Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halsstoffet på Music Man gitarer


Kossoff

Anbefalte innlegg

Jeg har altså byttet min gamle Music Man mot en annen brukt Music Man. På denne (nye) Music Man'en var det stoffet bakpå halsen borte. Jeg elsker dette stoffet og den følelsen det gir.

Så, noen som vet hva man bruker/hvordan man får det tilbake?

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med å få bort noe jeg trodde var gammel inngrodd svette eller noe lignende på Stingray'en, men nå lurer jeg jo på om det var feil å fjerne det :blink:

Kunne gni tommelen hard på overflaten, og det føltes som om det løsnet litt fettete hud eller noe......kan det være vi snakker om de samme greiene?

Edit: Gunstock wax.....da var det nok muligens det jeg trodde var gammel svette, men det er lakk på denne, ikke ubehandlet treverk.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Birchwood Casey gunstock wax og tru-oil som brukes ja.

Bestilte fra en eller annen sportsforretning, husker ikke helt hvilken i farta..

Den heter gunstock wax, men den føles ikke som voks og kan heller ikke skrapes av halsen som beskrevet over.

Når den poleres opp føles den omtrent som vanlig lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Birchwood Casey gunstock wax og tru-oil som brukes ja.

Bestilte fra en eller annen sportsforretning, husker ikke helt hvilken i farta..

Den heter gunstock wax, men den føles ikke som voks og kan heller ikke skrapes av halsen som beskrevet over.

Når den poleres opp føles den omtrent som vanlig lakk.

Jeg kjøpte fra Hommersåk våpen, ca en 150-lapp for begge tilsammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter gunstock wax, men den føles ikke som voks og kan heller ikke skrapes av halsen som beskrevet over.

Jeg gikk ned i kjelleren for å se litt nærmere på Stringray'en, og nå er jeg temmelig sikker på at det er/har vært et slags voks-stoff på denne også.

Edit: Feil. Nå gikk jeg hardere til verks og brukte sprit på halsen, og det ser ut som vanlig lakk under "sjiten"......tipper det bare var et lag meg hud og svette som har bygget seg opp gjennom nesten 35 år :blush:

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk video!

Her fra Music Mans FAQ, hvor jeg lærte on olje og voks:

Q: How do I maintain the neck on my new Music Man guitar?

A: Since the neck is unfinished, it can be more susceptible to humidity changes. An annual (or so) dose of gunstock oil will help to keep the neck maintained; we use and recommend Birchwood-Casey Tru-oil, but any good quality gunstock oil will work.Clean the neck first. Use a small amount of Tru-oil, leave it on for 5 minutes, then wipe it off with a paper towel. After that, apply Birchwood-Casey Gunstock Wax. Be sure to douse the paper towel with water before disposing of it! Read the wax and oil manufacturer's instructions regarding disposal of these used paper towels. Birchwood-Casey products are available at most sporting goods or gun stores, or now you can order them direct. Their web address is http://www.birchwoodcasey.com. Rosewood fingerboards should not be treated with the gunstock oil; instead they should be treated with a high grade of lemon oil, or even better, with Ernie Ball Wonder Wipes Fretboard Conditioner. These wipes really work. For cleaning, try using the same high grade of lemon oil to clean the entire neck, both maple and rosewood fretboards, and again our Wopnder Wipes Fretboard Conditioner. If the neck is very dirty, you can use a small amount of Murphy's Oil Soap, diluted 3:1, to clean it. Keep in mind that if the dirt has gotten into the wood, it cannot be removed except by sanding it down, which we do not recommend a lot of. It is better to keep it clean in the first place. Washing your hands first helps! On an maple neck, some discoloration after many hours of playing is normal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er olje og voks-finishen du savner, må du kjøpe deg Birchwood Casey Tru-Oil og Gunstock wax, det er det MM bruker på halsene sine. Jeg bruker det selv på mine gitarer og det er en himmelsk deilig finish.

Får jeg kjøpt dette hos hvilken som helst vapenforhandler? Eller finnes det noen gode nettsider for bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg sliter med sticky hals på Gibson RD'n sin. Kan våpenolje være til hjelp her?

Ja, men da må han fjerne lakken på halsen først. Han kan jo eventuelt prøve å pusse ned halsen littegrann med litt stålull(uten såpe), hvis han synes lakkfjerning er for drastisk. Stålullen vil matte ned litt og redusere den "sticky" feelen.

Får jeg kjøpt dette hos hvilken som helst vapenforhandler? Eller finnes det noen gode nettsider for bestilling?

Jeg vil tro mange våpenforhandlere har dette, jeg kjøpte her http://www.hommersak-vapen.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=201221

Tru-oil står ikke der, men send en email, de skal ha Tru-oil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet hals er jo det beste å spille på. Du svetter, og vil naturlig olje halsen dersom du spiller regelmessig. Dersom du ikke liker den følelsen av ubehandlet tre må du behandle den med noe. Mener å ha hørt at EB bruker voks av noe slag, som det blir sagt lenger oppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.