Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar fretboard oljer? hva er best, Tran?:-)


Tordenskrald

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder grpebrett i lønn, er de lakkert, så olje på det blir jo bare kliss.

Jeg bruker Fret Doctor, som nevnt i en annen tråd og grunnen til det står beskrevet på hjemmesida deres.

Veldig mange behandler ikke gripebrettet i det hele tatt, og har ingen problemer med det heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, olje er olje så man kan bruke det om man vil. Om det er like lett å fjerne som olivenolje, tviler jeg på :D

Jeg bruker olje laget av linser fordi den er svært tynn. Jeg innbiller meg at dette trekker bedre inn i tre.

Igjen må jeg henvise til gitarreparatørbibelen: How to make your guitar play great by Dan Erlewine (godgutt fra Steward MacDonalds verksted), som sier at man kan bruke alle typer olje så lenge det faktisk er en olje. Sitronolje eksisterer faktisk ikke, det kan ikke lages olje av sterke sitrusfrukter, det er mineralolje med sitronduft. Det finnes også produkter som heter olje som ikke er olje, så ikke dra innom body-shop i håp om at gitaren skal lukte kokosnøtt og jordbær :)

Han råder også til at man påfører olje med q-tip og unngår selve bandene. På eldre gitarer kan limet som holder bander oppløses av oljer. Dette avvises av andre erfarne set-up-folk som aldri har vært borti problemet.

Til vask bør sprit eller isopropanol brukes, fordi ddt fordamper raskt. Husk å olje etter spriting da!

Om man oljer en hals for mye, type en gang i uka, er det verre enn å aldri olje den. Husk at treet er blitt tørket i lang tid før det ble brukt i en gitar, og at treet kan morphe om det blir for rått igjen. Han anbefaler en gang i året maks!

For å unngå at hals og gripebrett og band blir skittne fort, er det ikke verre enn å bytte strenger hver 25-30. spilletime. Da korroderer ikke strengene og man sliter ikke ut bandene så fort om strengene er freshe kontra kvasirustne og greasy.

Ellers kan man ta en Alsing, en svært enkel metode for å holde gitaren i form. Ta en microservice hver gang man bytter strenger: ta av alle strengene, dra langs gripebrettet (på tvers av bandene, langs treet) med stålull uten såpe; en gang under hver streng ca, gjør det samme med en liten fille med et par dråper olje, gjør det samme med en tørr fille og restreng gitaren.

Har begynt å gjøre dette etter jeg ble vist det på FGC og det funker svært bra!

Oj, ble en lang post...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sprit eller lighterbensin til å rengjøre gripebrettet først. Deretter påfører jeg Dunlop No1 som er en helt nøytral mineral/plante olje, venter til det trekker inn i treverket og tørker bort restene. Oljing av gripebrett er egentlig oppskrytte greier på mange måter, da de fleste gripebrett egentlig ikke trenger noen slik behandling, og som en del sier - en vanlig mineral olje vil ikke trenge særlig dypt inn i treverket. Den danner i prinsippet bare en hinne i overflaten som forhindrer treverket i å ta opp fuktighet, samt sørger for at skitt og lort ikke fester seg så godt. Noen mener mineral oljens funksjon er problematisk, da den ikke trenger dypt inn i treverket, men dette er stort sett nøyaktig det samme vi gjør med annet trevirke for å beskytte det mot fukt osv.

Hvis man virkelig ønsker en dypt penetrerende olje, eksisterer det slike produkter - produktet Audun linker til fungerer muligens slik i større eller mindre grad. Men i utgangspunktet er dette egentlig ikke noe man trenger å gjøre med treverk av den typen vi her snakker om, da det er meget stabilt og normalt sett beholder sin naturlige form/konsistens. Hvis man derimot opplever reel uttørking, sprekkdannelse e.l. kan det være en god idé å forsøke med slike produkter, eller bare bruke de med nøysomhet i hele gitarens levetid først som sist.

Hvis man oljer gripebrettet 1-2 ganger i året holder dette i massevis. Jeg for min del bruker egentlig mest olje i forbindelse med at jeg renser gripebrettet med lighterbensin eller sprit, da disse produktene gir overflaten et litt matt utseende. Egentlig trenger jeg bare å tørke over med en klut, la gitaren stå en dag, for så å polere hard med en bommullsfille - etter noen dagers spilling vil overflaten se og føles akkurat som før, uten bruk av olje.

Det er et interessant tema dette med behandling av gripebrett. Fakta er vel at de fleste gripebrett ser ut til å overleve 60-80 års bruk av all verdens planteoljer, petroleumsprodukter, sealere/finnisher og penetrerende oljer eller ingen behandling i det hele tatt. Jeg har egentlig aldri sett noe bevis på at å tilsette olje "redder" et gripebrett eller ødelegger det. Men jeg vil tro at en eller annen form for konservativ bruk av olje eller finnish vil hjelpe til med å bevare treverket over tid.

Det jeg derimot er sikker på er at "alt i ett produkter" som ofte er en blanding av mineral/plante olje, lighterbensin og syntetisk sitronduft og ofte et industrielt løsemiddel ikke nødvendigvis er noe mirakelprodukt. Helt sikkert greit nok om man rengjør gripebrettet skikkelig FØR påføring, men rens og smør i samme operasjon er like logisk som å ikke skylle av seg såpen i dusjen for meg.. Hvor mange polerer bilen sin uten å ha rengjort den først? eller tilsetter vaskemiddel i malingen i stedet for å vaske veggen før man maler?

Edit:

Bakdelen med overdreven oljing er at det kan svekke enkelte limtyper, men først og fremst at det gjør liming av bånd ved en re-fret problematisk, da limet ikke lenger fester i treverket. Med andre ord trenger oljen inn under båndene og ned i de sagde sporene fret'ene er festet/limt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt:

Fikk igjen en elgitar som hadde vært på utlån noen år, og der var treverket rimelig tørt på gripebrettet. Byttet strenger på den og tok da halsen i samme slengen. Tenkte da at en hvilken som helst olje er bedre enn ingen olje, og brukte ekstra virgin olivenolje fra kjøkkenet på en lofri fille. Strøk på et tynt lag og tørket av igjen. Gjentok dagen etter. Halsen ble fin, den og jeg har ikke brukt olje på den på et halvt år nå.

Jeg synes det med olje på gripebrettet er en grei aktivitet å gjøre når man likevel bytter strenger, og ellers får halsen være i fred for slike midler.

Hva synes dere? Er strengebytteinterval = oljeintervall greit for gitarhalser?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt:

Fikk igjen en elgitar som hadde vært på utlån noen år, og der var treverket rimelig tørt på gripebrettet. Byttet strenger på den og tok da halsen i samme slengen. Tenkte da at en hvilken som helst olje er bedre enn ingen olje, og brukte ekstra virgin olivenolje fra kjøkkenet på en lofri fille. Strøk på et tynt lag og tørket av igjen. Gjentok dagen etter. Halsen ble fin, den og jeg har ikke brukt olje på den på et halvt år nå.

Jeg synes det med olje på gripebrettet er en grei aktivitet å gjøre når man likevel bytter strenger, og ellers får halsen være i fred for slike midler.

Hva synes dere? Er strengebytteinterval = oljeintervall greit for gitarhalser?

Nå vet jeg ikke hvor ofte du bytter strenger, men jeg vil si å olje gipebrettet for hvert strengeskift, er overkill. Som Greener nevner er 1-2 ganger i året mer enn nok. Selv påfører jeg olje ca. en gang pr. år. Det tror jeg holder lenge. Som nevnt finnes det nok av eksempler på gripebrett som har overlevd flere tiår uten noe som helst behandling. Grunnen til at jeg gjør det, er først og fremst av kosmetiske årsaker og fordi man tørker ut overflaten etter en rens. Har valgt Fretdoctor nå, men brukte sitronolje fra Dunlop tidligere. Merket meg at den kosmetiske effekten forsvant relativt kjapt ved bruk av sitronoljen. Som nevnt også, er overdreven oljing sannsynligvis verre enn å ikke olje i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point taken. Jeg skifter nok strenger noe sjeldnere enn dere, ja. Blir fort 6 mnd mellom strengeskiftene. Jeg er jo kun hobbygitarist, og spiller vel i snitt 0.5-1t annenhver kveld eller noe slikt.

Uansett blir det vanskelig og klinete å olje gripebrettet med strengene på, så jeg oljer ikke med mindre strengene er av.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.