Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl topp og Mesa kabinett


Ashaggy

Anbefalte innlegg

Kan starte med at jeg har planer om å kjøpe Engl Powerball 2 og Engl Pro xxl 4x12 kabinett (et kabinett som er enda større enn et vanlig 4x12, og skal gi en mer fyldig bass).

Men stort sett alle filmene jeg har sett av engl forsterkere, blir spilt med et Mesa 4x12. Noen som vet hvorfor? Er det bedre lyd i Mesa sine kabinett enn Engl sine?

Dersom noen har erfaringer med powerball 2 eller anbefaler en annen forsterker fra Engl, så bare spytt ut :) .

Jeg spiller på en Ibanez RG1527z 7 strengs. Progressive metal og TUNGE riff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg lurer på er hvorfor du skal ha så jævla fyldig bass på gitarn, bass er ikke ditt frekvensområde :P

Pga spillestilen, den type riff som vi lager, og fordi vi er bare én gitarist. Men hvis noen har erfaringer med det kabinettet og mener det blir altfor voldsomt, så er det bra at jeg får vite det, så slipper jeg å kaste bort penger. Men det må vel være en grunn til at Engl har lagd et slikt kabinett tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL Powerballe + Oversized 4x12 cab høres ikke akkurat ut som en jævlig god idé i mine ører.. Flubby, flubby bass.. Og du vil ikke kutte igjennom for fem øre i bandsammenheng. Hva med en ENGL Savage eller Invader med et Orange 4x12? Bedre kombinasjon tror jeg ikke du får til moderne metal.

(djent djent djent) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL Powerballe + Oversized 4x12 cab høres ikke akkurat ut som en jævlig god idé i mine ører.. Flubby, flubby bass.. Og du vil ikke kutte igjennom for fem øre i bandsammenheng. Hva med en ENGL Savage eller Invader med et Orange 4x12? Bedre kombinasjon tror jeg ikke du får til moderne metal.

(djent djent djent) :D

Kan være jeg skifter mening til en invader, ja. Bedre å bruke et par tusen ekstra på noe som er betydelig bedre når det gjelder denne prisklassen. Har vært litt skeptisk til powerball selv faktisk. Jeg trodde kanskje det engl xxl kabinettet gav en mer behagelig bass på en eller an måte, men det er vel sikkert bare mer av den.. Skal sjekke ut orange;)..

Kunne også tenke meg denne her: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/ENGL_Announces_Victor_Smolski_E_646_and_GigMaster_Series.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Powerball (1'ern) og et ENGL 412 Pro VS, med 4x v30 elementer i. Jeg har nå byttet ut Powerballen, men beholder kabinettet. Er et knall kabinett.

Skal ikke uttale meg hvordan XXL versjonen er i forhold til den vanlige Pro'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange > ENGL når det kommer til kabinetter. Min mening/erfaring ihvertfall. Koster vel cirka det samme også. Og Orange ser mye fetere ut.. :D

Det blir jo bare en "min far er bedre enn din far"-diskusjon. Hvis du mener du har prøvt et Pro ENGL kabinett og hørt sinnsyk forskjell på det og et Orange kabinett så er jo det greit. Ellers blir det bare missvisende synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt noe kabinett med like fet lyd og tight og god bassrespons som det Orange-cabsa har. Men hva man digger av lyd er jo forskjellig og personlige preferanser varierer, så det er bare å komme seg ut og prøve for å finne ut hva man liker best. Men det er vel ganske allmenn kjent at Orange-kabinetter er noe av det beste du får tak i. Og ja, jeg har prøvd flere ENGL-cabs. Faktisk flest fra Pro-serien som er de med V30, og jeg syns de låter for "spisst" og tynt i forhold til en del andre kabinetter med V30. Men igjen; bare min mening.. :)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Ta deg en runde i forskjellige butikker å test ut ampen du liker best på forskjellige kabinetter. Gjerne med forskjellige elementer i. I mitt øre er det ikke store lydforskjellen på 2 velbygde, lukkede v30 kabinetter.

En liten PS.

Savage og Invader koster henholdsvis 6 og 10k mer enn Powerball. Det er nok kanskje bedre lydende amper, men og et annet budsjettområde.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ENGL, Mesa og Orange lager gode kabinetter. Annet merke som er verdt å sjekke ut, er Vader.

Det med bass betyr ikke grumsete. Gode kabinetter har god bassrespons som gir mer tight chugg enn sloopy bass. Det er nettopp derfor disse kabinettene er mer ettertraktet. Også i bandsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt øre er det ikke store lydforskjellen på 2 velbygde, lukkede v30 kabinetter.

Jeg syns forskjellen er overraskende stor, faktisk!

Savage og Invader koster henholdsvis 6 og 10k mer enn Powerball. Det er nok kanskje bedre lydende amper, men og et annet budsjettområde.

Nja, er vel derfor man tråler bruktmarkedet? Tok et kjapt søk, og Powerball 2 koster rundt 20k ny, finner ingen brukte, og som jeg kan se ligger det en Invader til 16k til salgs her på forumet.. :)

Powerball 1 er derimot billigere.. Men når man først skal bruke så mye penger på amp er det vel greit å gå for "det beste" (hvis det finnes? Er jo opp til enhver) og ikke noe man bare blir halvveis fornøyd med, eller?

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er vel derfor man tråler bruktmarkedet? Tok et kjapt søk, og Powerball 2 koster rundt 20k ny, finner ingen brukte, og som jeg kan se ligger det en Invader til 16k til salgs her på forumet.. :)

Powerball 1 er derimot billigere.. Men når man først skal bruke så mye penger på amp er det vel greit å gå for "det beste" (hvis det finnes? Er jo opp til enhver) og ikke noe man bare blir halvveis fornøyd med, eller?

Vet ikke helt hvor du har funnet prisene, men der jeg så på nye priser (om de er veiledende eller ikke vet jeg ikke) Så kostet powerball'en 16k, savage 22k og invader 26k.

Enig at det er svært gunstig og tråle bruktmarkedet. Men der også er det et prishopp på 5-6k mellom ampene.

Hvis man får en Invader til 16k så hadde jeg nok heller slått til der ja :)

Men ble litt mye diskusjon frem og tilbake mellom oss nå. Vi kan vel oppsummere med at det å sikte på det litt høyere ENGLnivået er ideelt uansett hvilket kabinett han skulle velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte svar:). Synd den Invaderen til 16k var solgt, ellers hadde jeg slått til på den. Er veldig sugen på en Invader, eller Victor Smolski Limited Edition E646, men den har jeg ikke sett er til salgs noen plass.. Kabinett får jeg prøve ut forskjellige i butikken, etter forsterker-kjøpet er gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.