Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykket av at kvaliteten på gitarer som selges stort sett er grei, selv om det selvfølgelig er avhengig av pris.

Jeg kjenner folk som har Epiphone gitarer fra 70-tallet som fortsatt brukes den dag i dag, altså har gitaren holdt helt fint!

Selv har jeg en Ibanez fra 1972, som har holdt seg helt fint sett bort fra dårlig behandling fra min egen side...

Selv om både denne Epi'en og Ibanezen er billige gitarer, har kvaliteten vært god...

Spillefølelse er noe jeg vil si er å sette som første prioritet.

En Ibanez "Les Paul Custom" fra den tiden har jeg hatt sjøl, og det er en av de dårligste gitarene jeg har hatt.

Hva slags Epiphone fra 70-tallet er det du vet om som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man trenger ikke å "lese seg opp" for å konstantere en del hel opplagte ting. Jeg har prøve-bestilt en hel del gitardeler og ting fra asia og vet ganske godt hvor skoen trykker. Jeg har også bygget og oppgradert/reparert en hel del gitarer av varierende kvalitet.

Kropper:

Ofte veldig lette, eller veldig tunge. Laget av billige og "porøse" materialer - dekket med bladfinér for pent utseende. Dekket med ekstremt tykk og sprø polylakk som sprekker når man skrur i materialet. Treverket gir ofte svært dårlig feste for skruer. Hvis treverket er tungt er det gjerne ubehagelig tungt. Passform i utfresninger osv er varierende og ofte off-spec. Føles plastikk og låter enten dødt eller med for mye topp eller bunn avhengig av mykt eller hard materiale.

- treverk er ikke treverk uansett treslag. Ta noe så enkelt som Furu. Furu i møbelkvalitet er relativt hard og har et fint utseende uten veldig mye kvist og arr. Kjøp en billig limtre plate på et byggehus og sammenlign med en dyr en, eller kjøp et danskprodusert billig furumøbel og sammenlign med en BB-reol.

Halser:

Lette halser, ofte ikke særlig pent eller hardt treverk, alt for tykk poly-lakk. Unøyaktige specs på dimensjoner. Rosewood som føles som enden på MDF plater i overflaten - alltid oppfarget. Bånd med for mykt metall, konsekvent dårlig frettet. Trenger alltid en skikkelig fretlevel for å bli spillbare. Halsene vrir seg oftere ved spenn/motspenn. Låter dødt grunnet ekstrem mengde finnish og/eller materialvalg. Tynne halser, eller halser med hodevinkel er laget med skjøt/flerlag. Jeg har også opplevd problemer med slike billige halser i form av at de går i en sterk egen-resonans ved en viss frekvens. Det er forskjell på trevirke og man kan ikke lage en hals av hva som helst hvis den skal være stabil eller ha en viss "klang"

Egne erfaringer er jo enda bedre enn å ha lest seg opp. Dette her er jo nyttig og konkret info i mine øyne, i motsetning til antagelser. :D

EDIT : Har sjøl en Sweetwater Custom Tele, made in Indonesia. Rent bortsett fra at jeg ikke har saget den i biter for å sjekke treverket, så er det en kanonfin gitar. En tanke myk i halsen, pluss at jeg ikke er noen fan av jumbofrets egentlig, men ellers en prima gitar i mine øyne.. ;)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykket av at kvaliteten på gitarer som selges stort sett er grei, selv om det selvfølgelig er avhengig av pris.

Jeg kjenner folk som har Epiphone gitarer fra 70-tallet som fortsatt brukes den dag i dag, altså har gitaren holdt helt fint!

Selv har jeg en Ibanez fra 1972, som har holdt seg helt fint sett bort fra dårlig behandling fra min egen side...

Selv om både denne Epi'en og Ibanezen er billige gitarer, har kvaliteten vært god...

Spillefølelse er noe jeg vil si er å sette som første prioritet.

Vi snakker ikke først og fremst om holdbarhet når det gjelder kvalitet på gitarer så fremt det ikke er snakk om veldig billige gitarer. Gitarer som blir brukt normalt og vedlikeholdt deretter holder en mannsalder og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Igjen.... Dette er sakens kjerne, nemlig at denne type utsagn er antagelser. Og det er greit nok i seg sjøl, fordi det er konklusjonen på et relativt enkelt ressonnement. Men det jeg etterlyser er altså om det er noen som VET... ;)

Er det feks noen gitarmakere, hobby eller proff, som har satt seg inn i gitarproduksjon i østen? Eller evt hos små produsenter i vesten? Foreligger noen kunnskaper om hvordan materialvalg, bearbeiding og produksjon finner sted der? Og i så fall, er dette sammenlignet med tilsvarende prosesser hos de "store" ?

Greia mi med denne tråden er som nevnt å ta det opp ett nivå. Så langt har det meste av det jeg har lest om kvalitetsforskjeller handlet om påviselig dårligere hardware osv, men utelukkende antagelser hva angår materialer og håndtverk på kropp og hals...

Noen som har lest seg opp og vet... ?? B)

Tror ikke det er så mange her som har vært i Kina i det store og hele, og sikkert enda færre som har vært innom en gitarfabrikk der. Jeg har heller ikke vært der, men jeg har vært innom Fender, Suhr Guitars og Tyler Guitars og sett hele produksjonsprosessen til alle 3 ink Custom Shop'en til Fender. Jeg er også sivilingeniør så jeg har utdannelse innen matrialvalg, bearbeiding og bygging av ting. Ting er stort sett sånn som man tror de er. Det er ikke no hemmelig ute å går. Det eneste man ender opp med er at gitarister er mer merkeavhenging en Paris Hilton og at det går an å lage en bra gitar uten å prøve, samtidig som du kan gjøre alt i verden for å lage en bra en og så blir den blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibsons mest kjente verk er jo headstock cracken.. så man kan jo ikke kalle dem for best over tid.. fex jacksons custom gitarer fra 87 er dem "best" lagde med lengst/best lagrede treverk.. men hadde nå en split i treverket der også:-) selv med luftfukter og perfekt klima:-)

"Headstock crack" på Gibson skyldes nå først og fremst at gitarene går i gulvet e.l. da.

Og er egentlig custom jackson gitarer fra 87 de gitarene som er laget med best treverk? Vet du, det har jeg vanskelig for å tro egentlig. Sjekk ut et par custom byggere i USA som lager akustiske for en hel del kjente folk f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at holdbarhet er et viktig element når det gjelder kvaliteten på en gitar. En gitar med god kvalitet holder vel lenger enn en gitar med lav kvalitet?

Epiphonen jeg snakker om er en type ES gitar, er ikke helt sikker, og brukes av en mann med navn Frode Berntzen som er godt kjent i Hamar-området.

En mann med mye kunnskap og som ikke bruker en gitar som ikke holder mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at holdbarhet er et viktig element når det gjelder kvaliteten på en gitar. En gitar med god kvalitet holder vel lenger enn en gitar med lav kvalitet?

Epiphonen jeg snakker om er en type ES gitar, er ikke helt sikker, og brukes av en mann med navn Frode Berntzen som er godt kjent i Hamar-området.

En mann med mye kunnskap og som ikke bruker en gitar som ikke holder mål!

Jo, men hvilke gitarer er det som er så dårlige at de faller fra hverandre da? Greit nok at en tuner på en veldig billig gitar kanskje tar kvelden, eller potmetere Jack-utgang, nut osv. Men alt dette lar seg enkelt reparere og kan også ryke før eller senere på dyre gitarer. Som sagt kan relativt billige gitarer lett holde en mannsalder ved normalt bruk med dertil vedlikehold. Med vedlikehold tenker jeg da på renhold av gitarene og naturligvis utskifting av slitedeler ved behov. Det gjelder også dyre gitarer selv om det muligens kan ta noe lenger tid før man må skifte noe.

Kan ta faderens billige 71 mod. Ibanez LP kopi som eksempel. Den ble brukt flittig fram til ca. 1995 da tunere, pickupet og hardvare begynte å bli merkbart slitent. Mye pga. undertegnedes forskertrang i yngre år. Nå skal det også sies at f.eks sadlene på brua var i plast. (Noen kaller disse lawsuit-modeller... Yeah, right...) For et par år siden byttet jeg alt av hardvare og pickuper - alt til under 1000 lappen - og på mange måter er den gitaren sannsynligvis bedre enn da den var ny. Den gitaren kostet 1500,- i '71 vi legger til en tusing og får en gitar til 2500,- som fortsatt er godt spillbar og ellers brukbar etter 40 år selv om det aldri har vært en "kvalitetsgitar". Jeg vil i hvertfall tippe at en Epi LP ikke er noe dårligere og holder minst like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at holdbarhet er et viktig element når det gjelder kvaliteten på en gitar. En gitar med god kvalitet holder vel lenger enn en gitar med lav kvalitet?

Epiphonen jeg snakker om er en type ES gitar, er ikke helt sikker, og brukes av en mann med navn Frode Berntzen som er godt kjent i Hamar-området.

En mann med mye kunnskap og som ikke bruker en gitar som ikke holder mål!

Hvis den gamle Epiphonen er en ES type, så er den mer sansynlig fra 60-tallet, enn fra 70-tallet.

Da var ikke Epiphone budsjettgitarer og kopier, men originale modeller laget i USA.

Det er ingen som tviler på at det er gitarer helt på høyde med Gibson. The Beatles brukte tre av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet:

Generelt når vi snakker om kvalitet på delene på en gitar er to ting. Sortering av trevirke og kvaliteten på hardware.

Trevirke: En gitarkropp kan være laget av alt fra 2 til 7 trebiter som er limt sammen (med unntak av spon og carbon og papp osv). Sånn som hos Fender vil en high en USA modell være 2-3 biter en Mex 5-7. Fender lager 750 gitarer om dagen så det er begrenset hvor mye tre som kommer inn der som det ikke blir laget gitarer av. Hos Suhr og Tyler sjekkes og veies alle trebitene ved mottak og tar kun imot det trevirke som de vil ha.

Hardware:

Ting som stol, stemmeskruer, osv osv finns i forskjellige kvaliteter. Ta f.eks en Floyd Rose som produseres et utall steder. Billig hardware har dårlig stålkvalitet og slappere toleranser osv. Det resultere i stemmeskruer som holder stemming dårlig og blir fortere slitt og en Floyd Rose er et skikkelig problem hvis den er av dårlig kvalitet. Det sitter også som regel noname pickups og pots på billig gitarene og SD eller Dimarzio og f eks. CST pots på de dyrere.

Tidligere laget gitarprodusentene mesteparten av gitaren selv og sånn som Fender gjør det enda. Der stanses bånd og ståldelene til stolen osv fortsatt ut med de samme maskinenen som gjorde det på 50 tallet. Gibson skryter også av at de bruker en del av de gamle maskinene sine. De lever tydlighvis i en verden hvor det å bruke gamle, slitte, unøyaktige maskiner er en fordel. Et middel norsk mekanisk verksted har en mer moderne maskinpark enn Fender...

Så ja en "billig" gitar består i stor grad av "dårligere" deler enn en dyr en. Men det er klart at det fins en terskel man passere hvor prisen ikke lenger er relatert til kvaliteten på delene, men til signaturen på headstocken eller dybden i AAAAAAAAAAAAAAA toppen. Samtidig kan man fint selv kjøpe inn kropp og hals fra Warmoth eller annet sted og prøve selv. Det blir ikke grisebillig det heller. Du passerer fort prisen på en grei kinagitar. Så ting kan tyde på at kineserne er jævlig mye dårligere betalt enn de fleste andre og at det meste er billig i kina. Men det er bare å se på hvor forsinket Rasmus gitarene til Suhr er så får man et inntrykk i hvordan det er å følge opp hvaliteten til en Kina produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere laget gitarprodusentene mesteparten av gitaren selv og sånn som Fender gjør det enda. Der stanses bånd og ståldelene til stolen osv fortsatt ut med de samme maskinenen som gjorde det på 50 tallet. Gibson skryter også av at de bruker en del av de gamle maskinene sine. De lever tydlighvis i en verden hvor det å bruke gamle, slitte, unøyaktige maskiner er en fordel. Et middel norsk mekanisk verksted har en mer moderne maskinpark enn Fender...

Fender lager ikke sin egen fretwire. De bruker helt standard Dunlop. Så vidt jeg vet har de heller aldri produsert fretwire. Det de derimot har gjort, og som Leo Fender jobbet mye med og forbedret en rekke ganger, er å utvikle/effektivisere måten man fretter en bolt-on hals. Fender startet med å banke inn frets i halsen, deretter ble de presset inn sideveis, en og en ved hjelp av en maskin som krevde veldig mye av operatøren for et godt resultat. Senere utviklet Leo Fender en fret-presse både for en gruppe bånd, og til slutt for nesten hele halsen i ett. Kombinert med lim og en viss forbehandling av båndene er dette i dag malen for hvordan man fretter en hals i produksjon. Det er mulig Fender fortsatt bruker omtrent samme maskineri som tidligere, men maskinene er nok bygget opp på nytt og flerfoldig-gjort for lengst. Man kan ikke lage 750 gitarer pr dag på en enkelt produksjonslinje med maskiner fra 50 tallet.. Det var forøvrig skuffende lite maskiner og få arbeidere hos Fender på 50 tallet. Leo forbedret/forenklet stadig produksjonen og lagde mange nye maskiner og innretninger gjennom sine år i Fender.

Fender produserer fortsatt noe mekanikk selv, da i all hovedsak tremolo enheter for mer påkostede "vintage" orienterte gitarer. Alt annet av mekanikk er stort sett produsert av Ping og lignende underleverandører.

Jeg vet at guidene på Fender elsker å fremheve at Leo's gamle maskiner fortsatt er i bruk, og de er jo ofte det, men ikke nødvendigvis i originalstøpning fra 50/60/70 tallet - derimot er prinsippet for ulike deler av produksjonen ofte det samme, og arbeidstasjonene utfører den samme jobben på omtrent samme måte i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig het rett. Kødder ikke med sånt. Her har vi det hypermoderne maskineriet.

IMG_0268.jpg

Various dies for the punch presses - all of the metal parts are made in-house. The dies are actually so heavy that the workers have to use a powered hand forklift to transport them from the storage racks over to the presses.

IMG_0269.jpg

IMG_0273.jpg

så leser vi sammen i kor: all of the metal parts are made in-house........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender produserer fortsatt noe mekanikk selv, da i all hovedsak tremolo enheter for mer påkostede "vintage" orienterte gitarer. Alt annet av mekanikk er stort sett produsert av Ping og lignende underleverandører.

Så dette er faktisk direkte feil. feil feil feil feil. Nettopp det den her tråden handler om. Folk som ikke vet og ikke har sett det uttaler seg om ting de ikke vet. FAIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så leser vi sammen i kor: all of the metal parts are made in-house........

all of the metal parts for xxx are made in-house

Du kan gjenta det der til det kjedsommelige, men jeg kjenner til og med navnet på produsenten av bestemte tremolo enheter som står på Fendere. Det som derimot er riktig, er at Fender i alle fall delvis lager mekanikken/deler til en del USA modeller. Det er mye Fender ikke forteller deg, som at elektronikken og kabinettene til en del "USA produserte" forsterkere helt eller delvis er produsert i Mexico.

Maskiner for å stanse ut metall trenger forøvrig ikke være så eksepsjonelt techy så lenge de fungerer. Du kan jo poste noen bilder av produksjonen av kropper, halser, fretting osv - det er ikke påtagelig mye 50 talls maskineri ute å går, selv om produksjonen fortsatt involverer en del manuelt arbeide, og de samme teknikkene.

Du kan jo forøvrig gjøre narr av gammelt maskineri, men Seymour Duncan bruker fortsatt de eldste maskinene fra nettopp Fender æraen til å linne de dyreste pickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er faktisk direkte feil. feil feil feil feil. Nettopp det den her tråden handler om. Folk som ikke vet og ikke har sett det uttaler seg om ting de ikke vet. FAIL!

Nei, jeg beklager, men det du sier nå er ikke riktig. Jeg tviler på at folk som kan en hel del mer om Fender enn du tar feil hva angår dette. Det eneste du har bevist (og som jeg ikke har vært uenig i) er at Fender lager en del metall-deler til noen USA produserte gitarer. Tror du f.eks Fender lager stemmeskruene sine selv også?

Hvorfor i alle dager skulle Fender f.eks produsere deler med Metriske mål? Bare for morro skyld?

Trekk pusten og slapp av litt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.