Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lâg - gitarer


YBA

Anbefalte innlegg

Merker meg at ingen har skrevet noe om de franske Lâg - gitarene, og i og med at jeg bor i opprinnelseslandet og har vært borti disse gitarene flere ganger ville jeg gjerne dele litt av min utømmelige kunnskap :rolleyes:

La meg først og fremst presisere at jeg selv ikke eier en Lâg - jeg ønsker først og fremst å vekke interessen og eventuelt få tilbakemeldinger eller få igang en debatt. Sunt å få fokus vekk fra Fender, Gibson og Ibanez :P Har derimot fått grundig prøvd flere forskjellige, kjenner flere eiere, har lest mye om dem, og vurderer selv sterkt å investere i en JM500. Kommer ikke til å gå så mye inn på de akustiske som de lanserer for fullt i USA for øyeblikket (har kun prøvd en, en kinaprodusert, imponerende til prisen, lettspilt og velklingende og veldig 'chic'), men disse har blitt grundig testet av Guitar World og Guitar Player om noen er nysgjerrige. Vil heller fokusere på de noe oversette elgitarene deres, som selger litt i England men ikke så mye ellers virker det som.

Lâg ble grunnlagt av den franske gitaristen Michel Chavarria i 1978, og har stort sett produsert high-end gitarer mesteparten av tiden, hvorav mange "superstrater". På midten av 00 - tallet begynte de i større grad med masseproduksjon, med en del av gitarene produsert i Kina.

Da jeg "oppdaget" Lâg på midten av 00 - tallet hadde de tre serier elgitarer:

* Roxane, en set-neck 2xhum double-cutaway mahogany-sak med mye Gibson - appell

* Arkane, en superstrat som kunne kommet ut på 80-tallet men dog noe mer raffinert utseendemessig enn en Jackson, Ibanez etc. Appellerer nok mest til shreddere

* Jet, en mer tradisjonell, "voksen" superstrat, minner mest om kjærlighetsbarnet til en Music man Silhouette og en Parker Fly ;)

Alle tre er ganske stilige gitarer som absolutt har sin egen 'look'.

På samme tid hadde de fire forskjellige prisklasser:

100 - serien, tenk 'Squier'

200 - serien, tenk 'Fender Mexico'

1000 - serien, tenk 'Fender American Standard'

2000 - serien, tenk 'Fender Custom Shop'

De to førstnevnte ble lagd på lisens i en fabrikk i Kina som Lâg ikke bruker lenger, og kvaliteten var i enkelte tilfeller så som så. Når jeg f.eks. sammenligner den daværende 200 - serien med 'Fender Mexico' må det tas med noen kilo salt m.a.o. Ikke at de var kjipe - 200-serien hadde f.eks. Wilkinson tremolo og EMG Hz mikker og helt kurante tretyper (or, mahogany, lønn, og til og med ibenholt gripebrett på noen), men jeg har hørt mye om diverse småproblemer og elendig setup sammenlignet med andre gitarer i samme prisklasse. Leste senere i et intervju med Chavarria at de hadde null kontroll med hva de gjorde på fabrikken, gikk de f.eks. tomme for div. materiale supplerte fabrikken uten videre med noe dritt uten å sjekke med Lâg først, m.a.o. ble det en del ubehagelige overraskelser.

Prøvde selv to forskjellige Roxane 200, samt at jeg satte opp en for en av kollegaene mine. Ikke noe direkte galt med noen av dem, et greit alternativ til andre 'Gibsonish' - gitarer i samme prisklasse, selv om jeg ikke fikk det beste inntrykket av kvaliteten på setup, og synes bridgen virket noe kjip, og at lakken på halsen var noe 'klissete'. Men noe av dette kan nok være en smaksak også. En 200 Arkane og en Jet av samme serie som jeg prøvde senere gav meg mye bedre inntrykk.

De fransklagde var det uansett lite og ingenting å si på. Prøvde en Arkane 1000, og var imponert! Lettspilt, velklingende, bra finish, utstyrt med DiMarzio mikker som virket som om de var spesiallagde uten at jeg fikk sjekket opp videre i dette (vet at DiMarzio spesiallager mikker for Lâg men at de også bruker stock mikker), et kvalitetsprodukt på alle måter, til omtrent samme pris som en Fender US Standard.

De dyrere custom-gitarene har jeg ikke prøvd, men etter det jeg har hørt er de et glimrende alternativ til andre custom-lagde gitarer i samme prisklasse eller dyrere.

For noen år siden fant jeg ikke lenger 1000 - serien noe sted (en kjapp kikk på Lâg sine websider viser at de er tilbake i en mer raffinert form), derimot kom det en ny 500 - serie, som rett og slett virket som en Kina-produsert versjon av den gamle 1000-serien, med veldig imponerende specs! Chavarria uttalte i et intervju at de nå hadde sin egen fabrikk i Kina under 100% kontroll, og det merkes! De har også trådd til med en single-cut, 'Imperator'.

Jet JM500 som jeg sikler på har følgende specs:

* Parker-type låsbare stemmeskruer som kutter den gjenværende strengelengden

* Oljet grafitt-nut smurt med spesialolje fra Airbus

* To-veis truss rod

* Hard rock maple hals med titaniumsforsterkning

* Gripebrett i afrikansk ibenholt

* Jim Dunlop silver-nickel medium bånd

* Kropp i 'book-matched' afrikansk mahogany

* DiMarzio Tone-Zone hb og Virtual Vintage single-coils

* Wilkinson-Gotoh Original vintage-type vibrato, sekspunkts

* Mulighet for å splitte humbuckeren

... og alt dette for kun 599€ B)

Lâg er uansett vel verdt å sjekke ut, dette er gutter som bryr seg om å lage bra, stilige og originale gitarer. Sjekk ut http://www.lagguitars.com/ og for all del: Si fra om jeg har skrevet noe som er feil, og kom gjerne med deres egne erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra inlegg - alltid fint å få utvidet horisonten litt! :)

Selv likte jeg A3000 MASTER best. Snasen sak. Fant ikke noe info om skalalengden, men jeg regner med at det er 25.5"(?)

Edit: auda, den modellen koster litt mer enn 599€...

DJ

--

Den koster nok litt mer, ja.... ^_^

Arkane og Jet er 25.5", merkelig at de ikke opplyser om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa også en slik på Jonnys musikk i Drammen for en del år tilbake. En brukt, franskprodusert om jeg ikke husker feil. Både jeg og farfar ble godt imponert over den, og den kostet ikke så hinsides mye heller. 6-7k tror jeg, brukt. Modell husker jeg ikke, men var en superstrat av noe slag, men ganske fresh paintjob. Finner ikke liknende finish på sidene dems, og jeg lurer på om Jonny selv sa den var håndlakket og den eneste med den finishen. Om det betyr refinish av en eier eller customshop-opplegg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lagd en del gitarer opp gjennom tidene, er sikkert en del som man ikke finner (lenger) på sidene deres. Men det er bra saker - spesielt de franskproduserte, Chavarria er en flink 'luthier' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.