Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar fretboard oljer? hva er best, Tran?:-)


Tordenskrald

Anbefalte innlegg

ebony smører seg selv men:

sitron oljen gjorde rosewood tørt på min gitar, duck wax er bedre da..

men hva med mandelolje? :-)

om vinteren så blir det så tørt i huset, er helt nytt hus og er potta tett.. og da forandrer halsene seg og tørrere fretboards..

Invester i en luftfukter!

Planteoljer tror jeg er bra, husk økologisk (tenk på miljøet, og gitarens helse) annen hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For oss som «bare» er i slutten av 20-åra - hvordan luktet 70-tallet? :lol:

På den tiden var det jo vanlig med teakmøbler, og mødrene våre sveipa over disse bordene og skjenkene og hyllene jevnlig med teakolje. Det er ihvertfall det jeg husker når jeg kjenner lukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall et petroleumsdestilat noe som etterlater en hinne på gripebrettet. Det gjelder også flere av de andre nevnte preparater i tråden her. Etter det jeg har lest er det beste en rens for så å påføre en tynn olje som trekker inn i treverket. Mange av de nevnte preparater i denne tråden er nettopp av den typen som legger seg utenpå og ikke noe jeg lenger vil bruke på mine gitarer etter det jeg har lest flere steder på nett. Om det gjør noen skade? Kanskje tvilsomt....

At silikonbasert olje er så forferdelig skummelt er nok tvilsomt ja.....gitarene er jo som regel ikke laget av papp.

Det som blir nevnt er at Titebond ikke går så godt sammen med silikonbaserte oljer, men man dypper jo ikke hele gitaren i oljebad og lar den ligge ut uka, så det ville vært en elendig konstruksjon om den ikke tålte et svakt løsemiddel i noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har prøvd så langt er linolje fra Biltema (solgt som antirustmiddel). Rå linolje trenger veldig bra inn og driver ut vann, før det tørker på overflaten og gir en veldig fin og matt finish. Hvis du har et fretboard som ser jævlig ut så er linolje the beez kneez.

Edit: hvis du har et helt jævlig stygt og slitt fretboard så matt det ned med stålull e.l, og bruk rå linolje først, og deretter kokt linolje. Den stivner kjappere og har større partikler som fyller bedre. Bruk plastfolie for å la oljen trekke skikkelig godt inn før den får tørke. Merk at med en slik behandling så må du regne med at det pipler ut litt olje hvis du har et gig i stekende sol.

For enkelt vedlikehold mellom strengeskift bruker jeg bare sitronolje fra Dunlop. For å få ekstra smoothe frets (forutsatt at de er fine og polerte fra før) kan man spraye et tørkle med silikon og dra det mellom strengene og fretboardet. Da får man nesten skummelt god glid, og båndene varer mye lengre (: Men ikke alle som liker at det blir for glatt.

Endret av HvitRavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.