som låter bra og er bra å spille på. Du får jo som sagt da også penga igjen om du finner ut av at det ikke er noe for deg, så pengene går jo ikke i dass uansett. Blir du hekta får du fort lyst på litt mer skikkelig utstyr enn disse nybegynnerpakkene også, like greit å kjøpe det med én gang mener nå jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mytola. Her hadde jeg helt klart svidd av "alle" pengene på en bass, og heller brukt noen få kroner på "nestehvasomhelst" av preamp. Bruker du bare simuleringene og litt kompressor, kommer også gitarmultieffektbrett til å funke aldeles greit. Mesteparten av effektene trenger du ikke uansett.

Så kan du bruke Hififorsterkeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd opptil fler både basser og gitarer fra Supreme, og de har overrasket meg alle sammen (er generelt overrasket over hvor bra "dritbillig" utstyr egentlig har blitt nå). Har riktignok ikke prøvd akkurat den forsterkeren der, men den som følger med den pakka som er hakket dyrere (jazzbass-sak med en 20W/8" forsterker) og den er også helt kurant. Ei venninne har faktisk den dyrere pakka, og selv om det selvsagt ikke er en Fender bass, så er det langt fra søppel. Det går faktisk an å spille bass på det, selv om det virker som noen her er overbevist om noe annet.

Jeg kan allikevel gå med på at det nok antakeligvis er lurer å legge 2000 i en bass, f.eks Yamaha RBX-bassen som 4sound selger for 2084 kroner, og som sagt kjøpe tilnærmet hvasomhelst av effektprosessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd opptil fler både basser og gitarer fra Supreme, og de har overrasket meg alle sammen (er generelt overrasket over hvor bra "dritbillig" utstyr egentlig har blitt nå). Har riktignok ikke prøvd akkurat den forsterkeren der, men den som følger med den pakka som er hakket dyrere (jazzbass-sak med en 20W/8" forsterker) og den er også helt kurant. Ei venninne har faktisk den dyrere pakka, og selv om det selvsagt ikke er en Fender bass, så er det langt fra søppel. Det går faktisk an å spille bass på det, selv om det virker som noen her er overbevist om noe annet.

Jeg kan allikevel gå med på at det nok antakeligvis er lurer å legge 2000 i en bass, f.eks Yamaha RBX-bassen som 4sound selger for 2084 kroner, og som sagt kjøpe tilnærmet hvasomhelst av effektprosessor.

RBX170 ? Det er en grei begynnerbass, men ikke stort mer. Jeg ville heller ha gått for en brukt en. Man får mer for pengene, og man taper mindre (hvis man taper i det hele tatt) dersom man skulle finne på å selge. Det finnes mye bra brukt for 2000kr.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26869508

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26166169

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26148382

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=26205313

Her har du noen bra alternativer dersom du orker å prute, og kanskje spytte i noen hundrelapper mer. Har ikker prøvd alle sammen, men det skal være gode bassgitarer, alle som en.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kikket litt rundt på Finn.no. Vil helst kjøpe noe i området, slik at jeg kan se bassen først. Fant en Squier Precision Bass til 1800,-. Den har montert ekstra Jazz pickup og sannsynligvis bæreveske. Er dette en rimelig pris? Vet ikke noe om hvor gammel den er, men ut fra bilder ser den helt fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kikket litt rundt på Finn.no. Vil helst kjøpe noe i området, slik at jeg kan se bassen først. Fant en Squier Precision Bass til 1800,-. Den har montert ekstra Jazz pickup og sannsynligvis bæreveske. Er dette en rimelig pris? Vet ikke noe om hvor gammel den er, men ut fra bilder ser den helt fin ut.

Mja. Har ikke hørt så mye lovord om Squier Affinity Precision (regner med at det er det det er til den prisen)... Men for all del, det er nok en grei begynnerbass. Det finnes mer for pengene andre steder, det er alt jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger virket som å være en kjekk fyr og vi ble enige om en pris på 1500,-. Sier meg fornøyd med det. Takk for hjelpen så langt :)

Er det noe jeg bør være obs på mtp. brukt gitar? Løse pickups, dårlige strenger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.