Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar fretboard oljer? hva er best, Tran?:-)


Tordenskrald

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har brukt Jo-Ni møbelpolish, og har gjort dette i årevis. Renser bra ut skit fra gripbrettet..

Koster ikke stort, og ser ut til å gjøre jobben..

Inneholder ikke den silikon?

Jeg bruker Butinox Teakolje.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder ikke den silikon?

Det er i hvert fall et petroleumsdestilat noe som etterlater en hinne på gripebrettet. Det gjelder også flere av de andre nevnte preparater i tråden her. Etter det jeg har lest er det beste en rens for så å påføre en tynn olje som trekker inn i treverket. Mange av de nevnte preparater i denne tråden er nettopp av den typen som legger seg utenpå og ikke noe jeg lenger vil bruke på mine gitarer etter det jeg har lest flere steder på nett. Om det gjør noen skade? Kanskje tvilsomt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje gjør mest skade uansett, er å overdrive oljingen. Oljer man ofte og kraftig, vil man oppleve at det blir vanskelig å refrette gitaren, og i verste fall oppleve at båndene mister grepet og spretter ut.

På enkelte fora finner man medlemmer som synes å tro at gripebrett lever, og må få fuktighet og mat ved hjelp av oljer til stadighet. Jo dyrere oljer, jo bedre. Det er bare tull. Litt olje en gang i året, eller annet hvert år, er passe. Det letter rengjøringen, og vil på veldig lang sikt (+10-20 år) hindre at gripebrettet blir så tørt at det sprekker.

Jeg tror det meste funker helt greit, jeg, om den enn er Jo-ni eller en eller annen fantastisk olje til fire hundre kroner desiliteren. Bare man ikke overdriver. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til oljer som danner forbindelser med luft, da det kan lukte vondt etter noe tid. Men, som regel lukter jo gitaristen vondere, så da er det problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.