Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

Det er mye Fender ikke forteller deg, som at elektronikken og kabinettene til en del "USA produserte" forsterkere helt eller delvis er produsert i Mexico.

Igjen, har du vært der eller sitter du hjemme på ræva foran PCen og forteller meg hva jeg så og ikke så når jeg var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, jeg beklager, men det du sier nå er ikke riktig. Jeg tviler på at folk som kan en hel del mer om Fender enn du tar feil hva angår dette.

Jeg vet da faen hvor du tar det fra. Folk som vet en hel del mer om Fender enn meg? Enten har man vært der og sett hva de gjør og ikke gjør eller så sitter man hjemme å synser sånn som du gjør. Har du noe som helst førsthånds info å komme med, eller videreformidler du bare ting du har "hørt" fra folk som vet masse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, har du vært der eller sitter du hjemme på ræva foran PCen og forteller meg hva jeg så og ikke så når jeg var der?

Fortsatt like god tone ser jeg. Stemningsskapende gitt..

Jeg kan poste bilder fra den Mexicanske produksjonsenheten som bildebevis senere i dag, men akkurat nå har jeg ikke tid til å fortsette dette tøveriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da faen hvor du tar det fra. Folk som vet en hel del mer om Fender enn meg? Enten har man vært der og sett hva de gjør og ikke gjør eller så sitter man hjemme å synser sånn som du gjør. Har du noe som helst førsthånds info å komme med, eller videreformidler du bare ting du har "hørt" fra folk som vet masse?

Nå tror jeg du må slappe av veldig..

Neida, jeg har ikke vært på omvisning hos Fender. Det har sikkert du vært, men jeg kan love deg at jeg har lest en hel del om Fender og fått fortalt mye interessant av dyktige folk som vet hva de driver med. Jeg er ikke særlig i humør til å drive noen penisfekting her nå, så hvis du ikke aksepterer videreformidlet kunnskap som reell kunnskap er jo diskusjonen over. Egentlig er det vel ganske vanskelig å diskutere noe som helst med hvis det stilles slike kriterier..

Jeg merker meg også at du ikke forsøker å gi noe motsvar på det jeg faktisk sier i denne tråden, men heller satser alt på ett kort, så da regner jeg diskusjonen som over.

Ta deg en kjeks eller noe annet sukkerholdig nå Gluke, og vurder litt hvordan det du skriver egentlig oppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude, det er du som prøver å belære meg i hva og hvordan de gjør ting hos Fender.

Men jeg har vært der og sett det og trenger vel da neppe å få det forklart av deg. Du har ikke vært der, har fint lite peiling på hva de gjør og ikke gjør og velger heller å videreformidle diverse ting du har hørt og lest. Det er helt greit, men det forteller mer om deg enn om meg. Jeg trenger vel heller ikke gi noe motsvar på noe du har skrevet for jeg har bare formidlet det jeg så hos Fender. Hva du måtte mene om det ser jeg ingen grunn til å svare på.

Det er en ulempe med forum på nettet vettu, at det ikke stilles noe som helst krav til informasjon man vidreformidler og hele verden er full av eksperter og folk som kjenner noen som kjenner noen som vet masse om alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel heller ikke dette en diskusjon om hvorvidt produsenter lager hardware etc. selv, ei heller standarden på fabrikeringsverktøy men kvaliten på gitarer generelt, og, la meg sakse fra Tommern som startet tråden:

"Det er kanskje ikke så veldig mange som har stor kompetanse om materialvalg, grunnleggende bearbeiding, bygging osv. Men i og med at disse tingene stadig trekkes frem som avgjørende, så hadde det jo vært interessant om noen som har slik kompetanse kunne tømme litt av det i fanget på oss andre....

Konkret kunnskap om materialer og gitarbygging, er hva denne tråden skulle handle om ...."

Kildehenvisning er en fin ting, og burde la seg gjøre dersom det gjelder produsenter. Har man førstehåndsinformasjon om gitarer, hardware, etc. er det også en fin ting, og det er vel heller ikke vanskelig å holde det på et saklig plan.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man førstehåndsinformasjon om gitarer, hardware, etc. er det også en fin ting, og det er vel heller ikke vanskelig å holde det på et saklig plan.

Det er det når det første man blir møtt med er usakligheter fra bedrevitende idioter.

"Det er mye Fender ikke forteller deg"

Nei det er det ikke. De viser frem alt sammen. De viser alt trevirke og viser gladelig frem 2-3 delers kropper til USA modellene og 5-7 delers kropper til Mex modellene. De viser fram tilsynelatende like kropper med helt vilt forkjellig mønster og kvalitet på trevirket og legger på ingen måte skjul på at de ender opp som akkurat de samme gitarene. De viser frem eldgamle stansemaskiner som banker ut tremdeler. De står å borrer tremblokker for hånd på søylebormaskiner. De gjemmer ikke bort eller legger skjul på noen ting. De forteller gladelig at Custom Shop'en henter halser til endel modeller rett fra vanlig produksjon. De viser frem at de står å slår på gitarer med nøkler og kjetting for relic'ing.

Ja, det finns modeller fra Fender som kommer fra dem med upgrade parts, men det er jo kun for å konkurrere med folk som har basert sin produksjon på upgrade versjoner av Fender sine klassiske modeller med upgrade'a parts. All standard hardware lager de selv. Og en Suhr Classic er bare en Strat med nøyere valgt trevirke, bedre hardware og mindre toleranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har gjordt som Greener foreslo, tok meg en sjokolade og nå er blodsukkeret trygt tilbake i faresonen for diabetes 2. Jeg vil derfor beklage hvis han eller noen andre ble støtt av at jeg kom til skade for å kalle ham en bedrevitende idiot fordi han uttaler seg om ting han ikke kan. Det var på ingen måte meningen å støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Det er vel noe av sjela i et levende forum, slike debatter og utblåsninger som dette... :lol: Og personlig syntes jeg at det er med på å gjøre det worhtwhile å bruke tid her. Og høydaren etter the battle of the giants er jo handshaken.... ;)

Og ikke nok med det.... men denne type debattering er jo også sånn faglig sett berikende. Står mye i denne tråden nå som jeg ikke visste fra før. Takk for det, og takk for engasjement. ^_^

Men for å dra det litt tilbake nok en gang.....

Det er jo innlysende for alle at man ikke får en like god gitar fra fjerne østen til kr. 1.999,-, som en fra USA eller Japan til kr. 10.000,-. Og selv om det kanskje finnes billig-gitarer som faktisk er så dårlige at det kan ramle fra hverandre, så er det ikke dette produktsjiktet jeg anser er av interesse for noen som helst her på GN. :lol:

Litt mer spesifikt, så lurer jeg på om noen vet noe om gitarproduksjonen i mellompris-sjiktet, dvs gitarer fra østen til mellom 5 og 10k. Og igjen da, med tanke på kvalitet i trevirke, materialer til hals og kropp osv. At kjipogitarer til ittno penger er utstyrt med crap hardware, det sier seg sjøl. Men om man kjøper en ny Epi til 7 - 8k, som et alternativ til en LP Studio, så blir da spørsmålet om det er noen som vet hvordan kvaliteten på kropp og hals kan sammenlignes. Eller evt. hvordan en DBZ Bolero fra langtvekkistan er bygget sammenlignet med ditto USA.

Grunnen til at jeg finner dette interessant, er at om man kjøper et slikt instrument, og liker det, så kan man jo oppgradere med hardware, pups og elektronikk dersom man ønsker det. Men i så fall hadde det jo vært greit å vite at kropp og hals holder mål, så man ikke hiver gode kroner etter dårlige.. :P

Når alt dette er sagt, så ser jeg vel nå konturene av at det antagelig ikke er noen som faktisk vet.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det der er så vanskelig å vite at det ofte er slik at de som eier gitarmerket kan ha problemer med å vite det sjøl.

En ting er specs som man ber om at gitaren skal blir produsert etter, en annen ting er hva som faktisk blir brukt når bestiller ikke er der og kontrollerer sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer spesifikt, så lurer jeg på om noen vet noe om gitarproduksjonen i mellompris-sjiktet, dvs gitarer fra østen til mellom 5 og 10k. Og igjen da, med tanke på kvalitet i trevirke, materialer til hals og kropp osv. At kjipogitarer til ittno penger er utstyrt med crap hardware, det sier seg sjøl. Men om man kjøper en ny Epi til 7 - 8k, som et alternativ til en LP Studio, så blir da spørsmålet om det er noen som vet hvordan kvaliteten på kropp og hals kan sammenlignes.

sjekk bildet under. dette er av en epi zakk wylde, fant bildet på finn.no.

0211262252741.jpg

på bildet ser du tydelig at hals/ headstock er to ulike stykker tre. dette finner du ikke på en studio. samtidig er dette symptomatisk for epi og andre østengitarer. kroppene er heller ikke et stykke, evt tre; det er multipiece. man har altså valgt å ikke bruke store stykker tre hvor det er lett å vurdere en tonal kvalitet, man limer i steden sammen mange "fliser" til et større stykke og dekker dette med en fin flammefiner el ikketransparent lakk. man kan bytte ut deler, men ikke gjøre noe med kvaliteten på treet. om man synes denne kvaliteten uansett er god nok, kjør på. ønsker man en mer transparent lyd, noe hotte mikker og cube el marshall mg forsterkere ikke gir, er dette ofte ikke gode instrumenter.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "smilemunnen" og to trestykker i halsen.

Stemmer. Dette er en meget anerkjent metode å lage halser på, som for eksempel forhindrer halsbrudd på gitarer. Det er ikke stort som er så galt at det ikke er godt for noe.

Det å lansere dette som en "billigmetode" å lage halser på, blir faktisk feil. La gå at det kanskje er lettere, og at det sparer treverk, og at det kan diskuteres hvorvidt det gir tonale forskjeller, men det er mange grunner til at Gibson fortsatt sliter med halsbrudd på sine gitarer, deriblant konservative kunder. De har jo forsøkt å bøte på problemet, og det slo ikke godt an.

Du finner denne halskonstruksjonen som er avbildet på svinedyre gitarer, gitarer som ikke knekker i to hvis de ramler i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.