Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez som skurrer


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har en Ibanez Artcore Custom-gitar (AS-103NT) som er en 335-type gitar (semi hollow-body) til overkommelig pris. Artcore-serien var en billig-serie, men denne gitaren var i toppsjiktet innenfor serien, ordinær nypris i Norge var 7200,-.

Stort sett har den ganske bra lyd, men av og til oppstår det en type skurring som får det til å høres ut som det er noen løse deler inni der et sted. I det siste har det blitt verre. Det virker ikke som det er bånd-skurring, blant annet på grunn av karakteren på lyden, og fordi det ofte er en bestemt tone som fremkaller skurringen, uavhengig av hvilken streng. Det er spesielt F# det skjer på... jeg har lagt ved en lydfil i MP3, dette er et akkustisk opptak, der jeg spiller F# på H-strengen (eller B-strengen), deretter én heltone over, deretter én heltone under. Til slutt spiller jeg F# på den lyseste E-strengen. Skurringen oppstår bare hvis man spiller litt hardt på strengen, men uansett indikerer det at noe er galt.

Jeg mistenker at feilen kan være et sted inne i den massive delen av gitarkroppen, under bridge eller tailpiece... grunnen til dette er at i hulrommet er det en ledning som kommer ut fra dette partiet, som åpenbart er ment for å jorde strengene. Denne ledningen har ikke elektrisk kontakt med verken bro, strenger eller tailpiece, som indikerer at det er en fabrikasjonsfeil inni der. Jording av strengene virker altså heller ikke.

Har noen hatt liknende erfaringer, eller kan høre noe utfra lydklippet? Tror dere en reparatør kan komme seg til inni der og fikse det? Tror dere det vil bli dyrt å få fiksa dette? Har dere noen å anbefale som er flinke og ikke så griske?

EDIT: Glemte å nevne at gitaren kom med 10-52 strenger da jeg kjøpte den, og jeg har byttet ut de tre tynneste med strengene fra et 011-sett. I manualen står det at den skal leveres med et lettere sett, jeg tror et standard 010-sett for elektriske gitarer. Jeg har derfor mistenkt at gitaren egentlig var satt opp for betydelig tynnere strenger enn det den har hatt de årene jeg har hatt gitaren. Lurer på om dette kan ha noe å si, selv om det ikke er båndskurring som er problemet.

Skurre_F_sharp.mp3

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det samme på en av mine gitarer, var skikkelig irriterende.

mener å huske det var spesielt mye på ca 12'te bånd på G strengen.

Jeg trykket på broa og pickupene, og reiv i ledningene på elektronikken, og ikke sjans om det forsvant.

Men tror jeg hadde ute en av pickupene en gang og satte den inn igjen med ledningen litt anderledes og das kom det seg.

Kanskje du også er så heldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem som oppstår på en del archtop gitarer o.l. problemet er som oftest en tykk ledning av typen med jordings-strømpe som blir liggende mot en av klangflatene i gitaren. Typisk ved toner nær kroppens egenresonans oppstår denne skurringen. Jeg har ved et par tilfeller bunnet opp/buntet ledninger med loddetinn (ja-da) eller strips for å fjerne problemet.

Hvis jordingsledningen til bridge ligger løst inni gitaren kan nok den være problemet. Dette er som oftest en grei sak å løse for en erfaren teknikker og koster vel sikkert fra 1/2 - 1 verksted-time, alt avhengig av hvor snill den aktuelle gitardoktoren er.

Hvis du vil ha en anbefaling av et verksted/person må du nok opplyse oss om hvor i landet du befinner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem som oppstår på en del archtop gitarer o.l. problemet er som oftest en tykk ledning av typen med jordings-strømpe som blir liggende mot en av klangflatene i gitaren. Typisk ved toner nær kroppens egenresonans oppstår denne skurringen. Jeg har ved et par tilfeller bunnet opp/buntet ledninger med loddetinn (ja-da) eller strips for å fjerne problemet.

Hvis jordingsledningen til bridge ligger løst inni gitaren kan nok den være problemet. Dette er som oftest en grei sak å løse for en erfaren teknikker og koster vel sikkert fra 1/2 - 1 verksted-time, alt avhengig av hvor snill den aktuelle gitardoktoren er.

Takk for tipset, Greener. Da er det mulig at jeg kan ha forårsaket problemet selv... :-/

Hvis du vil ha en anbefaling av et verksted/person må du nok opplyse oss om hvor i landet du befinner deg.

Selvfølgelig! Det var en tabbe... :) Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.