Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Svart røyk fra Egnater Rebel 20


Anbefalte innlegg

Hei!

Idag var vi på "øving" så skulle jeg fyre igang amp'en og vips så lukta det svidd og det kom svart røyk ut...

En dag i forrige uke hadde en på lokalet skulle prøve den ut og røyk sikringa, idag bytta jeg sikring men denne slo ikke ut..

Sikringa var på samme størrelse, 500mA.

Siden jeg er så nysgjerrig og litt tror jeg kan fikse det selv fyr så åpna jeg den og så at det kom røyk fra mellom V6 og V7 rett ved Bias resistoren.. Når jeg skrudde den på så gløda det faktisk nedi der med den..

Så da falt det meg inn at kanskje bias'en var gal? men hvordan kan den bli gal uten rørbytte og uten at noen har stilt på den?!blink.gif

Ihvertfall så har det smelta litt på kretskortet der men hadde ikke tid til å demontere hele greia så fikk ikke sett helt hvor det var..

Noen hjelp å få eller er det bare å hive denne på rep? kan jo nevne at jeg kan litt om elektronikk har bygd et par pedaler og slikt men aldri noen amp..

Ellers så kunne jo noen ture ned til Sørlandet og kanskje hjelpe meg biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke sende den til Finland eller hvor i helvete de holder til? tongue.gif

Må jo kanskje nevne det at jeg kjøpte den brukt her av en på forumet da.. Carpal67, skal ikke legge skylden på han, men hadde jo kanskje vært en fordel å vite hvor den ble kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sender du en PM/mail til han og spør om han har garanti og eventuelt hvor han kjøpte den.

Du har helt sikkert reklamasjon på den.

Men tror kanskje ikke det var så lurt å åpne den opp..

Anyways, syns du nevnte at du hadde kjørt den på feil impedanse?

Hvor stort avvik var det egentlig?

Siden du lot ampen din stå i lokalen og andre lekte seg med den, så kan mye ha skjedd i løpet av den tiden. at ampen var på uten last ol ting.. Og DET kan, om jeg ikke tar feil, føre til at det går sterkere strømmer inne i ampen og deretter skape trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han som prøvde den sa hvertfall at "han kobla litt forskjellig og fikk ikke noe lyd".

Den var faktisk låst inn på et annet rom så hvordan han fikk tak i den er jo et mysterium, får få han til å betale evnt. reparasjon.mad.gif

Ellers kjører den 16 ohm på et 15 ohm kabinett.. Det har jo forsåvidt gått helt greit frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Andreas......dette hørtes ikke bra ut.

Jeg skal sjekke med tidligere eieren om hvor han kjøpte dem, men jeg er rimelig sikker på det var hos Godlyd i Sandnes.

Anngående garanti, så kan du ta en tlf til Godlyd og gi dem serienummeret, så finner de sikkert utav det.

Jeg sender deg navnet til den tidligere eieren på P.M.....han er såpass kjendis at de i butikken vet godt hvem du snakker om.

Eventuelt sender du meg serienr på ampen, så kan jeg ta tak i det.

Edit: Jeg synes å huske at jeg la oppi en forseglet pose med manual og garanti i vesken.....det står kanskje noe der?

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger med en lapp der om alt med garanti osv.

Skal lese litt nærmere på det når jeg får tid, serienummeret skal jeg også få tak i.

Viss du bor i nærheten av Godlyd så hadde det jo vært kjempe om du bare kunne turet innom med det? biggrin.gif

Du hører nok fra meg i løpet av uka.wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne se ut som et power tube hadde gått i følge manualen...

Jeg bytta sikringa og den har jo ikke gått igjen (?) men det kommer fortsatt røyk ut av den...

begynner å tvile litt her, om reparasjonen går på garanti eller ikke så må den fikses!!

EDIT: litt rart at et nesten helt nytt power tube går så fort?!

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne se ut som et power tube hadde gått i følge manualen...

Jeg bytta sikringa og den har jo ikke gått igjen (?) men det kommer fortsatt røyk ut av den...

begynner å tvile litt her, om reparasjonen går på garanti eller ikke så må den fikses!!

EDIT: litt rart at et nesten helt nytt power tube går så fort?!

Er det ikke utgangsrøra som ryker først når 16ohm amp utgang kjøres på 8ohm kab. Og trafoen som får kjørt seg ved motsatt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke utgangsrøra som ryker først når 16ohm amp utgang kjøres på 8ohm kab. Og trafoen som får kjørt seg ved motsatt tilfelle?

Kort svar: Nei. ;)

Langt svar:

Hvis du kjører rørene uten høyttaler tilkoblet (altså nær uendelig mange ohms impedans) har ikke strømmen noe sted å gå, og trafoen vil være en ren induktiv last. Dette kan lage transienter og sprang med veldig høy spenning, og dette kan igjen føre til lysbuer i trafo eller rør. Dette er ikke bra.

Riktig designede amper har dioder som tar bort disse transientene for å berge trafoen.

I motsatt tilfelle, hvor man for eksempel kobler et 2-ohms-kab på 16-ohms-tapningen, vil arbeidspunktet til røret flytte seg tilsvarende oppover lastlinjen, begrenset oppad til den maks-verdien som røret kan håndtere, og ikke høyere.

I en transistor, derimot, må elektronene bevege seg gjennom silisiumkrystaller i stedet for radiorørets vakum. Elektronenes bevegelse gjennom krystallene skaper friksjon, som igjen skaper varme, og dette fører til at transistorampen tar fyr hvis den kjøres på 2 ohm hvis den er beregnet på 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.