Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jewel Case, digipak eller Jewel case m Slipcase?


Jens1

Anbefalte innlegg

Har formatet (jewelcase, jewelcase m slipcase eller digipak) noe å si for om DU velger å kjøpe en gitt skive eller ikke?

Jeg skal snart trykke opp debutalbumet til mitt band, og funderer på om jeg skal velge vanlig jewelcase-løsning, jewelcase med slipcase eller digipak med 6 sider. I alle tilfeller vil det også være 20 siders booklet. de to sistnevnte løsningene koster ca. 3.000 og 5.000 ekstra, sammenlignet med vanlig jewlelcase, ved opplag på 1.000

På én side er det greit å gå for det rimeligste, men hvis en mer forseggjort løsning kan gjøre at produktet blir mer tiltalende og gir "mer for penga" og at flere derfor vil kjøpe det, så er ikke det heller en dum ting. Tror ikke noen kjøper en skive utelukkende pga formatet, men kanskje en forseggjort "innpakning" noen ganger kan være avgjørende for om noen velger en spesifikk skive framfor en annen?

Noen perspektiver på dette? kanskje det ikke er så viktig om jeg velger det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig foretrekker jewelcase da disse står best i cd-stativet mitt, men jeg lar aldri formatet avgjøre om jeg kjøper en plate eller ikke. Om jeg dog kan velge mellom å få samme plata i ulike format så velger jeg jewelcase. Følger det med slipcase går denne stort sett i søpla både på cd'er og dvd'er, og jeg irriterer meg grenseløst over folk som skriver all essensiell informasjon på slipcasen og bare har et bilde på jewelcasen, for da er jeg nødt til å ta vare på slipcasen og det ser så dumt ut når nesten ingen andre i hylla har det.

edit:

Jewelcase:

CD-jewel-Case-Chad-Morris1.jpg

Slipcase:

independence_slipcase.gif

Digipak:

digipak.jpg

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trykte opp vår plate så hadde vi Digipak, noe som jeg syns ble veldig bra pga at designet vårt går rundt hele pakka.

Så hvis det er et kult design på platen deres kan det jo være en fordel om dere velger Digipak, men Jewelcase er jo som sagt mer handy når det kommer til CD stativer.

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har formatet (jewelcase, jewelcase m slipcase eller digipak) noe å si for om DU velger å kjøpe en gitt skive eller ikke?

Innpakningen betyr ikke noe, det er musikken som avgjør. Men et kult cover med en interessant booklet drar jo ikke ned. Har allikevel en favoritt, og det er jewel case av bra kvalitet.

Det jeg ikke liker er covere som har så dårlig innfestning for CD'en at de små plastikkdingsene brekker "av seg selv". Dessverre kommer nesten alt jeg bestiller i posten med disse dingsene fiks ferdig brukket av slik at både de og selve CD'en skrangler rundt inni coveret. Etter min erfaring ser det ut som gjennomsiktig innmat stort sett er dårligst i dette henseende. Men hvis musikken er bra biter jeg tenna sammen og bytter innmat i coveret når det er mulig (jewel case, med eller uten slipcase).

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vinyl begrenser vel kundemassen litt, men absolutt et artig tillegg..

Men innpakningen er jo bare et pluss dersom musikken er verd å kjøpe! Foretrekker selv helt standard jewel-case.

Vel, det blir mer og mer vanlig nå at man får med en engangskode når man kjøper vinylplata, slik at man kan laste ned plata digitalt. Men jeg vet ikke hvor lett dette er når man gir ut plate som amatør. Skulle gjerne visst det, though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling: Takk for at du forklarte begrepene!

Jeg stilte samme spørsmålet på screammagazine.com forumet, og det var overraskende for meg en overvekt av folk som foretrakk jewelcase framfor digipak. Ser ut som det er samme tendensen her. Det var faktisk en rekke folk på nevnte forum som nærmest hadde noe i mot digipak. Tror jeg går for jewelcase.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et fint cover med gjennomført artwork er ganske viktig. Det forteller mye om plata. Det er litt av poenget med å kjøpe musikk fysisk og ikke bare laste den ned. Jeg liker å ha noe fysisk som også er fint å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et fint cover med gjennomført artwork er ganske viktig. Det forteller mye om plata. Det er litt av poenget med å kjøpe musikk fysisk og ikke bare laste den ned. Jeg liker å ha noe fysisk som også er fint å se på.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et fint cover med gjennomført artwork er ganske viktig. Det forteller mye om plata. Det er litt av poenget med å kjøpe musikk fysisk og ikke bare laste den ned. Jeg liker å ha noe fysisk som også er fint å se på.

Helt enig med deg i det. Som en forlengelse av det perspektivet tenkte jeg at mange også ville foretrekke digipak. Selv oppfatter jeg det som estetisk mer forseggjort og at det er lagt mer arbeid i det fysiske produktet ved digipak vs jewelcase. Men siden de fleste ser ut til å foretrekke jewelcase så går jeg for det (på screammagazine.com forumet var det nesten ingen som likte digipak) Dessuten er digipak dyrere, så det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.